فرهنگ و هنر

عمارت جنانی در سایه بی‌کفایتی مسئولان

عمارت جنانی، اولین مسافرخانه آبادانی‌ها با بیش از یک قرن قدمت در شهرباستانی و تاریخی همدان مورد بی مهری مسئولان قرار گرفته است و در کش مکش آنها برسر قیمت روز به روز زیر سایه بی توجهی همدانی‌ها  فرو می‌ریزد.

به گزارش پایگاه خبری همدان‌آنلاین، این مسافرخانه اولین ساختمان سه طبقه در دیار هگمتانه بود که از از لحاظ بافت و سازه در تاریخ ثبت شده است اما بی اعتنایی مسئولین متولی نشان از عدم محبوبیت تاریخ و تمدن ما دارد چرا که طی پیگیری‌های متعدد خبرنگار این پایگاه خبری  همچنان سرنوشت تملک این عمارت مبهم است و تناقض در صحبت‌ها موج می‌زند.

مالکین به شهردار بدهکارند

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان از تعمیر و بازسازی این عمارت توسط شهرداری خبر داد.

کامران گردان در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدان‌آنلاین، تصریح کرد: با توجه به اینکه این ساختمان تخریب شده است شهرداری وظیفه بازسازی آن را برعهده گرفته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر مبلغ مشخصی از هزینهش شهرداری گزارش نشده است اما با توجه به این موضوع مالکین بدهکار شهرداری می‌شوند.

تملک جنانی بودجه می‌خواهد

عضو شورای اسلامی شهر همدان تملک عمارت جنانی را نیازمند بودجه مجزا در این مجموعه دانست و گفت: تا کنون نامه‌ای مبنی بر این موضوع به صحن شورا ارسال نشده و من خبری ندارم.

رضوان سلماسی در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدان‌آنلاین، تصریح کرد: با توجه به اینکه این عمارت یک قدمت تاریخی دارد شهرداری تنها پیشنهاد تملک این مجموعه را به شورای شهر داده که باید به صورت رسمی بازگو شود.

وی ادامه داد: در صورتی که شهرداری قصد عمارت این تملک را داشته باشد باید بودجه آن را نیز تامین کند چرا که اعتبار خرید این مجموعه در بودجه شهرداری پیش‌بینی نشده است.

سلماسی در پایان تصریح کرد: بسیاری از اعضای پارلمان شهری موافق نجات و مرمت این مجموعه و نگهداری از آن توسط شهرداری هستند.

شهردار همدان تملک عمارت جنانی را منوط بر اجازه شورای شهر دانست و گفت: شهرداری تنها با اجازه قانونی و کتبی شورای شهر می‌تواند با مالکین عمارت مذاکره کند.

شهرداری مالک جنانی می‌شود؟

عباس صوفی در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدان‌آنلاین، توضیح داد: در قانون، شهرداری اجازه تملک میراث فرهنگی را ندارد مگر با اجازه قانون و اعضای پارلمان شهری که در صورت توافق شهرداری وارد مذاکره می‌شود.

وی ادامه داد: میراث فرهنگی نیز می‌تواند در صورت به خطر افتادن بناهای تاریخی و فرهنگی با اقدام و هماهنگی دادستانی نسبت به تملک این عمارت اقدام کند.

شهردار همدان در پایان یادآور شد: در صورت مذاکره با مالکین این مجموعه در رابطه با قیمت، نظر کارشناسان ملاک است.

گزبالای مالکین عمارت جنانی

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان از اعلام آمادگی شهرداری برای تملک عمارت تاریخی جنانی خبر داد و گفت: قیمت‌های پیشنهاد شده از سوی مالکان این مجموعه نجومی و خارج از توان شهرداری است.

ابراهیم مولوی در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدان‌آنلاین در رابطه با سرنوشت این عمارت تاریخی اظهار کرد: با توجه به اینکه این مجموعه، ارزش بسیار بالایی در تاریخ و گذشته شهر همدان دارد شهرداری قصد تملک و خرید آن از مالکان را دارد اما قیمت‌های پیشنهادی از سوی مالکان این مجموعه نجومی بوده و تاکنون رایزنی ها و مذاکره به نتیجه نرسیده است.

وی ادامه داد: با پیگیری میراث فرهنگی و دوستداران تاریخ و تمدن این شهر تاریخی بنا بر این شد که در چند ماه گذشته این سازه مرمت و بازسازی شود اما طی بازدیدی که شورای شهر از این مجموعه داشت به این نتیجه رسیدیم که این تعمیر و مرمت قابل قبول نیست و به پایداری سازه کمکی نمی‌کند.

این عضو شورای شهر تصریح کرد: از این رو شهرداری تصمیم دارد با مذاکره و رایزنی با مالک مجموعه عمارت جنانی را در راستای حفظ و مرمت تملک و آن را احیا کند.

مولوی با با تاکید بر اینکه در صورت نتیجه رایزنی‌های شهرداری با مالکان این مجموعه بودجه مصوبی از سوی شورا برای بازسازی مجموعه در نظر گرفته می شودخاطرنشان کرد: قطعاً سهم عمارت جنانی از بودجه امسال و سال آینده قطعی است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان در پایان یادآور شد: این مجموعه تاریخی شناسنامه و اصالت همدانی‌ها است که تمام تلاش خود را برای حفظ آن می‌کنیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن