فرهنگ و هنر

کرونا سرپوشی برای دلایل تعطیلی غار علیصدر

علیصدر بزرگترین غار آبی جهان، جاذبه گردشگری بسیار مهمی که برند استان همدان محسوب می شود در حالی تعطیل شد که با شروع واکسیناسیون عمومی شاهد بازگشایی و راه اندازی دوباره خیلی از مشاغل و حتی صنعت گردشگری در کشور هستیم.

به گزارش پایگاه خبری همدان‌آنلاین، مسئولان مربوطه پیش از این دلیل تعطیلی این غار را شیوع موج پنجم کرونا و قرمز بودن وضعیت استان همدان عنوان کردند و حالا باگذر از شرایط بحرانی کرونا و اعلام وضعیت نارنجی در سراسر استان، نگین گردشگری همدان همچنان به اجبار به خواب زمستانی خود ادامه می‌دهد؛ این در حالی است که موج پنجم کرونا در همدان بر خلاف همیشه باعث تعطیلی مشاغل غیر ضروری از جمله پاساژها و مراکز خرید، آرایشگاه های مردانه و زنانه، باشگاه های ورزشی، رستوران ها و کافی شاپ ها و… نشد و تنها به محدودیت های ترافیکی در استان بسنده شد.

دلیل این تصمیم نیز آسیب و ضرر و زیان مالی به دارندگان مشاغلی که در لیست گروه های شغلی غیر ضروری دسته بندی شده بودند عنوان شد؛ چرا که تعطیلات اجباری زیاد و طولانی مدت که در راستای کنترل شیوع ویروس کرونا در طی دوسال گذشته صورت گرفت اگرچه برای کنترل و عدم گسترش ویروس کرونا ضروری بود اما نه تنها در ایران بلکه در همه جهان باعث ضربه اقتصادی سنگینی به مشاغل و صنایع مختلف و حتی صنعت گرشگری شد. بنابراین این بار این اقدام صورت گرفت تا این مشاغل بتوانند به حیات خود ادامه دهند و از نابودی آن ها جلوگیری شود.

در همین وضعیت قرمز استان همدان ما حتی شاهد فعالیت پارک ها و و بوستان ها و دیگر تفرجگاه ها بالاخص دهکده گنجنامه بوده ایم حال با تمام این اوصاف آیا تنها غار علیصدر عامل شیوع و گسترش کرونا است که تنها مکانی که در استان هم اکنون تعطیل بوده این غار است؟ آیا تعطیلی های اجباری ناشی از کرونا به بزرگترین شرکت گردشگری غرب کشور ضرر و زیان وارد نکرده است؟ آیا نباید برای این سرمایه طبیعی ارزشمند استان فکر چاره ای بود و با تعطیلی آن را به نابودی نکشاند؟ آیا تنها کرونا دلیل اصلی این تعطیلی است یا مسئولان ترجیح می دهند کرونا را دست مایه ای برای پنهان کردن دلایل اصلی قرار دهند؟

جهت شفاف سازی و رسالت رسانه و نگرانی هایی که همه مردم به ویژه فعالان حوزه گردشگری برای این برند مهم حوزه گردشگری استان دارند بر آن شدیم تا از مقامات مسئول علت تعطیلی و سرنوشت علیصدر را پیگیری کنیم اما متأسفانه گویا این مهم برای مقامات مسئول ذره ای اهمیت ندارد.

فرار مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان از پاسخگویی به رسانه

متاسفانه علی رغم تماس‌های متعدد با مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان و حتی هماهنگی با روابط عمومی این اداره، علی مالمیر از پاسخگویی به سوالات خبرنگار این مجموعه سرباز زد.

همه گیری کرونا، تنها دلیل تعطیلی غارعلیصدر

رئیس هیئت مدیره شرکت سیاحتی علیصدر تنها دلیل تعطیلی شرکت و غار علیصدر را همه گیری کرونا عنوان کرد.

مهرداد نادری‌فر در گفت و گو با پایگاه خبری همدان آنلاین، گمانه زنی‌ها و وجود مشکلات مالی و دلایل دیگر را تکذیب نمود و اظهار کرد: هیچ دلیل دیگری برای تعطیلی غار وجود ندارد و تنها دلیل آن موج پنجم کرونا و مصوبه ستاد ملی کرونا است.

تعطیلی علیصدر، بحران قرن استان

یک فعال گردشگری تعطیلی غار علیصدر را بزرگترین بحران قرن برای همدان و حتی کشور دانست و گفت: تعطیلی غار علیصدر که به عنوان برند استان همدان شناخته شده و برندی نام آشنا برای همه جهان محسوب می شود تنها باعث رکود صنعت گردشگری استان خواهد شد و آن را به نابودی می کشاند.

بهنام افتخاریان نیز، عدم ثبات مدیریتی، نبود اراده محکم برای حفظ و راه اندازی مجموعه و عدم همت استانی را عامل به تعطیلی کشیده شدن علیصدر عنوان کرد و تصریح کرد: شرکت علیصدر قربانی بی ثباتی مدیریتی و تغییرات دائمی مدیران شده است. درطی 3 سال اخیر 4 بار مدیر عامل شرکت عوض شده؛ در واقع مدیرانی که برای این مجموعه انتخاب می شوند تنها جهت تغییر پست و تاکتیکی است؛ آن ها نمی آیند که بمانند و کاری برای این مجموعه انجام دهند این شرکت تنها سکوی پرتابی برای شهردارها و فرماندارها ست.

استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی پاسخگو رکود گردشگری باشند

وی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا قطعا به تمامی صنایع و مشاغل ضربه و آسیب سختی وارد کرده است که صنعت گردشگری نیز از این قائده مستثنی نیست و می بایست با همت و اراده جمعی از این معضل عبور کرد، تشریح کرد: حال که در تمام کشور این صنعت تقریبا دوباره به راه افتاده و حتی بعضی استان ها با تبلیغات اعلام آمادگی برای پذیرا بودن مسافران می کنند؛ این درحالیست که با تعطیلی یکی از مهم ترین جاذبه‌های گردشگری استان با اهمیت جهانی والای خود، شانس دوباره‌ی بازگشت رونق گردشگری به استان را از خودمان دریغ می کنیم.

افتخاریان همچنین ادامه داد: شرکت علیصدر نیز قطعا در طی شیوع کرونا و به دلیل رکود گردشگری در این دوران ضرر و زیان های زیادی را متحمل شده است و کم شدن رونق گردشگری و بدتر از آن تعطیلی نا به جا، موجب شده است شرکت نتواند درآمدزایی داشته باشد و برای پرداخت حق بیمه و حقوق کارکنان خود نیز دچار مشکل شود و همین امر باعث تعدیل نیرو و از دست دادن کارکنان متخصص شود.

این فعال گردشگری یکی دیگر از آسیب های مهم ناشی از تعطیلی های بی حساب و نا به جا حوزه گردشگری را از دست دادن نیروهای متخصص این حوزه دانست و اظهار کرد: در این مدت نیروی انسانی کلانی را در صنعت گردشگری از دست داده ایم نیروهای متخصصی که هرکدام بالغ بر 15 الی 20 سال تجربه و سابقه در این کار داشتند اما متاسفانه بیشتر آن ها به ناچار برای ادامه حیات و معیشت خانواده مجبور به روی آوردن به مشاغل کاذب شده اند.

وی در پایان با تاکید بر ضرورت ورود مقامات ارشد به این ماجرا مطرح کرد: مسئولان مربوطه در طی دو سال گذشته با شیوع کرونا هیچ حمایت و اقدامی برای بخش دولتی و خصوصی گردشگری انجام نداده اند و این صنعت مهم را نادیده گرفته اند و برای آن اهمیتی قائل نیستند و همچنین در رابطه با تعطیلی علیصدر این معضل بزرگ حتی یک بار جلسه ای برگزار نکردند؛ استاندار و مدیر کل میراث فرهنگی باید در این زمینه پاسخگو باشند.

“گزارشی از : رکسانا حسینی، خبرنگار پایگاه خبری همدان‌آنلاین”

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن