اجتماعی

بارش دیرهنگام در زمستان امسال

مدیرکل هواشناسی استان همدان با بیان اینکه پیش‌بینی‌های سازمان به 2 دسته بلندمدت و کوتاه مدت تقسیم می‌شود گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های بلندمدت سازمان، بارش برف و باران امسال، چندماه دیرتر از سال گذشته شروع خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری همدان‌آنلاین، سعید باقری یک‌شنبه 1 تیر در نشست خبری اصحاب رسانه تصریح کرد:پیش‌بینی‌های هواشناسی تا 80 درصد صحت و تا 20 درصد امکان اشتباه در آن وجود دارد که  این موضوع مدیریت ریسک را در این مجموعه نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی سازمان، افزایش صحت پیش‌بینی‌ها است افزود: پیش‌بینی‌های 3 روزه تا 90 درصد صحت  و همچنین گزارش به مدت یک هفته تا 80 درصد درست پیش‌بینی می‌شوند.

باقری خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌های بلندمدت را معمولا مرکز‌های اقلیم‌شناسی جهان انجام می‌دهند که معمولا درصد صحت آنها را می‌توان تا 70درصد تخمین زد.

وی با اشاره به اینکه سازمان هواشناسی از سال 1338 تأسیس شده است عنوان کرد: در همدان 10 ایستگاه پارامترجوی، 6 ایستگاه اقلیم شناسی و 188 ایستگاه باران سنجی وجود دارد.

پروازها فقط با هماهنگی هواشناسی ممکن است

مدیر کل هواشناسی استان همدان با تأکید بر اینکه تمام پروازها در فرودگاه باید با هماهنگی سازمان هواشناسی باشد یادآور شد: برای هماهنگی با کیفیت بالا اولین ایستگاه‌های هواشناسی در اطراف فرودگاه و یا داخل این مجموعه احداث می‌شود.

باقری مطرح کرد: تمام طرح‌های شهری از جمله لایروبی رودخانه‌ها و حتی جدول‌بندی در حاشیه خیابان‌های باید بر اساس داده‌های هواشناسی احداث شوند.

وی  در رابطه با تجهیزات هواشناسی توضیح داد: در حال حاضر سازمان هواشناسی استان مجهز است اما برای تکمیل و به روزرسانی این تجهیزات باید تمهیدات قابل توجهی را انجام داد.

همدان پیشگام در هواشناسی کشاورزی

باقری با بیان اینکه همدان یکی از استان‌های برتر در هواشناسی کشاورز افزود: بسیاری از داده‌های هواشناسی هر ساعت به روز می‌شوند و خوشبختانه همدان در زمینه هواشناسی کشاورزی حرف اول را در استان‌های کشور می‎زند.

وی تصریح کرد: هواشناسی کشاورزی یکی از حساسیت‌های زراعت در استان محسوب می‌شود چرا که اطلاعات و داده‌های وضعیت هوا باید به صورت آنلاین در اختیار کشاورزان برای کاشت و برداشت قرار بگیرد.

باقری خاطرنشان کرد: تا کنون 2500 کشاورز در سامانه تهک( توسعه هواشناسی کاربردی) عضو هستند که این سامانه در سال 1392 تأسیس و فعالیت خود را تا کنون ادامه داده است به‌طوری که اطلاعات هواشناسی به صورت آنلاین در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

افزایش 3 درجه‌ای دمای زمین تا 100 سال آینده

مدیرکل هواشناسی استان همدان با اشاره به اینکه دمای کره زمین تا 100 سال آینده 3 درجه افزایش می‌یابد عنوان کرد: در حال حاضر دمای کره زمین نسبت به 100 سال گذشته 1 درجه افزایش یافته است که تبعاتی مانند کاهش بارش برف، وقوع تندباد و آب شدن یخ‌های قطبی را به دنبال داشته است.

وی افزود: افزایش 3 درجه‌ای دمای کره زمین می‌تواند منجر به فاجعه‌ای برای تمام جهانیان شود بنابراین باید حال زمین را درک کرد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن