فرهنگ و هنر

اولین شهید انقلاب ملایر که در ظهر روز عاشورا به شهادت رسید

اولین شهید انقلاب ملایر که در ظهر روز عاشورای حسینی سال 1357 به شهادت رسید٬ «شهید احمد وفایی زاده» بود.

به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین،شهید وفایی زاده در روز عاشورایی که مصادف با 20 آذر ماه سال 57 بود برای فریضه عزاداری سرور و سالار شهیدان به مسجد چهارده معصوم(ع) می رود.
باتوجه به اینکه در آن سال ها مرسوم بود، مسیر حرکت هیأت های عزاداری به سمت میدان مرکزی شهر باشد ولی فضای شدیداٌ امنیتی شهر از یک طرف و ترس از پایین آوردن مجسمه شاه ملعون واقع در میدان مرکزی شهر توسط هیأت ها از طرف دیگر، باعث شد که مأمورین شهربانی اجازه حرکت هیأت های عزاداری به میدان مرکزی شهر راندهند. لذا هیأت مذکور از خیابان دولت آباد (خیابان طالقانی کنونی ) به سمت خیابان بروجرد و میدان امام حرکت می کنند ولی مامورین شهربانی اجازه ورود مردم به میدان مرکزی را نداده و در ابتدای خیابان زورآباد(خیابان عاشورا) راه مردم را سد می کنند و شروع به تیراندازی به مردم کرده و عده ای را مجروح می کنند.
غیرت و مردانگی شهید احمد 18 ساله که کمتر از چهل روز از دامادی ایشان نگذشته بود شعله ور شده و با دیدن صحنه تیراندازی مأمورین به عزاداران، سوار یک وانت بار شده و به صفوف آتشین مامورین شهربانی حمله ور می شود و با برخورد با آنان یک نفر از مامورین شهربانی را کشته و تعدادی از ایشان را زخمی می کند.
مأمورین پس از این اقدام احمد، او را به گلوله بسته و با شلیک 9 گلوله ایشان را به شهادت رساندند.
قابل توجه اینکه برادر بزرگتر احمد، یعنی حجت الاسلام شیخ محمد وفایی زاده که در آن ایام د ر زندان ساواک تحت شدید ترین شکنجه ها بود، نیز پس از انقلاب اسلامی، در سال 1362 در حالیکه مسولیت فرماندهی گردان سیدالشهدا قم را بر عهده داشت در منطقه پنجوین عراق به شهات رسید.

۹ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۷:۱۷ ب.ظ

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن