اجتماعی

حرف بزنید، تابو را بشکنید

همه دختران دنیا هرماه با اتفاقی مواجه می‌شوند که به نشانه شرم و حیا مجبور به پنهان کردن آن هستند.بر خلاف عرف و باور غالب مردم در جامعه ایرانی، بسیاری از کشورهای دنیا در چنین روزی همایش‌ها و سمینارهای مهمی درباره آن برگزار و از موضوع مهم بهداشت قاعدگی صحبت می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری همدان‌آنلاین، عادت ماهیانه طبیعی ترین اتفاق ممکن در بدن زنان است که متاسفانه به‌دلیل باورهای غلط و فقر فرهنگی موجود دربین خانواده‌ها، تبدیل به یک تابو برای دختران و زمینه ساز تمسخر پسران علیه زنان شده است؛ دو روز گذشته، 28 می، روز جهانی بهداشت قاعدگی بود، انتخاب این روز در پنجمین‌ماه سال میلادی برای حمایت از بهداشت قاعدگی، به‌دلیل این‌ است که اکثر خانم‌ها به‌طور متوسط ۵ الی ۱۰ روز در ماه دچار خون‌ریزی شده و چرخه پریود معمولاً ۲۸ روز به‌طول می‌‌انجامد.

شناخت، مطالعه و صحبت کردن در این مورد نه تنها زمینه‌ساز آسایش و فراغ بیشتر برای خانم‌ها می‌شود، بلکه مردان هم درک‌متقابلی از طبیعت زیستی زنان به‌دست‌ می‌آورند.

مسئله ناگفته یا کمتر گفته شده در مورد مسئله قاعدگی این است همه زنان لزوماً پریود نمی‌شود و همه افرادی که پریود می‌شوند، زن نیستند. مردان ترنس و افرادی که جنسیت سیال یا میان‌جنسی دارند نیز ممکن است پریود داشته باشند.

متاسفانه نبودن دستمال کاغذی و نوار بهداشتی در دستشویی‌های عمومی در سطح شهر یا حتی سرویس‌های بهداشتی سازمان‌ها و رستوران‌ها یکی از مشکلاتی است که ماهانه تمام زن‌ها با آن مواجهه هستند.

کمپین پریود مجانی (FreePeriods#) یکی از کارزارهایی است که برای تهیه نوار بهداشتی مجانی و اطمینان از دسترسی آسان و ارزان قیمت همه زنان و دختران به وسایل مورد نیاز دوران قاعدگی به راه افتاده است؛ چالش عکس با نوار بهداشتی برای ستاره‌های سینما جهان نیز از دیگر اقدامات قابل توجه برای تابو شکنی این موضوع است.

لازم به ذکر است که هر زن ایرانی حدود ۵۰۰ بار پریود و۳ میلیون تومان هزینه نوار بهداشتی می‌کند

هیس، دخترها فریاد نمی‌زنند

فرناز یک دختر، همانند هزاران دختر دیگر که هر ماه با این تغییرات طبیعی روبه‌رو می‌شود در این باره می‌گوید: اگر یک مریضی داشتم، می‌توانستم با صدای بلند اعلام کنم که مثلاً سرم درد می‌کند اما هیچ زنی نمی‌تواند فریاد بزند که من امروز پریود هستم و دست از سرم بردارید.

وی با بیان اینکه هنگام انجام نکات بهداشتی مربوط به این موضوع همواره در محل کار با سختی مواجه است، گفت: محل کار من کوچک بوده و تنها یک سرویس بهداشتی برای کارکنان دارد، از این رو در صورت انجام نکات بهداشتی همواره با مشکلاتی روبه رو هستم چراکه درصورت مطلع شدن همکاران مرد از این موضوع، حجم سنگین نگاه‌های تحقیر آمیز به سراغم می‌آید.

این دختر ادامه داد: نبود وسایل بهداشتی ابتدایی همانند دستمال کاغذی در سرویس بهداشتی نیز از دیگز مصائب دختران در این دوره است.

.سفر بی سفر

مهناز دیگر دختری است که در رابطه با سختی‌های دوره ماهیانه در سفر می‌گوید: نبود سرویس‌های بهداشتی استاندارد و یا مجهز نبودن به ابتدایی ترین امکانات همانند آب گرم، همواره باعث می‌شود تا در این دوران درد طبیعی عادت ماهیانه تبدیل به عذابی بزرگ و فراموش نشدنی شود.

این دختر آلوده بودن سرویس‌های بهداشتی بین راهی را نگرانی بزرگ هنگام سفر خواند و بیان کرد: تمام تلاشم را می‌کنم تا در این مدت به سفر نروم اما درصورت اجبار چاره‌ای جز تحمل و گذراندن درد مازاد به‌دلیل نبود حداقل‌های بهداشتی ندارم.

وی ادامه داد: متاسفانه این شرایط در رستوران‌ها نیز حکم فرماست، وقتی به رستوران داخل شهر سری میزنم به دلیل نبود دستمال در سرویس بهداشتی و یا مناسب نبودن شرایط با سختی زیادی مواجه هستم.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن