اجتماعی

دخانیات تهدیدی برای محیط زیست

مسئول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان اثرات استنشاق تحمیلی دود سیگار را نیز کمتر از عوارض ناشی از استعمال دخانیات ندانست.

مهدی خدابخشی در گفت‌و گو با پایگاه خبری همدان آنلاین،بیان کرد: سازمان جهانی بهداشت هر ساله به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات در تاریخ 31 ماه می مصادف با 10 خرداد ماه، نسبت به اعلام شعار سال و اطلاع رسانی لازم به کشورهای عضو برای گرامیداشت این مناسبت اقدام می‌نمایند، با این توجه شعار تعیین شده از سوی سازمان برای سال 2022 ، دخانیات تهدیدی برای محیط زیست ما، نام گذاری شده است.

وی افزود: هدف از انتخاب این شعار و اجرای پویش جهانی، افزایش آگاهی مردم در مورد تاثیرات سوء زیست محیطی و سلامتی فرایندهای مرتبط با کاشت، برداشت، تولید، توزیع و فروش تنباکو و دیگر محصولات دخانی با هدف تقویت مطالبه گری در اجرای معاهده جهانی کنترل دخانیات و کاهش مصرف دخانیات به ویژه برخورداری از محیط زیست بدون دخانیات و افزایش تقاضا برای درمان مصرف دخانیات می‌باشد.

مسئول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان، اظهار کرد: بر اساس شعار اعلام شده امسال به مناسب روز جهانی بدون دخانیات برنامه‌هایی نظیر جمع فیلتر سیگارهای فضاهای سبز و تفریحی توسط کارمندان و به همراه مسئولان به منظور کاهش این موارد، بازدید از مراکز تولید قلیان و برخورد با متخلفین در این زمینه و اجرای فرهنگ سازی و آموزش برای مقابله با مصرف دخانیات در نظر گرفته شده بود.

خدابخشی تاکید کرد: آموزش خانواده ها و مردم در زمینه مقابله و شناخت مواد مخدر کمک شایانی به ما در این زمینه کرده است و مصرف سیگار طی 5 سال گذشته کاهش قابل توجهی را داشته است ولیکن از سوی دیگر مصرف قلیان به دلیل عدم شناخت عوارض آن افزایش پیدا کرده است، که تلاش ها و اطلاع رسانی های متعددی برای شناساندن عوارض‌های آن به مردم در حال انجام است.

وی در خصوص کشت توتون عنوان کرد: سالانه حدود 3.5 میلیون هکتار زمین برای کشت توتون از بین می‌رود، کشت توتون فرآیند جنگل زدایی به ویژه در کشورهای در حال توسعه را تشدید می‌کند، جنگل زدایی با هدف ایجاد مزارع توتون باعث تخریب خاک و بازده نامناسب یا کاهش ظرفیت زمین و خاک برای رشد هرگونه محصول یا پوشش گیاهی دیگر می‌شود.

خدابخشی اذعان کرد: گزارش‌ها نشان می‌دهد که مصرف روزانه سیگار از سال 1395 تا 1400 در گروه سنی بالای 18 سال، در بین زنان از 0.93 درصد به 0.77 درصد رسیده و به میزان 17.2 درصد کاهش داشته است؛ میزان کاهش در بین مردان در همین گروه سنی نیز 0.54 درصد بوده است، همچنین مصرف قلیان از سال 90 تا 1400 در افراد بالای 18 سال در زنان 57.6 درصد و مردان 17.8 درصد افزایش داشته است و به طول کلی حدود 28 درصد افزایش در گروه سنی بالای 18 سال گزارش شده است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن