اجتماعی

پژوهش‌ها در خدمت رفع نیاز جامعه باشد

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به فرمان مقام معظم رهبری و شعار سال به نام « تولید، دانش بنیان و اشتغال زایی» گفت: یکی از کارکردهای دانشگاه بحث پژوهشی است و باید به صورت هدفمند پژوهش‌ها را به سمتی ببریم که در خدمت جامعه باشد.

به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین، دکتر محمد علی زلفی گل شنبه ۲۷ فروردین ماه در آیین افتتاح پروژه های عمرانی و تودیع و معارفه رئیس این دانشگاه، با بیان اینکه تحقیقات دانشگاهی باید در راستای رفع نیازهای جامعه باشد و در این زمینه از هرگونه تحقیق و پژوهش حمایت می‌کنیم، گفت: پژوهش ها باید در کشور بیمه شوند.

زلفی گل با اشاره به تاسیس معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم، این اقدام را گامی موثر در راستای تحقق شعار سال دانست و افزود: رییس دانشگاه باید مجوز پردیس فناوری را اخذ کند و از امکانات و پتانسیل های موجود در این زمینه نهایت استفاده را ببرد.

وزیر علوم با اشاره به اینکه دکتر حسن زمانیان یکی از روسای سابق این مرکز آموزش عالی، به تازگی مدیریت سازمان پژوهش های علمی و صنعتی کشور را برعهده گرفته است، این امر را به فال نیک گرفت و اظهار کرد: از این موضوع باید نهایت استفاده را برد و تاکید می‌کنیم که یک تور بازدید با حضور دانشجویان و اساتید از سازمان پژوهش های علمی و صنعتی کشور در اسرع وقت فراهم شود.

وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاه ملی ملایر، مولود انقلاب است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی کار خودش را آغاز کرد، افزود: امیدواریم مدیران و مسئولان استانی نگاه ویژه به این دانشگاه به عنوان « نگین شهر» خود داشته باشند.

زلفی گل با تاکید بر اینکه در هر شهری باید دانشگاه ها به عنوان نگین شهر تلقی شوند، افزود: قطعا با این نوع نگاه، برخورد جامعه با فرهیختگان و دانشگاهیان نیز متفاوت می‌شود و این امر زمینه رشد و توسعه را بیش از پیش فراهم می کند.

وی با تاکید بر اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در سطح این کشور اتفاقات بزرگی افتاد که در نوع خود بی‌نظیر است و همه آنها را مرهون جانفشانی شهدا و ایثارگران هستیم، افزود: در همین زمینه دانشگاه ملی ملایر در چند سال اخیر به یک نگین آموزشی تبدیل شده است.

وزیر علوم با بیان اینکه ساختمان ها، دانشکده ها، فضاهای آموزشی و امکاناتی که در سطح دانشگاه ملایر ایجاد شده، قطعا کار ساده ای نبوده است و همه اقدامات رخ داده به برکت پیروزی انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: در این راستا یک کار جهادگونه انجام شده است و باید قدر دانم این پیشرفت‌ها باشیم.

زلفی گل با تاکید بر اینکه دشمنان با نقاط ضعف کاری ندارند، بلکه نقاط قوت ما را هدف می گیرند، افزود: باید بدانیم که دشمن هر جایی که ما را مورد هدف قرار می‌دهد آن نقطه، نقطه قوت ماست.

وی مقام معظم رهبری، و ولایت فقیه ، سپاه پاسداران، امنیت کشور، نهاد های انقلابی و پیشرفت های علمی نخبگان دانشگاهی و دانشمندان ما را از اهداف اصلی دشمنان برشمرد و اظهار کرد: بسیجی، کسی است که نتیجه رفتار، گفتار و کردارش باعث دوام و بقای انقلاب و نظام شود.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه باید کاری کنیم که عالمان و جامعه دانشگاهی ما قدر ببینند و بر صدر بشینند، افزود: امروز چشم اندازی دانشگاه ملی ملایر بسیار روشن است و امکانات این دانشگاه در بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ ما وجود ندارد.

مقام عالی وزارت با بیان اینکه این مرکز آموزش عالی می تواند برخی موضوعات و پروژه های کلان ملی را تعریف کند، اظهار کرد: ما در شورای عالی علوم و تحقیقات کشور به این موضوع توجه جدی می‌کنیم چرا که دانشگاه ملایر می‌تواند در زمینه انگور و کشمش و صنعت مبلمان منبت گام های بسیار کلیدی را در سطح کشور بردارد.

زلفی گل در ادامه با بیان اینکه برای «پیشرفت علم » هزینه کردن هیچ‌گونه زیانی ندارد، بلکه بهترین گزینه برای سرمایه گذاری بحث «علم و فناوری» است، تاکید کرد: دانشجویانی که وارد این شهر می‌شوند، فرزندان کشور و امانت دست همه ما هستند، بنابراین وظیفه مسئولین است که خوابگاه هایی با امکانات مناسب برای اسکان دانشجویان فراهم کنند تا این آینده‌سازان بدون دغدغه به ادامه تحصیل بپردازند.

وی با تاکید بر اینکه انتظار داریم استاندار همدان و فرماندار ملایر در این زمینه کمک حال دانشگاه ملی ملایر باشند، افزود: نگاه ما به دانشجویان باید نگاه پدر فرزندی باشد.

وزیر علوم با اشاره به اینکه امروز از طریق علم و فناوری می‌توان یک جامعه را پیش برد، اظهار کرد: امروز باید به دانشمندان ایرانی اعتماد کنیم و باور داشته باشیم که از طریق علم و فناوری بسیاری از مشکلات جامعه همچون کمبود آب، بارور کردن ابرها، مشکلات صنعتی و پزشکی قابل رفع شدن است.

در ادامه نماینده مردم ملایر با تاکید بر اینکه مومنان باید تدبیر قبل از عمل و بصیرت لازم داشته باشند، اظهار کرد: عنصر ولایتمدار ، زمانی ولایت مدار واقعی است که قبل از فرمان ولی خود، فرمان او را پیش بینی و اطاعت کند.

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه با تأکید بر اینکه امروز دانشگاه باید به مبدا تحولات جامعه تبدیل شود، اظهار کرد: پیشرفت های علمی، فرهنگی، بهداشتی و اقتصادی جامعه با قبل از انقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست.

نماینده مردم ملایر با بیان اینکه ولایتمداری یعنی باری از روی دوش ولی‌فقیه برداریم، خاطرنشان کرد: این وظیفه خطیر برعهده دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمی است که باید تلاش کنند در بحث روشنگری، یاریگر ولی فقیه باشند.

آزادیخواه با بیان اینکه دانشگاه ملایر در دوران مدیریت دکتر سایوند، دوره‌ای از شکوفایی و نشر انقلابی گری را سپری کرد، از زحمات دکتر سایوند طی سه سال گذشته تشکر کرد و افزود: علم نباید در چارچوب دانشگاه باقی بماند بلکه باید به سطح جامعه پمپاژ شود و باید از ظرفیت های «شهر جهانی انگور و منبت» در شرکت های دانش بنیان استفاده کنیم.

دیگر نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت دانشگاه ملایر به عنوان محوریت رشد و حرکت علمی در بحث بهره وری صنایع و بالابردن ظرفیت صنعت استفاده شود، افزود: در این زمینه می توانیم در راستای افزایش دام، کشت های گلخانه ای و بهره وری صنایع فولاد، گام‌های بسیار خوبی برداریم.

دکتر هادی بیگی نژاد با تاکید بر اینکه در این مسیر کمک حال دانشگاه‌ها هستیم، اظهار کرد: کلیه طرح ها و ایده های علمی که در این راستا معرفی شوند و کاربردی باشند را پیگیری کرده و برای رشد علمی شهرستان با محوریت دانشگاه از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنیم.

گفتنی است؛ در این آیین طی حکمی از طرف دکتر زلفی گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری،دکتر ابراهیم محمدی منش به عنوان رئیس دانشگاه ملی ملایر معارفه و از زحمات دکتر خسرو سایوند قدردانی شد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن