اقتصادی

شرایط سخت و عجیب ذخایر آبی در استان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان از شرایط سخت و عجیب وضعیت ذخایر آبی در سال‌جاری خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری همدان‌آنلاین، سیدهادی حسینی بیدار ظهر یکشنبه ۲۳ خردادماه در جمع اصحاب رسانه، بااشاره به کاهش ۴۴ درصدی بارندگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیان کرد: سال ۹۹ در همین موقع شاهد تکمیل ظرفیت سد اکباتان بودیم این درحالیست که با کاهش چشمگیر بارش در ۵۰ سال اخیر تنها ۶۰ سداکباتان دارای آب است.

وی با تاکید براینکه امسال وضعیت سخت و عجیبی را در حوزه ذخایر آبی داریم، مطرح کرد: این شرایط در ۵۰ سال اخیر نیز وجود نداشته است؛ تمام افراد شرکت آبفا در تلاش هستند تا باتوجه به وضعیت موجود از ایجاد قطعی احتمالی آب جلوگیری کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان برداشت کم از سدهای استان، مهندسی و اصلاح شبکه و جدا سازی آب آشامیدنی از آبیاری فضای سبز و کاهش فشار اب در برخی از ساعات شب را ازجمله اقدامات موثر برای مدیریت مصرف برشمرد و گفت: باتوجه به مهاجرپذیر بودن استان همدان ما مجبور به افزایش تولید و تامین آب هستیم؛ این درحالیست که علی‌رغم افزایش تولید در ۱۴ سال اخیر، امسال مجبور به کاهش این آمار بوده‌ایم.

حسینی‌بیدار در رابطه با نحوه مدیریت مصرف آب توسط شبکه خانگی‌ نیز، عنوان کرد: اگر هر یک نفر روزانه ۵۰ لیتر در مصرف آب صرفه جویی کند، باتوجه به جمعیت استان می‌توانیم احتمال بروز قطعی آب را یکماه به تعویق بیاندازیم.

وی با بیان اینکه ۳۶ روستای استان به دلیل خشک شدن چشمه ها و محدود بودن منابع آب زیر زمینی، با استفاده از تانکرهای سیار آبرسانی می شوند، اظهار کرد: دشت‌های همدان دیگر مکانی برای حفر چاه ندارند؛ شایان ذکر است، ۹۵ درصد از جمعیت استان همدان بهره‌مند از شبکه آب شرب سالم هستند و ۷۶ درصد نیز تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند.

حسینی بیدار ادامه داد: لازم به ذکر است ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به بخش روستایی برای تامین منابع آبی و اصلاح مشکلات مربوطه اختصاص داده شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه بر اساس بررسی های انجام شده میزان هدر رفت واقعی آب در استان همدان ۱۳ درصد است که این میزان نسبت به میانگین کشوری بسیار کمتر است، خاطرنشان کرد: ۶۹ درصد از مشترکان خانگی در شهرهای استان همدان بیشتر از الگوی مصرف و ۳۱ درصد مشترکان شهری نیز الگوی مصرف را رعایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه کاهش بارندگی در سال آبی جاری در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده است، افزود: متوسط بارندگی استان همدان در سال آبی جاری نزدیک به ۲۳۳ میلی متر است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۴۱۴ میلیمتر ثبت شده که ۴۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن