سلامت و پزشکی

آبله میمونی برای دام‌ها خطرساز نیست

مدیر کل دامپزشکی استان همدان از عدم خطر شیوع بیماری آبله میمونی در دام‌های سبک و نشخوار کننده خبر داد.

محمدرضا رسولی در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدان‌آنلاین، با بیان اینکه بیماری آبله میمونی یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است تصریح کرد: خطر انتقال این بیماری تنها از طریق حیوانات جونده به انسان صورت می‌گیرد و تا کنون گزارشی از این بیماری در بین دام ها به دست نرسیده است.

وی با بیان اینکه این بیماری از خانواده ویروس آبله است ادامه داد: معمولا افرادی که واکسن بیماری آبله را تزریق کرده‌ در برابر این بیماری مقاومتر از افرادی هستند که واکسن آن را تزریق نکرده‌اند.

رسولی در رابطه با قرنطینه 20 روزه انسان مبتلا به این بیماری تصریح کرد: انسان مبتلا به این بیماری باید 20 روز از تماس با حیوانات خودداری کند و این در حالیست که ابتدای شیوع این بیماری از جوندگی یک میمون در آفریقا  شروع شد که قدرت انتقال از یک انسان به انسان دیگر را دارد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا کنون 2 میلیون 200 هزار واکسن برای دام های سبک تزریق شده است خاطرنشان کرد: طی اخبار به دست آمده واکسن بیماری آبله میمونی برای انسان در ایران تا 6 ماه آینده نیز ساخته خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان در پایان یادآور شد: تا کنون هیچ گزارشی از انتقال و شیوع این بیماری در دام‌های نشخوار کننده مانند گوسفند و گاو گزارش نشده است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن