فرهنگ و هنر

مديران نا‌آشنا، معضل توسعه‌ی فرهنگی در همدان

کارگردان و فیلم نامه نویس پیشکسوت همدانی، كمبود مديران فرهنگي متخصص، كوتاه بودن دوره مديريت افراد شاخص و فعالیت مدیران بومی و غير بومي بيگانه با هنر را علت مهجور ماندن شاخه‌های هنری به ویژه سینما در همدان عنوان کرد.

امیرشهاب رضویان در گفت و‌گو با پایگاه خبری همدان آنلاین، با اشاره به روز ملی سینما، استان همدان را یکی از مناطق دارای پتانسیل های بالقوه در زمینه پرورش هنرمندان در کشور دانست و گفت: در عين نامدار بودن همدان در حوزه فرهنگ و هنر، به خصوص هنر سينما، نبود ثبات مدیریتی و همچنین وجود مدیران بومي و غیر بومی بيگانه با هنر و بی توجهی این دسته از افراد به توسعه فرهنگی پایدار در استان موجب افت حركتهای هنری در استان شده است.

وی با بیان اینکه مدیران و مسئولان رده بالای همدان باور ندارند که باید از نیروهای متخصص شهر در زمینه‌های مدیریتی استفاده کنند، ادامه داد: عدم حمایت‌های متولیان امر فرهنگ و هنر، نبود امکانات و بستر مناسب در استان، هنرمندان همدانی را ناگزیر به مهاجرت به شهرهای دیگر می کند.

این هنرمند اظهار کرد: به عنوان یک فیلم ساز همدانی که سال‌ها در حوزه سینما فعالیت دارم، تا به حال نتوانسته‌ام با حمایت مدیران و مسئولان همدان حتی یک فیلم بسازم. فيلم تابستان عزيز را كه مستقيما به همدان و تيم فوتبال پاس ارتباط داشت، بدون ذره اي حمايت از مديران شهر توليد و چهار پروانه زرين از جشنواره بين المللي فيلم كودك و نوجوان دريافت كردم، اين فيلم مرتب از شبكه‌های مختلف تلويزيون پخش می‌شود، اما يك حمايت خشك و خالي از داعيه داران فرهنگ در استان همدان نداشته‌ام.

رضویان با اشاره به اینکه حتی زمانی که خود هنرمندان می‌خواهند برای شهر کاری ماندگار و ارزشمند انجام دهند با سنگ اندازی مواجه می‌شوند و به در بسته می‌خورند، مطرح کرد: چند سال گذشته طرح راه اندازی موزه عکاسی و سینما را به مدیران ارائه دادم و حتی خواستم برای این موزه تجهیزات سینمایی خود را به همدان بیارم اما پس از مدتی انتظار، هیچ نتیجه‌ای حاصل نشد.

وی با تاکید براینکه اداره کل ارشاد، شهرداری و میراث فرهنگی می‌توانند در حرکتی هماهنگ در توسعه فرهنگی شهر، تولید فیلم و ارتقا فضای فرهنگی و برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری موثر و کارآمد باشند، خاطر نشان کرد: مسئولان ارشد استانی همانند استاندار، شهردار و شورای شهر وظیفه تعیین بودجه و حمایت از هنرمندان همدانی را در چهارچوب بسترهای موجود چون انجمن سینمای جوانان همدان ، خانه تئاتر و تشكلهاي هنري مرتبط با نقاشي، موسيقي، خوشنويسي دارند.

این کارگردان همدانی در پایان با بیان اینکه اگر مسئولان متولی فعالیت فرهنگي را فقط در قالب نصب بنر و انتشار پیام تبریک و تسلیت ببینند، مطرح کرد: درصورت تداوم این شرایط هیچ اتفاقی در حوزه هنر همدان نخواهد افتاد بنابراین این اتفاقات تلخ باعث شده تا درحال حاضر، فیلم سازان جوان همدانی در اوج سختی و كمبود بودجه اثر هنری خود را خلق کنند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن