فرهنگ و هنر

تلاش برای ثبت فوری خانه سماوات در آثار ملی

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان همدان دررابطه با خانه تاریخی سماوات، گفت: از تخریب و فروش غیرقانونی این میراث ارزشمند جلوگیری می‌شود.

احمد ترابی در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدان آنلاین، بیان کرد: خانه سماواتی در فهرست آثار ملی به صورت اضطراری در حال ثبت است؛ متاسفانه مالکین این خانه قصد فروش آن را در سایت دیوار داشتند که با فشارهای میراث فرهنگی این خانه از سایت دیوار خارج شد.

وی در ادامه اظهار داشت:این بنا واجد ارزش است و باید حفظ و نگهداری شود؛ به مالکین پیشنهاد شده از این خانه بعنوان خانه بوم گردی استفاده شود و در صورت تخریب،باید به همان شکل نوسازی شود زیرا خود نمای ساختمان می‌تواند به‌عنوان یک برند استفاده شود.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان همدان در ارتباط بادیگر موانع فروش این بنا، افزود: خانه سماوات باتوجه به موقعیت مکانی،محدودیت ارتفاع دارد که ارتفاعی بین 2ونیم الی 3ونیم طبقه است؛ پس فروش این خانه ارزشمند به نفع مالک نیست و زمین آن ارزشی ندارد.

احمد ترابی در پایان گفت: تنها قدمت تاریخی این بنا باعث ارزش آن شده و اگر با تغییر کاربری تبدیل  به خانه بوم گردی شود ارزش افزوده بسیاری می‌یابد؛ میراث فرهنگی در پی جلوگیری از تخریب و ثبت ملی خانه سماوات است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن