فرهنگ و هنر

دانشنامه همدان میزبان روایت روزهای انقلاب از نگاه عکاسان

کتاب «انقلاب از نگاه عکاسان همدان» از مجموعه دانشنامه توسط حوزه هنری استان همدان، آماده انتشار است و در هفته هنر انقلاب در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ رونمایی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری همدان‌آنلاین، رئیس حوزه هنری استان همدان همزمان با روزهای دهه فجر از انتشار یکی دیگر از مجموعه کتاب‌های دانشنامه همدان خبر داد و گفت: تهیه فهرست اولیه از عکاسان فعال همدانی در دوران انقلاب اسلامی و جمع‌آوری آثار ایشان از حدود یک‌سال پیش توسط فرزاد سپهر، پژوهشگر همکار با دانشنامه، انجام شد و در ادامه سمیرا سبزی با داشتن تجربه نویسندگی کتاب «تاریخ عکاسی در همدان» گفت و گو با عکاسان شناسایی شده را بر عهده گرفت تا انتشار کتاب «انقلاب از نگاه عکاسان همدان» به نتیجه برسد.
سیدمحمد باقر حسینی‌سیر توضیح داد: رخدادهای انقلاب اسلامی در سال‌های 1357 تا 1359 در عکس‌هایی ماندگار از نگاه عکاسان همدانی به تصویر کشیده شده است. اهمیت جمع‌آوری عکس‌ها با تایید شورای علمی و اجرایی دانشنامه کتاب «انقلاب از نگاه عکاسان همدان» را در دستور کار قرار داد که مراحل پایانی انتشار را می‌گذراند.
مدیر دانشنامه همدان گفت: شناسایی نام عکاسان به همراه عکس‌نوشت‌های هر کدام از عکس‌ها از جمله موارد هدف‌گذاری شده بود تا در کنار تاکید بر اهمیت عکاسی خبری و ثبت رویدادهای تاریخی، کتاب صرفا آلبوم عکس نباشد و بتواند بخش‌های مهمی از تاریخ معاصر ایران را به ویژه در همدان بازگو کند.
حسینی‌سیر با اشاره به مخاطبان کتاب گفت: علاقمندان به هنر عکاسی و تاریخ عکاسی انقلاب در همدان با مطالعه روایت عکاسان نام‌آشنا از جمله زنده‌یاد محمدمهدی استعدادی، مجید عبدنکویی، جواد قلی‌زاده، رحیم ندافی و حمیدرضا رهبر برای نخستین‌بار با عکس‌نوشت‌های عکاسانی از جمله شمسعلی حسنی‌پرست که به شکل خودجوش بخش‌هایی از وقایع انقلاب اسلامی را تصویر کرده‌اند، آشنا می‌شوند.
مدیر دانشنامه همدان درباره روند پژوهش کتاب گفت: گفت و گو با عکاسان همدانی در سال‌های انقلاب اسلامی و مراجعه به آرشیو روزنامه‌ها، سازمان اسناد منطقه غرب کشور و کتابخانه ملی ایران توسط نویسندگان کتاب مورد توجه قرار گرفته است.
رئیس حوزه هنری استان همدان با دعوت از مردم برای مشارکت در اطلاع‌رسانی و همراهی با مجموعه دانشنامه اعلام کرد: عکاسان همدانی و شهروندانی که عکس‌هایی از روزهای انقلاب در همدان در آلبوم شخصی خود دارند، می‌توانند با حوزه هنری به شماره تلفن 32517290 تماس بگیرند تا نویسندگان کتاب ضمن گفت و گو با ایشان،‌ مجموعه آرشیو عکس‌های انقلاب اسلامی در استان را برای انتشار نهایی کتاب کامل کنند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن