فرهنگ و هنر

نخستین جشنواره بین المللی برترین های مبل و منبت جهان در ملایر

پس از ثبت جهانی منبت ملایر در فهرست صنایع دستی جهان در 8 بهمن ۱۳۹۸، مرکز تحقیقات پیشرفته مبل و منبت در دانشگاه ملی راه‌اندازی شد. این مرکز به دنبال علمی کردن هنر- صنعت مبل و منبت بوده و در حال پیگیری برای أخذ مجوز رشته مهندسی مبل و منبت و راه اندازی هیأت علمی است.

به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین، در تابستان امسال به همت مرکز تحقیقات پیشرفته مبل و منبت دانشگاه ملایر نخستین جشنواره بین المللی برترین های مبل و منبت جهان با محورهای منبت برتر، طراحی قالب(کلاف برتر)، برترین و زیباترین رنگ آمیزی و برترین دوخت و رویه کوبی برگزار می شود که خود نوید بخش تحولات شگرف در رونق بیشتر این رشته از صنایع دستی، بازاریابی و افزایش میزان فروش و صادارت آن به کشورهای دیگر خواهد بود.

ضرورت برندسازی در صنعت مبل و منبت ملایر

رئیس دانشگاه ملایر از برگزاری چنین جلساتی در حوزه مبل و منبت ابراز خرسندی و آمادگی این مرکز آموزش عالی را در راستای ارتقای صنعت مبل و منبت شهرستان ملایر اعلام کرد.

دکتر خسرو سایوند در جلسه شورای سیاستگذاری جهانی شدن مبل و منبت، با اشاره به جهانی شدن منبت ملایر به معرفی این دانشگاه و مجموعه اقدامات انجام شده در حوزه مبل و منبت پرداخت و برگزاری چنین جلساتی را به عنوان نقطه عطف در صنعت مبلمان دانست.

وی به بررسی پتانسیل دانشگاه ملایر در حل و فصل مشکلات موجود در صنایع مبلمان پرداخت و نیاز به همدلی و گذشت را برای رسیدن به اهداف حوزه مبل و منبت ضروری دانست.

رئیس دانشگاه ملایر با اشاره به ضرورت برندسازی در صنعت مبل و منبت ملایر به تعدادی از برندهای موفق موجود در کشور و خارج اشاره و دلایل موفقیت این برندها را بیان کرد.

برگزاری جشنواره در چهار محور تخصصی

مسئول راه اندازی مرکز تحقیقات پیشرفته مبل و منبت دانشگاه ملایر نیز ضمن ارائه گزارش مجموعه اقدامات انجام شده، توضیحات کاملی در خصوص برگزاری نخستین جشنواره بین المللی برترین های مبل و منبت ملایر ارائه کرد.

دکتر فرهاد قاسمی با اشاره به آمار و اطلاعات ارزآوری صنعت مبلمان در دنیا و ایران به اهمیت صنایع کوچک پرداخت و در مورد بسترسازی تحقیقات لازم توسط دانشگاه ملایر در کلیه زمینه‌های موجود اعلام آمادگی کرد.

قاسمی گفت: شرکت ‌کنندگان می‌توانند در بخش‌های مختلف جشنواره شامل سخنران کلیدی، ارسال مقاله‌های علمی مرتبط با موضوعات جشنواره همچون طراحی مبلمان، منبت، رنگ و نقاشی مبل و طراحی پارچه، حمایت مالی و ارایه تبلیغات خود در حاشیه برگزاری جشنواره مشارکت کنند.

مسئول راه اندازی مرکز تحقیقات پیشرفته مبل و منبت دانشگاه ملایر ادامه داد: مشارکت و تخصص شرکت‌کنندگان علاوه بر بهره‌مندی دانشجویان این رشته، موجب ارتقای سطح همکاری شرکای فعال در این زمینه می شود.

قاسمی با بیان اینکه این جشنواره فرصت‌های متنوعی را برای تبادل ایده و تخصص و ایجاد ارتباط با گروه‌های تحقیقاتی در سراسر جهان فراهم می‌کند، اظهارکرد: دریافت نظرها و راهبردهای کلیدی به ما کمک می‌کند تا در این جشنواره بهتر بتوانیم از تجربه و دانش شرکت‌کنندگان و متخصصان این حوزه بهره‌مند شویم.

وی خاطرنشان کرد: در بخش نمایشگاهی این جشنواره نیز جوایز و گواهینامه‌ برای بهترین طراحی پارچه، کیفیت رنگ، کنده‌کاری و منبت، زیبایی و استانداردهای بین‌المللی مبلمان و نشان دادن عملی نوآوری در تکنیک‌های ساخت مبلمان اهدا می‌شود.

در ادامه رئیس هیات مدیره بازار مبل ملایر با تقدیر از اقدامات انجام گرفته توسط دانشگاه ملایر، از برگزاری فراخوان در حوزه طراحی لوگو برای برند مبل ملایر خبر داد.

ید الله کریمی با تأکید بر ضرورت کمک‌های دولتی در بخش مبلمان، حمایت های مالی دولت از تولیدکنندگان در بحبوحه بیماری کرونا و ایجاد تیم تخصصی به منظور برندسازی، را خواستار شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف و فعال اقتصادی در حوزه صادرات نیز با اشاره به فضای تحقیقات در کشور آلمان، بر لزوم بکارگیری ظرفیت و پتانسیل های تحقیقاتی کشور در کنار استفاده از تکنولوژی کشورهای پیشرفته مثل آلمان، تأکید کرد.

دکتر جوادی گزارشی از مجموعه اقدامات انجام شده در خصوص تاسیس انجمن تسهیل تحقیقات در ایران با همکاری جامعه متخصصان و دانشمندان ایرانی در کشور آلمان را ارائه داد.

وی با بیان نقش و اهمیت صنعت مبلمان در ارزآوری کشور، مشکلات و ضعف های موجود در این زمینه و راهکارهای لازم برای ارتقای صنعت مبل و برندسازی را تشریح کرد.

یک کارشناس حوزه روابط بین الملل نیز با بیان اینکه در طول 20 سال گذشته استراتژی دولت ها توسعه صنایع بزگ بوده است، به نقش و اهمیت صنایع کوچک و متوسط در تولید ناخالص ملی اشاره کرد.

مهندس پشت کوهی افزود: در حال حاضر نقش این صنایع در تولید حدود 93 در صد بوده در حالی که در کشور ما این مساله کاملاً برعکس است، بنابراین امروزه لزوم ارزآوری بیشتر این صنایع احساس می شود و صنعت مبل و منبت ملایر نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی با اشاره به پتانسیل شهرستان ملایر در ایجاد بازار مبل، طراحی و نیروی انسانی ماهر در حوزه مبل و منبت، رایزنی با فعالین بخش صادرات دیگر کشورها مانند ترکیه و ایجاد زیرساخت های لازم را ضروری دانست.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن