اقتصادی

جایگاه کشوری ملایر در فرآوری فروسیلیس و سنگ‌های معدنی

استاندار همدان گفت: در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ نفر اشتغالزایی با بهره‌برداری از چند واحد فرآوری فروسیلیس در شهرک صنعتی جوکار و واحدهای فرآوری فروسیلیس شهرستان ملایر، ایجاد شده است که با تکمیل و بهره‌برداری از دیگر واحدهای در دست احداث، میزان اشتغال در این شهرک به بیش از ۲۰۰۰ خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین، سید سعید شاهرخی دوشنبه 10 خرداد ماه، در حاشیه بازدید از شهرک صنعتی جوکار و واحدهای فرآوری فروسیلیس ملایر،افزود: توجه به معادن و استحصال مواد معدنی و فرآوری آنها یکی از اولویت‌ها و ظرفیت‌های مهم در توسعه استان همدان است.

وی اظهار کرد: در گذشته به دلیل اینکه استخراج مواد معدنی به شکل امروزی وجود نداشته و مواد معدنی به صورت خام از استان خارج می‌شد، ارزش افزوده، گردش مالی و اشتغالی را در این حوزه برای استان ایجاد نکرده است.

شاهرخی ادامه داد: امروز شاهد هستیم با برنامه‌های خوبی که تنظیم شده، اقدامات قابل توجهی در سراسر استان همدان در حوزه معدن و فرآوری سنگ‌های معدنی صورت می‌گیرد که شهرستان ملایر با ایجاد شهرک صنعتی فروسیلیس سرآمد استان و کشور است.

این مقام مسئول افزود: شهرک صنعتی جوکار، از جمله مجموعه‌های ارزشمند و بی‌بدیل در کشور بی‌نظیر محسوب می‌شود که بسیاری از این واحدهای فرآوری یا تکمیل و به بهره‌برداری رسیده‌اند، یا در دست اجرا و توسعه هستند و یا مقدمات اجرایی آنها برای توسعه شهرک آغاز شده است.

شاهرخی بیان داشت: صنعت‌گرانی که در این شهرک سرمایه‌گذاری کرده اند،همه بومی شهرستان ملایر هستند و اقدامات بزرگی را در امر تولید و صنعت برای این استان و شهرستان رقم زده‌اند.

وی با بیان اینکه با ایجاد واحدهای فرآوری فروسیلیس، استان همدان و شهرستان ملایر به قطب تولید فروسیلیس کشور تبدیل شده است،گفت: با راه‌اندازی واحدهای فرآوری فروسیلیس و تبدیل سیلیس به فروسیلیس، شمش منیزیم و سایر فرآورده‌های معدنی، ارزش افزوده بالایی را به دنبال دارد.

وی یادآور شد: هدف ما در بازدید از شهرک صنعتی جوکار، مانع‌زدایی از تولید و پیگیری رفع مشکلات پیش روی واحدهای فرآوری در دست اجرای این شهرک است و دستگاه‌های اجرایی ذیربط نیز در این بازدید همراه ما هستند تا مشکلات این واحدها در حوزه آب، برق، اراضی، مشکلات زیست محیطی و دیگر موارد بررسی و رفع شود.

‍ سرمایه گذاری سه هزار میلیارد تومانی در شهرک صنعتی جوکار

معاون استاندار و فرماندار ملایر نیز در بازدید از شهرک صنعتی جوکار بیان کرد: سه هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری تاکنون در شهرک صنعتی جوکار و برای راه‌اندازی واحدهای فرآوری فروسیلیس انجام شده و چند واحد دیگر نیز در دست اجرا و تکمیل است.

قدرت الله ولدی گفت: دو طرح توسعه شرکت‌های فروسیلیس غرب پارس و شرکت آذرخش تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد و در برنامه داریم که هر ۶ ماه یک واحد فرآوری فروسیلیس در شهرک صنعتی جوکار به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: هر طرح توسعه و واحد فرآوری فروسیلیس که در این شهرک اجرا می‌شود، حدود ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و ۲۰۰ نفر اشتغالزایی به دنبال دارد که امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۱ بتوانیم واحدهای در دست اجرای شهرک صنعتی جوکار را به بهره‌برداری برسانیم.

ولدی اظهار کرد: از ابتدای شروع فعالیت این شهرک، طرح‌های مختلفی با ظرفیت هشت، ۱۰، ۱۵ و ۲۰ تُنی شروع به فعالیت کرد که هم اکنون به ۳۵ تُن رسیده و در فازهای بعدی در سال ۱۴۰۱، با افتتاح طرح‌های بزرگ ۵۰ تُنی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: جلوگیری از خام فروشی و توسعه صادرات محصولات تمام شده موادمعدنی از سیاست‌های دولت تدبیر و امید است که با تدبیر استاندار همدان، واحدهای فرآوری فروسیلیس در شهرک صنعتی جوکار طبق برنامه‌ زمانی مصوب شده، به بهره‌برداری خواهند رسید.

ولدی بیان داشت: در حال حاضر پنج واحد فرآوری در این شهرک فعال است که هرکدام چندین طرح‌های توسعه‌ای را در دست اجرا و توسعه دارند و تمامی این واحدها توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بومی شهرستان ملایر و ازندریان انجام شده است.

فرماندار ملایر خاطرنشان کرد: شرکت منطقه‌ای برق باختر تعهداتی داده که تا نیمه امسال، ۱۲۰ مگاوات برق را برای راه‌اندازی واحدهای آماده افتتاح تامین کند و برای فازهای بعدی واحدهای در دست اجرا نیز که تا ۳۰۰ مگاوات برق نیاز دارند، با احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی، تامین خواهد شد.

وی یادآور شد: مشکل دیگر این واحدهای فرآوری آب است که شرکت آب و فاضلاب استان و شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان کارهای مقدماتی را انجام داده‌اند و موانعی در این زمینه وجود دارد که حل و فصل خواهد شد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن