سلامت و پزشکی

سرطان سینه، یکی از ۱۰ علت مهم مرگ زنان

کارشناس سلامت میانسالان مرکز بهداشت همدان یکی از ۱۰ علت مهم مرک و میر زنان را سرطان سینه اعلام کرد و گفت: اغلب زنانی که مبتلا به این بیماری می‌شوند، در صورت تشخیص در مراحل اولیه سرطان، درمان‌پذیر هستند.

نرگس باباخانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدان‌آنلاین با بیان اینکه دومین سرطان شایع در زنان، سرطان سینه است اظهار کرد: از عوامل مهمی که موجب ایجاد و رشد این سرطان می‌شود ژنتیک است که اگر فردی در بستگان همچون مادر، خواهر، مادربزرگ و یا خاله و عمه مبتلا به این بیماری باشند، احتمال ابتلاء آنها نیز به این سرطان وجود دارد.

وی ادامه داد: درصد کمی از مردان نیز به این سرطان هم مبتلا می‌شوند اما این بیماری در زنان شایع‌تر است و برنامه غذایی نامناسب اعم از غذاهای چرب و مضر و همچنین کم تحرکی و تنبلی از عوامل تشدید و رشد این بیماری است.

باباخانی تصریح کرد: در حال حاضر با پیشرفت علم پزشکی و غربالگری‌های مناسب برای تشخیص این سرطان می‌توان میزان کشندگی این بیماری را کاهش داد که افراد کمتر از ۴۰ سال هر ۲ سال یکبار و بیش از این سن باید هر سال برای غربالگری به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: با افزایش سن و کاهش قدرت ایمنی بدن، احتمال ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد به همین علت زنان میانسال در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

باباخانی با تاکید بر اینکه با غربالگری‌های مناسب، می‌توان آمار مرگ و میر این سرطان را کاهش داد، افزود: در صورت تشخیص به موقع این سرطان پیش از دست درازی آن به غدد لنفاوی، ریه، کبد و روده می‌توان به درمان آن پرداخت اما در صورتی که برخی از اندام‌های حیاتی بدن را درگیر کند، امکان بهبود و درمان کاهش می‌یابد.

وی عنوان کرد: با توجه به طرح سلامت بانوان، در حال حاضر تمام مراکز درمانی دولتی غربالگری سینه‌ها در منزل را به بانوان آموزش می‌دهند که می‌تواند در تشخیص به موقع این بیماری موثر باشد.

این کارشناس سلامت توضیح داد: یکی از غربالگری‌های مهم سرطان پستان، ماموگرافی نام دارد که در مراکز درمانی دولتی و بخشی مجهز در بیمارستان فاطمیه که با استفاده از دفترچه بیمه می‌توان هزینه‌های آن را کاهش داد وجود دارد.

باباخانی مطرح کرد: افرادی که سابقه این بیماری در بستگان را دارند باید بیش از افراد دیگر به آن توجه و مدام در حال غربالگری باشند چرا که احتمال ابتلای آنها بیش از دیگر زنان است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن