سلامت و پزشکی

سرطان رحم چهارمین سرطان شایع جهان

کارشناس سلامت میانسالان مرکز بهداشت همدان با بیان اینکه سرطان دهانه رحم، چهارمین سرطان شایع در جهان است گفت: متاسفانه بانوان همدانی نسبت به حفظ سلامت خود در این زمینه و غربالگری این بیماری بی توجه هستند.

نرگس باباخانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدان‌ آنلاین ، با بیان اینکه میانگین تشکیل سرطان دهانه رحم در بانوان از 10 تا 15 سال به طول می‌انجامد اظهار کرد: این بیماری یکی از انواع سرطان‌هایی است که در بسیاری از موارد درمان پذیر بوده و همچنین واکسن آن به اسم پاپیلوم انسانی و یا HPV در ایران و جهان وجود دارد.

وی ادامه داد: سرطان دهانه رحم و سرطان سینه دو بیماری شایع در میان بانوان است که خطر سرطان دهانه رحم پس از ازدواج و با شروع رابطه جنسی در کنار سلامت بانوان کمین می‌کند بنابراین پیشنهاد می‌شود که بانوان پس از ازدواج هر سال و در صورت تشخیص ماما هر 3 سال یکبار غربالگری و تست سرطان دهانه رحم به اسم پاپ اسمیر را انجام دهند.

باباخانی با اشاره به اینکه خطر ابتلا بانوان به سرطان دهانه رحم از ازدواج تا سن 65 سالگی است عنوان کرد: در 90 درصد از این سرطان‌ها ویروس HPV شناسایی شده است که خوشبختانه واکسن آن ساخته شده است و تزریق آن در سنین 12 سالگی برای دختران و پسرانی که رفتار پرخطر دارند پیشنهاد می‌شود.

وی تصریح کرد: این واکسن معمولا برای افرادی که رفتارهای پرخطری مانند استعمال دخانیات، نقص سیستم ایمنی، روابط جنسی پرخطر و نادرست و یا شریک‌های جنسی مختلفی دارند تزریق می‌شوند.

باباخانی با تأکید بر اینکه بانوان باید نسبت به غربالگری این بیماری اقدام کنند افزود: متاسفانه بانوان همدانی در زمینه توجه به سلامت خود بسیار بی اعتنا بوده و مراجعه‌ای در مراکز بهداشت مبنی بر این موضوع کم است.

وی خاطرنشان کرد: این در حالیست که تمام مراکز بهداشت مجهز به ماما و انجام تست غربالگری در بانوان هستند و شهروندان می‌توانند در این مراکز با مشورت ماما و تجویز انجام تست پاپ اسمیر از سلامت خود مطمئن شوند

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن