اقتصادی

دست‌های پینه بسته باباعلی

نگاه ترحم آمیزم از قطره‌های عرق پیشانی بلندش به دستان پیر و پبنه بسته‌اش سر می‌خورد، دستانی که روزی مانند دستان من و همسن و سالانم شاداب بود اما او وقتی همسن من بود بارسنگین مرد خانه بودن به روی دوشش افتاد و شد کوچک مرد بزرگ خانه.

این کوچک مرد بزرگ اکنون 6 نوه و عروس و داماد دارد و حکایت می‌کند از عروس شدن دختر ته تغاریش، وقتی حرف از عروس شدن آخرین دخترش به میان آمد، برق خوشحالی چشمانش نمایان شد اما طولی نکشید که خرید جهیزیه و راهی کردن دختر نوعروسش برق خوشحالی را خاموش کرد و نگرانی در چشمانش مواج شد.

به گزارش پایگاه خبری همدان‌آنلاین، میرزا علی، که معروف به باباعلی است چندین سال در قسمت سنگ شکن شرکتی مشغول به کار است و شغلش شکستن سنگ‌های بزرگ و غول پیکری است که از دل کوه و تپه جدا شده‌اندو وقتی به او می‌گویم که از بار کار خود بکاهد و یا کمتر کار کند می‌گوید: دخترم، مگر حقوق کارگری من چقدر است که با آن جهیزیه زهرا را بخرم و من نمی‌توانم او را نا امید کنم و امید دختر، پدر و خانواده‌اش است.

باباعلی بر خلاف تمام سختی‌های زندگی و شغل جان فرسای خود همیشه شکرگزار بوده و معتقد است همین که با لقمه حلال فرزندانش را بزرگ کرده و هر یک از آنها افتخاری برای جامعه شده‌اند خوشبخت‌ترین مرد دنیا است.

او معتقد است که نان کارگر با شیره جان و عرق پیشانی بر سر سفره خانواده می‌آید و به شغل خود افتخار می‌کند و همیشه می‌گوید: خوشحالم که همنشین و همراه همیشگی من این سنگهای سفت و سخت هستند نه افراد چرب زبان و پرمدعا که لحظه‌ای همنشینی با آنها ممکن است به گرانی قیمت زندگی بی حاشیه‌ام تمام شود.

چای خوشرنگی که روی آتش غُل می‌زد را در یک لیوان کمر باریک برایم ریخت و به دستم داد و تیشه همیشگی‌اش را به دست گرفت تا باز هم مثل 27 سال قبل به جان سنگ‌ها بیافتد و از هر تیکه آن رزق حلال خود را دریابد.

نگران سلامتی همسرم هستم

یوسف یکی دیگر از افرادی است که به تازگی مشغول به فعالیت شده و تقریبا سه ماه است که در کنار باباعلی کار می‌کند.

یوسف مردانی در پاسخ به سوال خبرنگار همدان‌‌آنلاین، مبنی بر اینکه آیا از درآمد شغل خود رضایت دارد یا نه؟ گفت: سه ماه است که در این قسمت مشغول به کار هستم اما به قدری برایم سخت و سنگین است که گویی سال‌ها کار کرده‌ام و کمری قد خمیده مانند باباعلی دارم و مقدار حقوقی که دریافت می‌کنم در برابر سختی‌های شغلم بسیار کم و ناچیز است.

وی از بیماری همسر خود سحن به میان آورده و می‌گوید: پزشکان برای درمان همسرم پیشنهاد داده‌اند تا او را به یکی از بیمارستان‌های تهران منتقل کنیم اما نه زمانی برای درمان همسرم دارم و نه سرمایه‌اش را چرا که به تازگی مشغول فعالیت شده و نمی‌توانم به مرخصی طولانی مدت بروم.

یوسف تصریح کرد: اکنون 30 سال سن دارم و مدرک تحصیلی لیسانس معماری خود را چندین سال است که اخذ کرده‌ام اما پس از چند سال فارغ التحصیلی حدود 3 ماه است که شاغل شده و درآمدی ناچیز دارم.

این کارگر 30 ساله با وجود تمام مشکلاتی که او و همسرش را آزرده خاطر کرده است، شکرگزار خداوند بوده و معتقد است که یافتن همین شغل سخت و طاقت فرسا با حقوقی اندک و ناچیز از الطاف خدواند بزرگ است.

ترس از بیکاری صدای کارگران را خاموش می‌کند

رئیس خانه کارگر همدان با اشاره به اینکه کارگر مظلوم‌ترین قشر جامعه است گفت: دستمزد فعلی کارگر ۴۰ درصد از مزد واقعی در مقایسه با تورم فاصله دارد.

چنگیز اصلانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدان‌آنلاین، اظهار کرد: دستمزدی که هر سال برابر ماده ۴۱ قانون کار که بر اساس نرخ رشد تورم توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام می‌شود  و مرکز شورای عالی کار مکلف است تا پایان سال جاری برای سال آینده دستمزد نیروی مولد کار را تعیین کند.

وی ادامه داد: در روز کارگر هر کارگر ایرانی حق اعتراض به دستمزد و حقوق ناچیز خود دارد که ترس از بیکار شدن آنها را به سکوت وادار کرده است و این در حالیست که پایه‌ی حقوق یک کارگر مجرد در این وضعیت اقتصادی نابسامان ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان است.

اصلانی با بیان اینکه تمام مزایا و خدماتی که یک کارگر، مجاز به دریافت آن است ۳ میلیون ۶۹۵ هزار تومان می‌شود افزود: با این مقدار از حقوق، یک کارگر ایرانی در کدام شهر و روستا می‌تواند نیازهای اولیه خود از جمله مسکن را فراهم کند.

وی عنوان کرد: مجلس انقلابی شورای اسلامی که اعتقاد دارد هیچ مسلمانی نباید گرسنه بماند باید فکری به حال یک کارگر ایرانی که به سختی معیشت خود را می‌گذراند داشته باشد.

اصلانی مطرح کرد: مزد ۱۷۶ ساعت کار و تلاش بی وقفه‌ی یک کارگر برای اداره امور زندگی و فراهم کردن نیازهای اولیه کافی نیست و متأسفانه کارگر قشر فراموش شده‌ی این جامعه است.

رئیس خانه کارگر همدان در پایان یادآورشد: قانونی که برای حمایت از قشر کارگر در قانون کار وضع شده است بسیار خوب و مفید بوده اما اینکه این قانون هیچوقت به درستی انجام نشده جای بحث دارد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن