فرهنگ و هنر

مجموعه تفریحی – توریستی “مینی ورلد ملایر”؛ پنجره ای به سوی جهان

مجموعه تفریحی – توریستی “مینی ورلد ملایر”؛ پنجره ای به سوی جهان

نخستین بار طرح پارک های مینیاتوری یا جهان کوچک در کشورهای ژاپن، بلژیک و چین اجرا شد به طوری که در شهر بروکسل پارکی ساخته اند که به آن لقب اروپای کوچک را داده شده است. خوشبختانه نخستین طرح از این نوع پارک های مینی ورلد (mini world)  برای نخستین بار در خاورمیانه، در شهر ملایر با ۱۳۸ اثر تاریخی ایران و جهان در حال ساخت است.

به گزارش پایگاه خبری همدن آنلاین، در این مدل از پارک ها شما می توانید تمامی جاذبه‌های گردشگری در آن کشور یا حتی دیگر کشورهای جهان را مشاهده کنید و به قولی با یک تیر دو نشان بزنید. از سوی دیگر قطعاً این پروژه عظیم با ارائه جاذبه‌های گردشگری و خدمات مفرح، می تواند در زمینه رونق صنعت توریسم، جذب گردشگر، اشتغالزایی و توسعه اقتصادی منطقه مثمرثمر باشد.

اهرام ثلاثه مصر در ملایر ساخته می شود

شهردار ملایر با بیان اینکه عملیات گود برداری جهت ساخت اهرام ثلاثه ی مصر در مجموعه ی مینی ورد(جهان کوچک) ملایر آغاز شده است، گفت: شهرداری ملایر در راستای ساخت المان ها و ابنیه تاریخی مرتبط با تمدن های تاریخی بشری و در راستای ساخت مجموعه جهان کوچک که در آن بیش از 130 اثر تاریخی و نمادهای برجسته کشورهای مختلف در آن ساخته می شود، اقدام به ساخت اثر تاریخی اهرام ثلاثه مصر به نام‌های خوفو، خَفرِع و مَنقُرع  کرده که هرم خوفو بزرگترین‌شان است و تنها بازمانده عجایب هفتگانه جهان به‌ شمار می‌آید.

حسین بابایی در گفت و گو با پایگاه خبری همدان آنلاین، در رابطه با ابعاد اهرام ثلاثه در مجموعه جهان کوچک، افزود: هرم بزرگ خوفو با ابعاد پایه 9.20 در 9.20 و ارتفاع 5 متر و 90 سانتی متر، هرم متوسط خفرع با ابعاد پایه 8.60  در 8.60  و ارتفاع 5 متر و نیم و هرم کوچک منقرع با ابعاد پایه 4.20 در 4.20 و ارتفاع 2 متر و 60 سانتی متر، در حال ساحت هستند.

وی اظهارکرد: فونداسیون این بناها به ترتیب عبارتند از هرم خوفو 9.70 در 9.70 در 5 متر، هرم خضرع 9.10 در 9.10 در 5 متر و هرم منقرع 4.70 در 4.70 در 5 متر، همچنین امیدواریم طبق برنامه ریزی ها این پروژه تا ابتدای شهریور ماه سال جاری به اتمام برسد و در هفته دولت شاهد افتتاح آن باشیم.

بابایی با بیان این نکته که اهرام ثلاثه در دوران مصر باستان ساخته شده و این اهرام در محدوده شهر باستانی جیزه و در حاشیه شمالی شهر قاهره کنونی واقع شده‌است و قدمت اهرام جیزه به دودمان چهارم مصر حدود سال ۲۵۵۰ پیش از میلاد می‌رسد، گفت: ساخت اینگونه آثار تاریخی در مجموعه جهان کوچک در میان مدت و بلند مدت، جذب گردشگران داخلی و خارجی ‌را به دنبال دارد و گسترش صنعت توریسم به عنوان یکی از پیشران‌های رشد اقتصادی، اشتغال‌زایی و فرصت‌های اقتصادی بیشتر برای شهروندان ملایری را به ارمغان می آورد.

احداث کاخ خورشید در شهر جهانی انگور و منبت مبلمان

وی در ادامه از ساخت کاخ خورشید در شهر جهانی انگور و منبت مبلمان خبر داد و گفت: عملیات ساخت بنای تاریخی کاخ خورشید در ابعاد کوچکتر برای بازدید مشتاقان گردشگری و ایرانگردی در مجموعه مینی ورلد ملایر آغاز شد.

شهردار ملایر توضیح داد: کاخ خورشید از مجموعه کلات نادری واقع در شهرستان کلات استان خراسان رضوی و یکی از آثار ملی ایران است و در سال ۱۱۵۱ هجری قمری به دستور نادرشاه جهت اقامت و خزانه برای جواهرات و غنایم  ساخته شده‌ و با شماره 329  به ثبت رسیده است و عملیات ساخت ابعاد کوچکتر آن آغاز شده است. 

بابایی ابعاد این بنا را در مجموعه جهان کوچک، نصف اندازه واقعی و زیر بنای آنرا 350 متر بیانکرد و افزود: نمای خارجی کنگره‌دار این بنا، قسمت زیبای آن به شمار می رود که در آن معماری گورکانی – هندی به کار رفته است و تمام این خصوصیات در این پروژه به کار خواهد رفت. 

وی با اشاره به اینکه این مجموعه زیبا و دیدنی می تواند پس از تکمیل، رضایت بازدید کنندگان و مسافران و گردشگران داخلی و خارجی  را فراهم کند، گفت: امیدواریم با تلاش و همت اصحاب رسانه و هنرمندان در زمینه اطلاع رسانی و به تصویر کشیدن مجموعه جهان کوچک و سایر اماکن دیدنی ملایر، شاهد شهری زیبا و جذاب و پر درآمد برای شهروندان ملایری و سایر هموطنان باشیم. 

گذری بر پارک مینی ورلد ملایر

ملایر، شهری در غرب ایران و در جنوب شرقی استان همدان قرار دارد و میزبان این پارک جذاب و دیدنی است؛ پروژه مینی ورلد خاورمیانه در بلوار انقلاب، بلوار شهید بیات، کیلومتر یک بلوار نبوت، شهر ملایر واقع شده است.

تخت جمشید 

ارزشمندترین و باشکوه ترین اثر تاریخی ایران قطعا تخت جمشید است که در نزدیکی مرودشت و در فاصله ۶۰ کیلومتری شرق شیراز نیز قرار گرفته است. ایرانیان قدیمی به این بنای تاریخی پارسه و چهل منار می گفتند، یونانیان باستان هم به آن پرسپولیس نیز نی گفتند. این سازه ارزشمند در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. نمونه ای کوچک در این مجموعه در پارک مینی ورلد در ملایر وجود دارد.

آرامگاه خیام 

بنای آرامگام حکیم بزرگ ایران، نماینده از شهر نیشابور در پارک مینی ورلد در ملایر است. طراح این بنا در سال ۱۳۴۲ شخصی به نام هوشنگ سیحون نیز بوده است. وی برای طراحی این بنا از زندگی و اندیشه های خیام، مبدع تقویم جلالی ایده گرفته و سه وجه شاعری، ستاره شناسی و ریاضیدانی او را به نمایش گذاشته است.

حافظیه شیراز

آرامگاه حضرت حافظ، از جمله جاذبه های اصلی گردشگری ایرانیان در پارک مینی ورلد ملایر است؛ این سازه با طرحی از آندره گدار فرانسوی و با الهام از عناصر معماری دوران زندیه به شکل امروزی اش در آمد. این ساختمان پرمعنا به زیبایی هنر و عرفان ناب ایرانی را به نمایش می گذارد.

برج ایفل پاریس 

معروف ترین برج جهان که ایفل پاریس می باشد هم نیز نماینده از کشور فرانسه بوده که در پارک مینی ورلد ملایر ساخته شده است. این بنای ارزشمند ارتفاعی به اندازه ۳۳۴ متر دارد و در سال ۱۸۸۷ میلادی تا ۱۸۸۹ مدت زمان ساخت آن به طول انجامید. این برج کاملا فلزی، که در روزگار خود بزرگترین بنای دوران به شمار می آمد، با ۱۸ هزار و ۳۸ قطعه و با کمک دو و نیم میلیون پیچ و مهره ساخته شد.

برج کج پیزا

نمونه ای کوچک از برج پیزا که نماینده کشور ایتالیا است در پارک مینی ورلد ملایر ساخته شده است تا افرادی که امکان سفر به ایتالیا را ندارند بتوانند به رفتن به این پارک از آن دیدن کنید. این برج در قرن دوازدهم میلادی و به منظور تحت تاثیر قرار دادن برج سینت مارک (برج مشهور دیگری که در شهر ونیز ایتالیا قرار دارد) در کنار کلیسای محلی شهر ساخته شد.

نمایش بیشتر

‫4 نظرها

  1. واقعا ایده عالی هست و به عنوان یک ایرانی افتخار میکنم که اکلین مینی ورد رو در خاورمیانه در ایران داریم و امیدوارم تکمیل بشه و همه دیدنیهای کل جهان رو داشته باشه واقعا خوشحال و شگفت زده شدم از داشتن یه همچبن مکان دیدنی

  2. ملایر به یک هتل چند ستاره احتیاج داره،همچنین به یک شهر بازی مدرن با تمام امکانات..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن