فرهنگ و هنر

سریال قصه های مجید، اثری تابوشکن و فرامرزی بود

امروز به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب به همت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ملایر، نشست بررسی فیلم های اقتباسی با حضور امید وفایی کارگردان و مدرس سینما برگزار شد و طی آن سریال ” قصه های مجید” به قلم” هوشنگ مرادی کرمانی” و به کارگردانی” کیومرث پور احمد مرود بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین، سید مهدی آخشیک رئیس اداره کتابخانه های عمومی ملایر چهارشنبه 26 آبان ماه در حاشیه این نشست، گفت: فیلم های زیادی در سینما تولید شده اند که منشا و ریشه فیلمنامه آنها کتاب بوده است؛ بنابراین این اداره به منظور معرفی هرچه بیشتر این فیلم ها و کتاب ها با همکاری سینمای جوانان دفتر ملایر اقدام به برگزاری سلسله نشست های فیلم های اقتباسی کرده است.

در ادامه کارگردان ملایری سینما را عرصه مناسبی برای معرفی هرچه بیشتر ادبیات فاخر معرفی کرد و افزود: با تولید یک فیلم کتاب و نویسنده ، فرصت مناسبی جهت معرفی و دیده شدن اثر پیدا می کند.

امید وفایی از ” هوشنگ مرادی کرمانی” به عنوان نویسنده ای باهوش که تسلط بسیار خوبی برای فضای نویسندگی خود دارد و در عین حال تعامل خوبی در حوزه سینما دارد یاد کرد و گفت: مرادی کرمانی شناخت خوبی از سینما دارد و فیلم های زیادی از آثار این نویسنده تولید و پخش شده است.
وی اظهارکرد: حضور و همراهی مرادی کرمانی در مراحل ساخت پروژه های سینمایی و نگاه باز و داشتن دید وسیع در باز گذاشتن دست کارگردان ها در ساخت فیلم اقتباسی، نکته بارز آثار این نویسنده است.

وفایی با بیان اینکه اگر نویسندگان دیگر هم با این دیدگاه و با مهارت شناخت سینما و عرصه تصویر قدم می گذاشتند، شاهد تولیدات بیشتری از این دست بودیم، از رکود سال های اخیر در تولید فیلم های اقتباسی اظهار نگرانی کرد و افزود: روند خوبی در این زمینه آغاز شده بود اما متاسفانه در سال های اخیر این روند متوقف شده است.

این مدرس سینما سریال ” قصه های مجید” را فرامرزی دانست و افزود: ساخت این سریال در اصفهان بود و هیچ لطمه ای به محتوا و ساختار این متن با ارزش وارد نشد، در واقع این اثر در نوع خود ” تابوشکن در سال های دهه هفتاد ایران” است.

وی اظهارکرد: طرح سوال توسط یک نوجوان، پرورش جسارت، تقویت مسئولیت پذیری، تقویت عنصر جرات در تجربه هایی که ممکن است تبعات بدی داشته باشد و… از نکات بارز این سریال به شمار می رود.

وفایی فیلم های اقتباسی را هنر انتقال معنی و مفهوم از یک ظرف به ظرف و قالب دیگر هنری دانست و تعهد کارگردان در انتقال صحیح خط سیر و ساختار داستان را در فیلم و نگاه باز نویسنده و دوری از جزئی نگری و سختگیری در ارائه عینی ساختار داستان در فیلم را به منظور رونق فیلم های اقتباسی لازم برشمرد

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن