سلامت و پزشکی

اهدای عضو، اهدای زندگی

مدیر عامل انجمن اهدای عضو استان همدان: کارت اهدای عضو اقدامی در زمینه فرهنگ سازی

به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین ، مجید حمیدی درصبح روز شنبه 31 اردیبهشت ماه در حضور جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه عنوان کرد: در سال 1401 اقدامات قابل توجه‌ای در زمینه بیماران مرگ مغزی صورت گرفته است و بیمارستان‌های مربوطه باید جهت اعلام مرگ مغزی بیماران به سازمان اهدای عضو گزارش لازمه را بدهند، که در قالب شناسایی این بیماران و ارائه کد این اقدام صورت می گیرد،که متاسفانه خانواده‌های این بیماران گاهی همکاری لازم را با اداره اهدای عضو انجام نمی‌دهند.
مجید حمیدی بیان کرد: در سال 1394 انجمن اهدای عضو شکل گرفت که خود اقدامی ارزنده و خداپسندانه و به دور از مسائل مالی است، که استان همدان در سال 1395 این فعالیت را قبول کرد و سازمان اهدای خون در این زمینه مشغول به انجام وظایفشان کردند، به طوری که باید در این زمینه فرهنگ سازی و موج سازی شود و اصحاب رسانه نقش قابل قبولی در این خصوص دارد.
وی با بیان این آیه از قرآن که در سوره مائده آیه 32 آمده است، اظهار کرد: نجات جان یک انسان نجات جان یک ملت است که این آیه اهمیت و ارزشمند بودن این اقدام خداپسندانه را نشان می‌ دهد، همچنین در بیماران مرگ مغزی حدود 6 تا 8 دقیقه فرصت هست تا یک انسان به زندگی حیاتی خود بازگردد که این زمان را زمان طلایی می‌گویند، که با گذشت این دقیقه طلایی بیمار وارد مرگ مغزی می‌شود که در این حالت اکسیژن لازم به قلب و مغز نمی‌رسد و بیمار مرگ مغزی می‌شود و عملا کارکرد بدن به صفر میرسد.
این مقام مسئول افزود: بدن بیمار مرگ مغزی می‌تواند 8 عضو بیمار نیازمند به پیوند را تامین کند که در طی گزارشی که از آمار تصادفات جاده‌ای داشتیم فروردین امسال 500 نفر به دلیل سانحه تصادف جان خود را از دست دادند، به طوری که بین اکثر مردم فرض بر این است که احتمال می‌هند مرگ مغزی تنها از طریق تصادف صورت می‌گیرد اما بر اثر خونریزی معده، سقوط از ارتفاع، غرق شدگی و مسمومیت امکان این عارضه نیز وجود دارد.
وی عنوان کرد: 50 درصد افرادی که به مرگ مغزی دچار می‌شوند بر اثر تصادف در استان همدان بوده است که 8 هزار نفر از آنان در رده سنی 20 تا 40 سال بوده‌اند که به بیمارستان‌های شهر همدان منتقل شده‌اند، ضمنا طی آماری که از بیماران مرگ مغزی در دست است، حدود 350 تا 4 هزار نفر سالنه به مرگ مغزی دچار می‌شوند، در حالی که این مبتلایان می‌توانند 3 تا 4 عضو از اندام‌های خود را اهدا کنند.
حمیدی در ادامه عنوان کرد: بالاترین آمار مربوطه در مورد رضایت خانواده‌ها برای موافقت پیوند اعضای بیمارمرگ مغزی خود به سال 1398 برمی‌گردد، که به دلیل شرایط کرونا انجام این پیوند به تاخیر افتاد و به شکل قابل توجه ای کاهش یافت که تعداد 2500 هزار نفر نیازمند به اهدای عضو داریم که 10 نفر از آنان فوت می کنند.
مدیرعامل انجمن اهدای عضو بیان کرد: در هر 10 دقیقه یک بیمار مرگ مغزی جان خود را از دست می‌هد در حالی که خانواده‌‌های آنان گوش به زنگ هستند تا شاید اهدا کننده‌ای بخواهد عضو بیمار مرگ مغزی خود را برای پیوند اهدا نماید، شاخصه اندازگیری آمار اهدا کنندگان عضو pmp است که نشان دهنده آمار رو به افزایش و یا کاهش تعداد نفرات اهدا کننده است.
وی افزود: طی آماری که از تعداد نفرات اهدا کننده عضو در دست است شامل موارد زیر می‌ ‌باشد، سال 1381 آیین نامه اهدا عضو شکل گرفت که تا سال 1389 10 نفر اهدای عضو در استان داشتیم، تا سال 1393 به 4 نفر و سال 1397 تعداد 24 نفر بودند که در سال های 1398 تا 1401 حدود 12 نفر رضایت خود را برای اهدای عضو بیمار خود اعلام کردند، که به دلیل شرایط کرونا این رقم به صفر رسید و اهدای عضو متوقف شد.
دکتر حمیدی با بیان این مطلب که، اعضای حیاتی انسان شامل، قلب، ریه، کبد، پانکراس و بخشی از روده کوچک است تاکید کرد: شخصی که اعضای حیاتی خود را از دست داه است باید عمل پیوند بلافاصله انجام شود اما برای پیوند نسوج که شامل قرنیه و غضروف و استخوان می‌ باشد تا 24 ساعت امکان این عمل وجود دارد.
وی بیان کرد: شخص بیمار بعد از انجام پیوند اعضای حیاتی باید دارو مصرف کند اما برای پیوند نسوج نیازی به مصرف دارو ندارد، از نظر علم پزشکی کما با مرگ مغزی فرق دارد زیرا مرگ مغزی مرتبه سخت و شدید کما است به شکلی که ساختار و عملکرد مغز به طور کامل از بین می‌رود و مردم نباید این دو نوع از بیماری را با هم اشتباه بگیرند.
این مقام مسئول اظهار کرد: مرگ مغزی در بدن یک بیمار مانند غده چرکین است که باید از بدن جدا شود، با این وجود سازمان اهدای عضو استان اقداماتی برای این بیماران و خانواده‌های آنان انجام داده است که می توان به موارد زیر اشاره کرد، در استان همدان پیوند کلیه در 2 تیم انجام می‌شود که قصد داریم تعداد آن را به 8 تیم برسانیم و پیوند کلیه نیز در کنار آن انجام می‌شود.
مدیرعامل انجمن اهدای عضو استان اذعان کرد: در این خصوص سایت تقسیم عضو هم شکل گرفته و تعداد 26 هزار نفر در این سایت ثبت نام کرده‌اند.بیمارستان‌های فعال در ارایه خدمات به بیماران و خانواده‌های آنان در استان ، بیمارستان بهشتی و بیمارستان حمایت از بیماران کلیوی است که در صورت نیاز و تشخیص پزشک معالج به بیمارستان سینای تهران منتقل می‌شوند.
وی با بیان این نکته که: در استان‌های همدان و درجزین در سال 1400 دو نفر اهدای عضو داشتیم، در سال 1395 ما جشن نفس داشتیم برای اهدا کنندگان و گیرندگان اهدای عضو که امروز 31 اردیبهشت ماه این جشن در برج میلاد تهران برگزار می‌شود، همچنین شایان ذکر است که این اقدام یک حرکت خود جوش و خداپسندانه است و هیچ گونه جنبه و منفعت مالی در آن دخیل نیست.
این مقام مسئول اشاره کرد: طی آمار بدست آمده 5 درصد خانواده‌ها رضایت خود را در این خصوص اعلام کردند، که ما باید بشتر توجه را به مردمی بدهیم که تاثیرگذار منفی هستند و در این خصوص شایعه پراکنی می‌کنند، در استان همدان 30 هزار نفر کارت اهدای عضو دریافت کردند و تمام تلاش ما در جهت فرهنگ سازی این مهم است و راضی کردن خانواده‌های این بیماران در حالی که ارائه کارت صرفا نوعی موج سازی است.
مجید حمیدی عنوان کرد: شهرستان ملایر در این مورد اقدام شایسته‌ای انجام داده که بیماران دچار مرگ مغزی را در قطعه رضوان در باغ بهشت این استان به خاک می‌سپارند و همچنین استان همدان نسبت به استان‌های کرمانشاه‌ ، ایلام، سنندج و لرستان رتبه بیست و دوم را دارد، به شکلی که ما در روند این اقدامات پیگیری‌های لازم را انجام می‌هیم و موضوع اهدای عضو را رصد می‌نماییم تا در زمینه‌های پژوهشی بتوانیم اقداماتی انجام دهیم.
این مقام مسئول در جمع بندی پایانی گفت: ما نیازمند حمایت‌های شما مردم استان در زمینه اهدای عضو هستیم و دستانتان را در این امر خداپسندانه به گرمی می‌فشاریم و سازمان‌های ذی ربط و وزارت بهداشت در این خصوص خدمات رایگانی را در اختیار این افراد قرار می‌هد تا در سال جدید بتوانم به همت شایسته این عزیزان قدم‌های محکم تری برداریم، و سفیران ما نیز در این عرصه خدمت رسان شما هم استانی‌ها هستند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن