سلامت و پزشکی

پشت پرده تجارت پلاسمای خون

مدیرکل سازمان انتقال خون استان همدان جزئیات و پشت پرده کسب درآمد به واسطه فروش پلاسمای خون را تشریح کرد.

افشین محمدی در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدان‌آنلاین، با تاکید براینکه رویداد غیرقانونی و تلخ فروش پلاسما در استان همدان تاکنون مشاهده نشده است، مطرح کرد: به طور کلی سازمان انتقال خون، پس از اهدا خون شهروندان اقدام به جدا و ذخیره سازی پلاسما، گلبول قرمز و سایر  بخش‌های خونی می‌کند؛ به دلیل عدم مصرف قابل توجه پلاسما، این قسمت خون ذخیره سازی شده و مازاد آن بر اساس قرارادهای قانونی برای تولید دارو و بازگشت آن به ایران به شرکت‌های اروپایی ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه این شرکت‌های اروپایی با 60 درصد استان‌های کشور قرارداشته و استاندارهای جهانی امکانات سازمان انتقال خون این مناطق را تایید کرده‌اند، تصریح کرد: پس از ارسال پلاسمای مازاد ازسوی ایران به این شرکت‌ها، کشورهای اروپایی گیرنده، اقدام به تولید داروهای ویژه و ارسال آن‌ها به ایران می‌کنند که تهییه آن‌ها بدون انجام این اقدامات بسیار گران قیمت است.

محمدی ارسال پلاسمای مازاد به شرکت‌های اروپایی و بازگشت مجدد آن‌ها به عنوان داروی مهم و کاربردی را نوعی صرفه جویی ارزی عنوان کرد و افزود: در این بین شرکت‌های ایرانی واسطه در شهرهای بزرگ ازجمله تهران، با آشنایی و همکاری با شرکت‌های زیرشاخه مجموعه‌های قانونی اروپایی، اقدام به فروش خودسرانه پلاسمای خون افراد می‌کنند.

 مدیرکل سازمان انتقال خون استان همدان، ادامه داد: این شرکت‌های ایرانی با خریداری وسیله تخصصی و ویژه‌ای که تنها در دسترس سازمان انتقال خون است، در برابر واریز مبلغی پول به افراد اقدام به گرفتن پلاسمای خون آنان کرده و سپس به صورت کاملا مستقل به دست مجموعه‌های زیرشاخه شرکت‌های اروپایی می‌رسانند.

وی با تاکید براینکه سلامت پلاسمای خون این قبیل از افراد مورد تردید است، گفت: براساس قوانین و حساسیت‌های بالای پزشکی، تمامی افراد اهدا کننده خون باید قبل از انجام این مهم، اطلاعات پزشکی خود را در اختیار متصدیان قرارداده و یا درصورت لزوم نسبت به انجام برخی از آزمایشات اقدام کنند؛ این درحالیست که هیچ یک از این فرآیند برای فروشندگان پلاسما انجام نمی‌شود.

محمدی با بیان اینکه بدون شک این اقدام غیرقانونی سودهای کلانی‌را برای سرگروه‌های اصلی این شرکت‌های متخلف به همراه دارد، اضافه کرد: فعالیت این دسته از شرکت‌ها کاملا غیرقانونی بوده و امید است هرچه سریع تر مراجع مربوطه با آنان برخورد قاطعانه‌ای داشته باشند.

گفتنی است، فروش پلاسمای خون در ازای مبلغ 200 هزارتومان در شهرهای بزرگ به گوش می‌رسد که امید است هرچه سریع تر مسئولان مربوطه نسبت به این اقدام غیرقانونی و گاها مخاطره‌آمیز به دلیل ارتباط مستقیم آن با سلامت انسان، برخورد لازم را انجام دهند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن