فرهنگ و هنر

بدنه زخمی ” خانه منصوری” نیازمند مرمت

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر با بیان اینکه سال 1390 با شکایت وراث در ‏دیوان عدالت اداری ” خانه منصوری ” از ثبت ملی خارج شد، گفت: از همان سال اجازه ورود میراث ‏فرهنگی به منظور مرمت این اثر تاریخی داده نشد.

به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین، ابراهیم جلیلی شنبه 5 مهر ماه، در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه ‏این خانه در حال صدمه دیدن است و نیاز مبرم به مرمت و بازسازی دارد، خاطرنشان کرد: سال گذشته ‏به دادستانی نامه زدیم تا قسمتی از ناودان آن را مرمت کنیم.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر با اشاره به اینکه ورثه آنها موافقت نمی کنند تا ‏این اثر تاریخی مرمت شود، ادامه داد:از سوی دیگر سازمان میراث فرهنگی اینقدر اعتبار ندارد که ” ‏خانه منصوری ” را از وراث خریداری و تملک کند.‏
وی افزود: شهرداری و مسکن و شهرسازی از طریق ستاد بازآفرینی می توانند تملک این اثر را انجام ‏دهند و ما نیز قول مساعد می دهیم هرچه سریعتر مرمت این اثر تاریخی را انجام دهیم.

جلیلی در مورد جشنواره ” شیره پزی مانیزان” نیز یادآورشد: با توجه به بحران کرونا و وضعیت قرمز ‏کشور و استان همدان و قرارگرقتن در ماه صفر امسال جشنواره شیره پزی مانیزان برگزار نمی شود.

وی با بیان اینکه مقرر شده به جای این امر یک قسمت از برنامه ” مثبت ملایر” به معرفی این میراث ‏ناملموس اختصاص یابد، ادامه داد: در مورد شهر زیر زمینی سامن نیز پیگیری های لازم انجام شده و ‏افتتاح فاز اول آن نیازمند 700 میلیون تومان اعتبار است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر گفت: در همین زمینه بحث استحکام بخشی، ‏نورپردازی، خروجی و ورودی شهر نیازمند تأمین اعتبار است که در دیدار با وزیر میراث فرهنگی ‏قول مساعد گرفته شد اعتباری در این راستا تخصیص یابد.

پیگیری برای ثبت جهانی ” تپه نوشیجان”

رئیس میراث فرهنگی ملایر با اشاره به اینکه آتشکده و تپه نوشیجان اثر باستانی منحصر به فردی در ‏جهان است که 10 تا از اولین های دنیا را به خود اختصاص داده، تصریح کرد: مجدانه پیگیر ثبت ‏جهانی شدن آن هستیم.

جلیلی به پیگیری های انجام شده در راستای حصارکشی و واگذاری اراضی ملی در نوشیجان اشاره و ‏اظهارکرد: در این منطقه بحث رونق اقامت چادری را پیگیری می کنیم.

وی با تأکید بر اینکه ملایر در حوزه گردشگری حرف های زیادی برای گفتن دارد و در صوت حمایت ‏مسئولین می توانیم انقلاب بزرگی در زمینه جذب گردشگر ایجاد کنیم، افزود: آینده خوبی در انتظار ‏شهر جهانی مبل منبت و شهر جهانی انگور است.

توسعه گردشگری در گرو جذب سرمایه گذار
جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه زیرساخت اصلی توسعه گردشگری جذب سرمایه ‏گذار است، ادامه داد: سرمایه گذاران بخش خصوصی در این زمینه باید حتما مشاوره بگیرند و با هدایت ‏مسئولین در این مسیر قدم بگذارند
.‏
این مقام مسئول توضیح داد: در این راستا آیتم های مختلفی توسط دستگاه های اجرائی چون شهرداری و ‏شورای شهر و… دخیل هستند و از سوی دیگر باید بسته های تشویقی از سوی دستگاه های دولتی برای ‏جذب سرمایه گذاران در نظر گرفته شود.

وی با تأکید بر اینکه یک سری ضوابط قانونی وجود دارد که سرمایه گذار باید در چارچوب آن قدم ‏بردارد، گفت: ما بر اساس این ضوابط و آیتم های قانونی مجوزات لازم را به سرمایه گذار می دهیم.

جلیلی گفت: دو نوع احداث اقامتگاه بوم گردی داریم، در یکی ساختمان احداث شده و قابل اسکان است و ‏تبدیل به بوم گردی می وشد و در قبال انجام این کار تسهیلاتی برای مرمت و بازسازی به آن تعلق ‏گرفته و تغییر کاربری اش با هدف رونق گردشگری و اشتغالزایی در روستا صورت می گیرد.

وی ادامه داد: در مورد بعدی زمین موجود است و فرد متقاضی احداث اقاتگاه بوم گردی، تلاش می کند ‏متناسب با سبک و سیاق سنتی آن روستا، اقامتگاه را از صفر بسازد، که در این مورد باید ابتدا استعلام ‏های اولیه در کمیسیون میراث فرهنگی مطرح و موافقت نامه های اصولی این طرح أخذ شود.

جلیلی با بیان اینکه زمانی که طرح احداث اقامتگاه بوم گردی تأیید و استعلام ها گرفته شد فرد پروانه ‏ساختمانی می گیرد، افزود: تسهیلات خانه های بوم گردی را سامانه ” کارا ” پرداخت می کند و باید در ‏ابتدا در کمیسیون کارشناسی بررسی شده و متناسب با طرح اولیه ارائه شده، بدان تسهیلات داده می ‏شود.

رئیس میراث فرهنگی ملایر با اشاره به اینکه در حال حاضر 3 خانه بوم گردی فعال در سطح شهرستان ‏داریم، اظهارکرد: این اقامتگاه ها در مانیزان، داویجان و شهر سامن وجود دارند، همچنین 2 مجوز اولیه ‏دیگر در رابطه با احداث اقامتگاه بوم گردی از ما أخذ شده و درحال گذراندن مراحل اولیه هستند.

وی با بیان اینکه در سال 95 بیشتر تمرکز ما روی صنایع دستی بود، خاطرنشان کرد: توانستیم برند ‏جهانی مبل منبت را از سازمان جهانی میراث فرهنگی أخذ کنیم و پیرو آن موظف هستیم هر سال ‏گزارش عملکرد خود را در این راستا ارائه بدهیم.

جلیلی با بیان اینکه بعد از کسب این موفقیت بزرگ تمرکز خود را بر رونق اقامتگاه های بوم گردی و ‏جذب گردشگر قرار دادیم، یادآورشد: در بحث اقامتگاه ها بوم گردی 3 نوع معماری داریم که شامل زیر ‏زمینی چون شهر دستکند سامن، روز زمینی چون اقامتگاه سید رضا حسینی در سامن و اقامت چادری ‏چون تپه نوشیجان هستند.

رئیس میراث فرهنگی ملایر اقدام ” حسینی ” را در احداث اقامتگاه بوم گردی کم نظیر دانست و گفت: ‏این مکان به الگوی خوبی برای سایر علاقمندان به ساخت خانه های بوم گردی در استان بدل شده است.

این مقام مسئول به ظرفیت بالای شهر سامن به واسته وجود شهر زیر زمینی در آن برای رونق صنعت ‏توریسیم اشاره کرد و گفت: منطقه گردشگری گوراب، تپه نوشیجان، یخچال میرفتاح و سد کلان، همگی ‏پتانسیل بالای ملایر در جذب گردشگر به شمار می روند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن