سلامت و پزشکی

لزوم همکاری دانشگاه علوم پزشکی در تأمین رادیولوژیست

مدیر درمان تامین اجتماعی استان همدان با اشاره به نبود رادیولوژیست در بیمارستان غرضی ملایر، گفت: این کمبود یک مشکل کشوری است، سازمان در بحث آموزش و توزیع نیروی انسانی و پزشک متخصص، هیچ دخل و تصرفی ندارد و دانشگاه علوم پزشکی در این راستا متولی است.
به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین، دکتر علیرضا صفری ظهر یکشنبه 11 خرداد ماه در جمع خبرنگاران ملایر، به وجود دستگاه پیشرفته سونوگرافی در بیمارستان غرضی ملایر اشاره و اظهارکرد: قانون ششم برنامه توسعه دانشگاه علوم پزشکی را مقید کرده است که 10 درصد نیروهای متخصص خود را در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار دهد اما همکاری در این زمینه با ما نمی شود و در این میان بیمه شدگان و بیماران متضرر اصلی این ماجرا هستند.
مدیر درمان تامین اجتماعی استان همدان در ادامه به ویزیت روزانه 9700 نفر در مراکز درمانی تأمین اجتماعی استان توسط پزشکان عمومی اشاره کرد و گفت: طبق آمار و نظرسنجی انجام شده توسط کارشناسان سازمان میزان رضایتمندی بیماران در بیماستان غرضی ملار در برخی بخش ها 98 درصد است.
صفری افزود: در بحث رضایتمندی عرضه و تقاضا با هم همخوانی ندارد و با وجود اینکه در مراکز مختلف تعداد پزشکان را افزایش داده ایم اما چون به شمار بیماران روزانه افزوده شده، ممکن است میزان رضایتمندی کمتر از بخش های بستری باشد.
وی دریافت خدمات از سازمان تأمن اجتماعی، درمانگاه ها و بیمارستان های زیر نظر این سازمان را حق طبیعی بیمه شدگان عنوان و اظهارکرد: در سطح استان همدان دو بیمارستان آتیه در همدان و غرضی در ملایر و همچنین 7 درمانگاه تخصصی تأمین اجتماعی مشغول خدمات دهی به بیماران هستند.
صفری با اشاره به وجود 300 تخت فعال بستری و 720 هزار نفر بیمه شده تأمین اجتماعی در سطح استان، ادامه داد: در بحث نسبت تخت بستری به بیمه شده، رتبه 5 کشوری را دارا هستیم.
درگیرشدن 8 نفر از پرسنل سازمان به بیماری کرونا
وی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت شبانه روزی و خدمات رسانی 300 نفر کادر درمانی تأمین اجتماعی در بیمارستان آتیه همدان و غرضی ملایر در بحث کرونا اشاره کرد و افزود: شرایط عمومی کشور در بحث ویروس کرونا، به سمت بهترشدن پیش می رود و سطح آمادگی و میزان شناخت ما از این بیماری افزایش یافته است.
صفری با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی در بحث مقابله با شیوع کرونا و درمان بیماران با تمام قوا وارد میدان عمل شد و دوشادوش وزارت بهداشت و درمان درگیر مقابله و خدمات رسانی با بیماران شد، گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون 150 بیمار در بیمارستان غرضی ملایر بستری شدند.
مدیر درمان تامین اجتماعی استان همدان با اشاره به درگیرشدن 8 نفر از پرسنل سازمان به بیماری کرونا، تصریح کرد: طی این چند ماه همکاران من در بیمارستان های آتیه و غرضی مظلومانه و غیریبانه شبانه روز کار کردند اما نامی از آنها در هیچ جا برده نشد.
صفری به اجرای طرح حفاظت فردی در مورد پرسنل و کادر درمانی اشاره و خاطرنشان کرد: ما در غرب کشور به عنوان استان معین محسوب شدم و در زامن شیوع شدید بیماری کرونا در قم، 6 نیروی شامل پزشک و پرستار برای خدمات دهی به قم اعزام شدند.
وی با اشاره به اختصاص 47 تخت بستری به بیماران کرونایی توسط مراکز درمانی تأمین اجتماعی استان همدان، یادآورشد: در مورد بیماران مسنی که دارای بیماری زمینه ای و خاص هستند مقرر شد به علت شیوع کرونا و جلوگری از ابتلا تا 2 ماه داروی این افراد برایشان تجویز شود،همچنین در پلی کلینیک اجتماعی همدان داروی 200 بیمار به صورت رایگان درب منزلشان تحویل داده شد.
صفری با بیان اینکه در حال حاضر در سطح استان و بیمارستان غرضی ملایر با کمبود پزشکان متخصص در رشته های جراحی مغز و اعصاب، اورولوژی، نورولوژی، رادیولوژی، داخلی و ارتوپد مواجه هستیم، ادامه داد: امسال در بحث درمان در سطح استان همدان به 500 میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم.
این مقام مسئول افزود: سال گذشته 5 میلیارد و 300 میلیون تومان در سطح مراکز درمانی تأمین اجتماعی استان همدان تجهیزات خریداری کردیم، همچنین در بحث هتلینگ بیمارستان های آتیه و غرضی ملایر بسیار مطلوب عمل کردند.
مدیر درمان تامین اجتماعی استان همدان از افتتاح و آغاز بکار بخش بازسازی شده جراحی زنان با پیشرفت 100 درصدی با اعتبار 2 میلیارد تومان خبر داد و گفت: طی 6 ماه این بخش بازسازی و تجهیز شد و امروز فعالیت خود را آغاز می کند.
صفری با اشاره به اینکه 700 میلیون تومان نیز صرف تجهیز بخش اداری بیمارستان غرضی ملایر شده است، گفت: رضایتمندی مردم از عملکرد این مرکز درمانی سبب شده تا خیرین نیز در بحث سرمایه گذاری در حوزه درمان ورود پیدا کنند.
کرونا؛ مانوری برای نظام سلامت کشور
رئیس بیمارستان غرضی ملایر نیز با بیان اینکه بیماری کرونا مانور خوبی برای نظامت سلامت و سایر دستگاه های اجرائی کشور بود، گفت: این بحران باعث شد تا ما اکنون قدر نعمت هایمان را در حوزه های مختلف بدانیم.
دکتر محمد رضا توکلی با بیان اینکه از ابتدای شیوع بیماری تاکنون 150 بیمار در بخش کرونای این مرکز درمانی بستری شدند، افزود: معمولاً بین 60 تا 70 در صد از مبتلایان اصلا متوجه ابتلای خود نمی شوند و بدون علامت هستند و فقط در 20 تا 30 درصد از بیمارن علائم بروز می کند.
توکلی با اشاره به اهمیت رعایت فاصله گذاری اجتماعی و موازین بهداشتی، افزود: اگر قرار است کرونا از چرخه طبیعت حذف نشود ما باید نگران فصل پاییز باشیم، چراکه در آن زمان آنفولانزای فصلی و کرونا قطعاً سیستم بهداشت و درمان کشور را با چالش جدی مواجه می کند.
رئیس بیمارستان غرضی ملایر با اشاره به اینکه در حال حاضر 3 نفر مبتلا به کرونا در این بیمارستان بستری هستند، خاطرنشان کرد: در بحث بستری بیماران کرونایی طبق پروتکل وزارت بهداشت عمل می کنیم و بسته به شرایط بیمار، فرد باید بعد از ترخیص تا 14 روز قرنطینه باشد و اعضای خانواده او نیز باید تست کرونا بدهند.
توکلی گفت: در جمعیت بالا 70 تا 80 درصد بیماران مبتلا عموماً به صورت سرپائی درمان می شوند و علائم جزئی دارند و تنها 20 درصد از بیماران کرونائی که عمدتاً مسن و دارای بیماری های زمینه ای و خاص هستند بدحال شده و نیازمند بستری می شوند.
این متخصص داخلی با تأکید بر اینکه ویروس کرونا بعد از گذشت 3 ماه ضعیف شده است، ادامه داد: بحران کرونا، به نوعی یادآور دوران 8 سال دفاع مقدس و جانفشانی رزمندگان ما در آن زمان بود، در این مقطع کادر درمانی و پزشکان و پرستاران، متعهدانه پای کار بودند و در سطح کشور 200 شهید سلامت تقدیم جامعه کردیم.
توکلی به خدمات رسانی داوطلبانانه کارشناس آزمایشگاه بیمارستان غرضی طی 3 ماه به صورت شبانه روز در بحث تست کرونا از بیماران اشاره کرد و گفت: ” محسن احمدوند” به صورت ثابت در این مرکز درمانی برای گرفتن تست کرونا داوطلب شد و این خطر را به جان خرید و امروز با حضور مدیر درمان استان مورد تقدیر قرار می گیرد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن