اجتماعیسلامت و پزشکی

تازمانی که بهزیستی وجود دارد، غربالگری انجام می‌شود

معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان همدان در رابطه با اهمیت انجام غربالگری ژنتیک و جنین، گفت: مادامی که سازمان بهزیستی وجود دارد، غربالگری نیز انجام خواهد گرفت.

شجاع احسانی درگفت‌وگو با پایگاه خبری همدان‌آنلاین، با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر الزام مراکز مربوطه برای انجام غربالگری، مطرح کرد: هیچ‌گاه اجباری در این رابطه وجود نداشته است؛ زوجین هنگام ازدواج و یا درصورت فرزندآوری بامراجعه به مراکز مربوطه به صورت کاملا اختیاری تحت مشاوره‌های پزشکی قرار می‌گیرند و پس از آن درصورت لزوم ادامه درمان و انجام آزمایش ژنتیک، به پزشکان متخصص معرفی می‌شوند.

وی با بیان اینکه درصورت دستور و صلاح‌دید پزشک متخصص مبنی ادامه روند درمان و انجام غربالگری مربوطه، زوجین و بهزیستی موظف به اجرای دستور پزشک هستند، عنوان کرد: هزینه آزمایشات ژنتیک و غربالگری از مددجویان بهزیستی گرفته نمی‌شود؛ درحال حاضر آزمایشات اخذ شده از زوجین همدانی به کمیته تخصصی در یزد ارسال و پس از تادیه برای بررسی‌های بیشتر به 2 آزمایشگاهی در همدان منتقل می‌شوند.

احسانی با تاکید براینکه بهزیستی هیچ دخالتی در کار و دستور پزشکان متخصص ندارد، خاطرنشان کرد: درصورتی که پزشک تشخیص الزامی بودن غربالگری و یا جلوگیری از تولد نوزاد معلول را دهد، بهزیستی موظف به اجرای اقداماتی است که طبق قانون برایش تعریف شده است؛ از این رو مادامی که سازمان بهزیستی وجود دارد، تمامی غربالگری‌ها اعم از ژنتیک نیز با قوت خود انجام خواهد شد.

معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان همدان در رابطه با آمار جلوگیری از تولد نوزادان معلول در استان نیز تصریح کرد: این آمار در آخرین ماه سال اعلام می‌شود از این رو بیان آن هنوز نیازمند زمان است؛ لازم به ذکر است درسال جاری 700 میایون تومان اعتبار تحت عنوان انجام غربالگری ژنتیک به بهزیستی استان اختصاص یافته است.  

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن