سلامت و پزشکی

علت اختلاف قیمت آزمایش کرونا چیست؟

مدیر اداره امور آزمایشگاه‌ دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان از برخورد و جمع‌آوری کیت‌های جعلی تشخیص کروناویروس در یکی از آزمایشگاه‌ها خبرداد.

ابراهیم دانشیار در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدان ‌آنلاین ، با تاکید براینکه درحال حاضر PCR(تشخیص مولکولی کووید-19) تنها روش آزمایشگاهی برای تشخیص کروناویروس است، بیان کرد: متاسفانه در برخی از مناطق کشور به تازگی برخی از آزمایشگاه‌ها و اماکن به دور از چشم دانشگاه علوم پزشکی و بدون مجوز رسمی اقدام به تبلیغات دروغین مبنی بر شناسایی کووید-19 با امکانات جدید و قیمت‌های نامتعارف می‌کنند؛ لازم به ذکر است در استان همدان تنها 2 آزمایشگاه دی و فرزان مجوز رسمی انجام آزمایش PCR را دارند.

وی با بیان اینکه مجوز انجام آزمایش تشخیص مولکولی کووید-19(PCR) برای آزمایشگاه فارابی نیز در دست اقدام است، افزود: درحال حاضر 2 آزمایشگاه خصوصی دی و فرزان و آزمایشگاه دولتی جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی درحال اخذ و بررسی نمونه‌های PCR هستند؛ شایان ذکر است 2 آزمایش سرولوژس IgG و IgM در تمام آزمایشگاه‌های هورمون شناسی قابل انجام است.

دانشیار در رابطه با اختلاف قیمت آزمایشاتPCR، IgGوIgM نسبت به تعرفه اعلامی از سوی وزارت بهداشت و درمان، تصریح کرد: براساس اطلاعیه وزارت بهداشت و درمان، قیمت آزمایش پی سی ار در 2 بخش دولتی و خصوصی به ترتیب، 230 و 587 هزار، ای جی ام و ای جی جی حدود 12 تا 30 هزار تومان است؛ این درحالیست که قیمت‌های فعلی این آزمایشات با این اطلاعیه تفاوت قابل توجهی دارند.

وی ادامه داد: روش نمونه گیری و امکانات موجود در آزمایشگاه‌ها تاثیر به سزایی در افزایش تعرفه‌های رسمی دارند؛ به طور مثال، درصورت استفاده از لوله خلا برای اخذ نمونه IgG و IgG، با احتساب لوله و هزینه‌های پذیرش و نمونه گیری در بخش خصوصی 69 و با سرنگ ساده 64 هزار تومان محاسبه می‌شود؛ لازم به ذکر است مجموع آزمایشات سرولوژی در بخش دولتی 22 هزار و 940 تومان است.

دانشیار در رابطه با اختلاف قیمت پی سی ار نیز مطرح کرد: با احتساب هزینه‌های پذیرش، نمونه گیری و امکانات آزمایشگاه این آزمایش در 2 بخش دولتی و خصوصی به ترتیب حدود 23 و 586 هزار تومان است.

مدیر اداره امور آزمایشگاه‌ دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با بیان اینکه آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی تنها نمونه‌های PCR بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را به طور رایگان مورد بررسی قرار می‌دهد، اظهار کرد: تاکنون 300 نمونه آزمایشگاهی رایگان در این آزمایشگاه دولتی انجام شده است.

دانشیار با تاکیدبراینکه کیت‌های فعلی تشخیص کرونا براساس کووید-2 ساخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند، گفت: تاکنون کیت ویژه کووید-19 به بازار نیامده از این رو تبلیغاتی مبنی بر استفاده از کیت ویژه این بیماری دروغ بوده و به محض اطلاع دانشگاه علوم پزشکی با خاطیان برخورد خواهد شد.

۲۵ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۱ ق.ظ

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن