فرهنگ و هنر

خروج موزه‌ها از پستو

امام جمعه ملایر مطرح کرد:

باید موزه ها را از پستو خارج کنیم

امام جمعه ملایر گفت: باید موزه ها را از پستو خارج کنیم و مردم بیشتر با موزه ها آشنا شوند تا بتوانیم استقلال فرهنگی مان را حفظ کنیم.

به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین؛ حجت الاسلام و المسلمین محمد باقر برقراري چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه در دیدار کارکنان میراث فرهنگی به مناسبت روز جهانی موزه ها، این امر را وظیفه میراث فرهنگی دانست.

وی افزود: ما در ابتدای امر باید بدانیم فلسفه وجودی میراث فرهنگی چیست و چرا می خواهیم میراث را حفظ کنیم، در این مسیر باید تحقیق کنیم تا بدانیم چه فرهنگ فاخری داریم و با استفاده از این فرهنگ بتوانیم در برابر هجمه ها و دستبردهای فرهنگی مقابله کنیم.

رئیس میراث فرهنگی ملایر نیز اظهار کرد: روز 28 اردیبهشت ماه مصادف با 18 می به عنوان روز جهانی موزه ها ثبت شده است و امسال «قدرت موزه ها» به عنوان شعار جهانی امسال انتخاب شده است.

ابراهیم جلیلی ادامه داد: هر روز این هفته به یک مناسبت و رویداد خاص نامگذاری شده و برنامه های وزراتخانه بر این اساس اجرایی می شود.

وی افزود: اهمیت موزه ها بر کسی پوشیده نیست و پاسبانی از فرهنگ و معرفی سنت ها و سبک زندگی و افتخارات ایران اسلامی از مهم ترین وظیفه موزه هاست.

آیین بزرگداشت خیام در موزه لطفعلیان

گفتنی است؛ عصر امروز همزمان با روز جهانی موزه ها و آغاز هفته میراث فرهنگی، آیین بزرگداشت خیام در موزه لطفعلیان ملایر با حضور شعرا و فرهیختگان و میهمانان نوروزی برگزار شد.

خیام نیشابوری، ستاره شناس، فیلسوف، ریاضی دان و شاعر دوره سلجوقیان است که به خاطر مقام علمی بالایی که داشته به او لقب «حجه الحق» داده بودند، اما بیشتر شهرت و آوازه او به خاطر جایگاه ادبی و رباعیاتش بوده که به چندین زبان زنده ی دنیا ترجمه شده و در اروپا شهرت فراوانی به دست آورده است.

ابر آمد و باز بر سر سبزه گریست
بی باده گلرنگ نمی‌باید زیست
این سبزه که امروز تماشاگه ماست
تا سبزهٔ خاک ما تماشاگه کیست

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن