اجتماعی

خطر در کمین منازل مسکونی که در مسیر قنات آشاق قلعه ازندریان قرار دارند

قنات آشاق قلعه ازندریان که قدمتی تاریخی دارد در شهر ازندریان ملایر واقع شده است ، این قنات از دو رشته آب زیرزمینی سرچشمه می‌گیرد و دارای 20 حلقه چاه است . با افزایش جمعیت ازندریان و به تبع آن افزایش ساخت و ساز ها اما مسؤلی مانع ساخت و ساز منازل در حریم این قنات نشد و حالا این قنات از زیر حدوداً 300 ساختمان مرکز شهر عبور می‌کند این درحالی است که زنگ خطر این قنات زمانی به صدا درآمد که در سال 88 قنات را به صورت غیر اصولی مرمت کردند و از دهنه قنات تا حدود یک کیلومتر را با بیل مکانیکی کندن و بصورت غیر اصولی کول گذاری کردند ، با اضافه شدن بارندگی ها و سیل ، آب به مسیر کول گذاری شده ورود کرد و سبب تخریب قنات شد و دست کشاورزان از این سفره آبی بی نظیر خالی ماند . اما پس از گذشت 10سال از تخریب قنات ، در سال 98 با پیگیری عضو شورای شهر و بخشدار وقت ” فرهاد جهانیان ” از طریق جهاد کشاورزی ملایر 102 میلیون تومان اعتبار برای لایه روبی و احیای این قنات اختصاص یافت و تا کنون با 50 درصد پیشرفت فیزیکی ، این قنات لایه روبی شده است .
به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین عضو شورای شهر ازندریان با اشاره به لایه روبی بخشی از قنات از سال 98 تا کنون اظهار کرد : ، با ادامه پیگیرهای انجام شده در سال جاری در راستای بازسازی و احیای قنات و نیز مساعدت های جهاد کشاورزی در خصوص اتمام لایه روبی قنات های نیمه کاره 150 میلیون تومان اعتبار دیگر از محل اعتبارات خشکسالی و 17/5 درصد به مبلغ 25 میلیون تومان توسط خودیاری کشاورزان به این منظور اختصاص یافت .
احسان غفاری با تأکید بر اینکه در صورت تأمین سهم خودیاری کشاورزان این اعتبار جذب می شود افزود : حل این معضل نیاز به همکاری و مساعدت های خیرین ، کشاورزان و شهروندان ازندریانی است .
غفاری با بیان اینکه در زیر ساختمان هایی که در مسیر قنات قرار دارند آب انباشته شده است ، عدم لایه روبی و مرمت قنات را خطر بالقوه ایی برای شهر ازندریان دانست و تأکید کرد : مسؤلیت این اتفاق و جبران خسارت آن ، متوجه سهامدارن قنات می شود.
وی به حادثه ریزش حیاط شهروندی در سال 91 اشاره کرد و گفت : چاه قناتی که در حیاط یکی از شهروندان قرار داشت از داخل فروریخته بود اما از بیرون هیچ گونه نشانه ایی از ریزش نداشت متأسفانه دو کودک که درحیاط مشغول بازی بودند بر اثر ریزش به درون چاه قنات سقوط می کنند که منجر به مرگ یکی از آن دو کودک می شود .
غفاری معتقد است باید از این حادثه تأسف بار درس عبرت گرفت تا از بروز اتفاقات ناگوار بعدی که درکمین مناطق مسکونی در حریم قنات است ممانعت کرد .
وی با بیان اینکه در حال حاضر2 دهنه از چاه های قنات مسدودند که مرمت آن ها ضروری است ، خاطرنشان کرد : با بازدید و ارزیابی کارشناسان ، عمق آب چاه هایی که در حیاط و منازل شهروندان قرار دارد تا 8 متر می رسد که پیش بینی می شود در صورت لایه روبی صحیح و اصولی ، 6 الی 8 اینچ آب دهی داشته باشد .
به گفته غفاری ، با احیای قنات آشاق قلعه بخش عمده ایی از مشکلات آبیاری زمین های زراعی و باغات کشاورزان شهر ازندریان برطرف می شود.
وی به قنات های جنگل و کنگر لیگ در شهر ازندریان نیز اشاره و بر ضرورت لایه روبی و بازسازی این قنوات تأکید کرد .
غفاری با بیان اینکه تمام تلاش خود را به کار بستیم تا به هر شکل ممکن این قنات لایروبی شود ، افزود : با تأمین اعتبار و مرمت مرحله به مرحله این قنوات ، قطعاً آن ها احیا و بسیاری از مشکلات کشاورزان برطرف می شود.

احسان غفاری درپایان از زحمات پرسنل محترم جهاد کشاورزی ملایر و تلاش های بی دریغ و شبانه روزی مهندس کرمی رئیس جهاد کشاورزی جوکار در سطح منطقه و شهر ازندریان اعلام رضایت کامل از عملکرد وی کرد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن