اجتماعی

همدان، شهر تاب آور در کشور

 دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری  همدان، تاب آوری در استان را یک چشم انداز دانست و گفت: 10 شاخص و دلیل مهم برای انتخاب همدان به عنوان شهرتاب آور در نظر گرفته شده است.

بیتا روحی در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدان آنلاین بیان کرد: در هر استان سیستمی برای ارزیابی تاب‌آوری  وجود دارد که بر اساس آن مقیاس  تاب آوری مشخص می شود که بنا براین ملاک تقسیم بندی 3 درجه است .

روحی بیان کرد: این مدل از تاب آوری در همدان و روستاهای اطراف به همکاری شهرداری و استانداری انجام شده است، و در این خصوص 10 شاخص مهم را برای  در الویت قرار دادن همدان به عنوان شهر تاب آورمی توان معرفی کرد که آ ن ها شامل 1- سازمان دهی در برابر بلایای طبیعی 2- شناسایی و بررسی  اتفاقات آینده 3- تقویت ظرفیت های اقتصادی استان 4- پیگیری و بررسی توسعه شهری 5- حفاظت از اکوسیستم 6- تقویت ظرفیت های سیستمی 7- تقویت ظرفیت های اجتماعی 8- ارتقای زیر ساخت ها 9- رعایت اصول و قوانین در برابر بحران 10:-تسریع در بازسازی و بازیابی

وی  افزود: در مجمع جهانی محیط زیست  و سازمان ملل این طرح مطرح شده است که دراین خصوص نشست ها و جلساتی شکل گرفته تا براساس آن همدان به دلیل  دارا بودن این شرایط طی دعوت نامه ای در این جلسه حضور داشته است تا دراین خصوص اعلام آمادگی کند و مورد شناسایی و شناخت سایر کشورها قرار بگیرد و تاکید کرد برای همدان کارگاه ها و جلساتی دراین باره جهت آشنایی و آماده سازی در مواقع بحران در نظر گرفته اند.

روحی اظهار کرد: در این اقدام همکاری ها و رایزنی هایی میان استانداری ،شهرداری و سازمان مدیریت بحران صورت گرفته است که در این خصوص همدان در میان سایر استان ها به عنوان دبیرخانه کشوری تاب آوری شناخته شده است.

وی عنوان کرد: همدان با داشتن 10 ملاک لازم و قید شده از نظر شرایط کلی دارای امتیاز تاب آوری شناخته شده است به طوری که همدان در برابر سیل و زلزله مدل سازی شده است و آمادگی لازم را در این خصوص دارد که با توجه به این امتیاز باید جلسات آموزشی و مانورهایی داشته باشیم تا تمام اقشار مردم بتواند در مواقع  بحران اقدامات لازم را انجام دهند.

دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری همدان در پایان بیان کرد: ما از اصحاب رسانه ، آموزش و پرورش و سایر مسولین ذی ربط دراین خصوص درخواست داریم تا با انجام اطلاع رسانی لازم و گسترده در میان آهاد مردم از طریق رسانه ها و یا برگزاری دوره های آموزشی در مساجد  و سازمان های استان ، مردم را آگاه نمایند و اینکه در این زمینه یک نماینده برای هر گروه تعیین کنند تا در زمان وقوع بحران نیروهای کمکی بتواند با اورژانس و آتش نشانی تماس برقرار کند تا حد امکان از خسارت های جانی و مالی مردم بکاهد. که اخیرا در شهرستان بهار مانوری با این مزمون صورت گرفته است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن