سلامت و پزشکی

رژیم غذایی سالمندان در ایام کرونا

یک کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی استفاده از منابع ویتامین c شامل انواع میوه و سبزیجات را برای تقویت سیستم ایمنی سالمندان در برابر کرونا ویروس الزامی دانست.

علی محمدی منش در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدان‌آنلاین، تغذیه درست و اصولی در دو فرایند پیشگیری و درمان کرونا در سالمندان را موثر دانست و افزود: تغذیه مناسب می‌تواند با ارتقاء سیستم ایمنی، قدرت مقابله با بیماری را دربین افراد به‌ویژه سالمندان افزایش دهد.

وی با بیان اینکه حداقل روزانه باید مقداری گوشت قرمز یا سفید، معادل حداقل ۴ قوطی کبریت، در برنامه غذایی گنجانده شود، تصریح کرد: مهمترین بخشی که باید به آن توجه کرد، منابع پروتئین هستند؛ لازم به ذکر است گوشت‌ها باید کم چرب بوده و از مصرف گوشت پرچرب و پوست مرغ حتی الامکان خودداری کرد.

محمدی منش توصیه کرد: حتما همه سالمندان روزی نیم کیلو میوه مصرف کرده و حتی‌الامکان به دریافت سبزی در ناهار و شام پایبند باشند.

این کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی حداقل سبزی مورد نیاز سالمندان یک بشقاب میوه خوری دانست و افزود: سبزی خام، یا نیم لیوان سبزی پخته، در وعده‌ی ناهار و شام الزامی است؛ لازم به ذکر است اگر مصرف گوشت به‌علت مشکلات دندانی مقدور نبود، باید گوشت به ذرات ریز یا چرخ کرده مصرف شود.

وی مصرف روزانه ۲ لیوان شیر را برای سالمندان الزامی دانست و اظهار کرد: برای تامین ویتامین D بدن، از مکمل این ویتامین یا نور مستقیم آفتاب استفاده شود.محمدی منش در رابطه با پرهیزات غذایی سالمندان در دوران کرونا نیز گفت: سالمندان باید از مصرف غذاهای سرخ کرده و پرچرب اجتناب کرده و چاشنی‌هایی مثل ترشی و شورها را حتی‌الامکان کنار گذاشته و روغن های جامد رو بطور کامل محدود کنند.

وی وقت گذاشتن برای غذا خوردن از سوی سالمندان را بهترین توصیه برای این افراد خواند و اظهار کرد: سالمندان باید در این ایام به کنترل وزن اهمیت داده و آن را یک امر سرسری در نظر نگیرند.

محمدی منش تغذیه ی سالم و درست، مهمترین رکن سلامت بدن دانست و عنوان کرد: سالمندان اگر مبتلا به بیماری هایی مثل دیابت یا فشار خون، کبد چرب یا چاقی هستند، حتما با دریافت رژیم از متخصصین تغذیه، بیماری رو خیلی خوب کنترل کنند تا جلوی پیشرفت آن را در این ایام بگیرند.

این کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: سالمندان باید به سلامت دهان و دندان اهمیت دهند تا بتوانند انواع غذا و سبزیجات رو به‌خوبی و سهولت در برنامه‌ خود داشته باشند.

وی افزود: از مصرف ماهی هفته‌ای یک تا دوبار غافل نشده و مصرف روزانه شیر و لبنیات رو به مقدار حداقل دو لیوان، فراموش نکنند؛ در صورت بروز نفخ با مصرف شیر، می توانند مقدار کمی زردچوبه یا کاکائو به اون اضافه کنند تا مشکل برطرف شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن