اقتصادی

افتتاح واحد ۶ هزار تُنی شمش منیزیم در ملایر

فرماندار ویژه ملایر با بیان اینکه نخستین واحد تولید شمش منیزیم کشور با ظرفیت ۶ هزار تُن بهمن امسال در ملایر به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: نیاز کشور به شمش منیزیم ۲ هزار و ۵۰۰ تُن است که تنها یک واحد در ملایر قادر به تولید ۶ هزار تُن شمش منیزیم است.

به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین؛ سلمان اسماعیلی دوشنبه ۲۸ آذر ماه در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری ملایر اظهارکرد: ملایر دارای صنایع راهبردی بزرگی است و در این زمینه پیشتاز است.

وی ادامه داد: شرکت کیان‌کُرد ملایر یکی از واحدهای بزرگ در تولید منسجوج تایر است که با راه‌اندازی خط تکمیلی آن، ۶۳ درصد سهم بازار ایران را در تولید این محصول در اختیار خواهد گرفت.

فرماندار ملایر با اشاره به اینکه شهرستان با وجود صنایع و معادن مستعد، قطب فروسیلیس کشور است، گفت: در حال حاضر با فعالیت واحدهای بزرگ فرآوری فروسیلیس در شهرک تخصصی جوکار، زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی آن در بخش صنعت و معدن فراهم است.

این مقام مسئول افزود: بزودی اولین نسخه فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرستان ملایر رونمایی می‌شود که از مشاغل خانگی تا مگاپروژه‌ها طرح و ایده در این اطلس سرمایه‌گذاری طراحی شده و می‌تواند تحول اقتصادی بزرگی را رقم بزند.

اسماعیلی با بیان اینکه پیرو صدور مجوز منطقه ویژه اقتصادی ملایر، در حال مذاکره با چند سرمایه‌گذار هستیم که در مراحل نهایی است، خاطرنشان کرد: چنانچه این سرمایه‌گذاری‌ها محقق شود، واحدهای تولیدی مبل و منبت و کشمش و انگور می‌توانند در این منطقه فعالیت کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از سیستم بانکی در روند پرداخت تسهیلات تکلیفی گلایه‌مندیم، افزود: شبکه بانکی چندان همپای دستگاه‌های اجرایی در پرداخت تسهیلات تکلیفی نیست و عمده طرح‌های ما در بانک‌ها معطل مانده است.

فرماندار ملایر با اشاره به اینکه علاوه بر عملکردهای گذشته و دستاوردهای امروز، ظرفیت‌های روی زمین مانده زیادی در این شهرستان داریم، گفت: حدود ۶۰ درصد صادرات استان همدان مختص ملایر است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه کسب ۲ عنوان جهانی مبلمان منبت و انگور موفقیت بزرگی برای مردم ملایر است، افزود: گردش مالی بالای صنعت مبلمان منبت و اشتغال هزاران نفر در این صنعت و همچنین اشتغال ببش از ۲۰ هزار نفر در حرفه خیاطی و فعالیت ۱۲۱ کارگاه در اسلامشهر آق‌گل از ظرفیت‌های ویژه ملایر است.

این مقام مسئول بیان کرد: تولید سالانه بیش از ۲۵ هزار تُن انگور و ۴۵ هزار تُن کشمش در ملایر، قابلیت این شهرستان در بخش کشاورزی است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه شرکت‌های بافتینه و بافتسان در تولید منسوجات بی‌بافت اسپان‌باند و ملت‌بلوند، ۲۰ درصد تولید کشور را در اختیار دارند، خاطرنشان کرد: موقعیت خوب جغرافیایی ملایر، دسترسی به شبکه ریلی، دارا بودن بزرگترین شبکه جاده‌ای استان و نزدیکی به مرکز از دیگر شاخص‌های این شهرستان است.

وی با بیان اینکه ملایر امروز از لحاظ دارا بودن زیرساخت‌های خوب اقتصادی، صنعتی و کشاورزی در آستانه یک جهش و پیشرفت بزرگ است، افزود: در کنار تمام پیشرفت‌هایی که ملایر طی سال‌های گذشته داشته، اما یکی از ظرفیت‌های مغفول مانده آن «فرهنگ تعاون» است که به توفیقات خوبی در این زمینه نرسیده است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: با وجود ۱۲۷ تعاونی فعال در این شهرستان، بسیاری از مواقع تعاونی‌ها یا شکل نگرفته و یا فعالیت و جامعیت لازم را نداشته است.

فرماندار ملایر تصریح کرد: تشکیل تعاونی یک ضرورت جدی برای صنعت مبل و منبت، حرفه خیاطی و مرواربافی و دیگر حوزه‌هاست که بارها مورد تاکید قرار دادیم.

وی افزود: بدون شک یک تعاونی قدرتمند می‌تواند این صنایع را در بازاریابی، برندینگ و حوزه صادرات و واردات مواد اولیه کمک کند و تسهیل‌گر امور باشد.

اسماعیلی یادآور شد: صنعت پشم و ریسندگی یکی از فرصت‌های خوب سرمایه‌گذاری و جزء صنایع راهبردی در این شهرستان است که با وجود ۱۸۵ هزار و ۹۲۵ راس گوسفند، هنوز هیچ استفاده‌ای از پشم تولیدی نشده است.

وی با بیان اینکه یک چهارم قنات استان همدان با ۶۲۱ رشته قنات در شهرستان ملایر است و در مرحله اول ۲۵ رشته قنات و اراضی پایین‌دستی آنها را شناسایی کردیم، گفت: به ازای هر لیتر آب حداقل ۲۰ تُن ماهی می‌توان از آب رها شده قنات‌ها در اراضی پایین‌دستی آنها تولید کرد که در سال پنج هزار تُن ماهی از جمله خاویار تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: از همه مردم و علاقه‌مندان دعوت می‌کنیم چنانچه سرمایه حداقلی دارند، با مراجعه به دستگاه‌های اجرایی ذیربط و اجرای همین طرح‌های کوچک و زودبازده، ثروت‌های بزرگ خلق کنند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن