اجتماعیسیاسیفناوری

زمینه صادرات تکنولوژی و ادوات کشاورزی ایران به عراق

عضو کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی به بازدید اخیر انجام شده تعدادی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از ظرفیت‌های کشاورزی کشور عراق اشاره کرد و گفت: زمینه تجارت فراسرزمینی با عراق در حوزه کشاورزی فراهم شده است.

به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین حجت الاسلام و المسلمین احد آزادی خواه، در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه زمینه صادرات تکنولوژی و ادوات کشاورزی ایران به عراق فراهم شده است، افزود: به تازگی از ظرفیت‌های کشاورزی در استانهای السماوه و قادسیه در کشور عراق بازدید کردیم.

وی ادامه‌ داد: در این بازدید از تحولی که در کشور عراق با مشاوره پیمانکاران و شرکت‌های ایرانی در حوزه توسعه گلخانه‌ها، تبدیل آبیاری سنتی به آبیاری‌های نوین و استفاده از مکانیزاسیون‌ها در حوزه کشاورزی در حال انجام است ، بازدید به عمل آمد.

آزادی‌خواه بیان کرد: جلساتی با مسئولین مربوطه برگزار و مقرر شد که رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز برای بازدید از این ظرفیت‌ها و انتقال تجارب، به عراق سفر کنند.

وی با تاکید بر اینکه این پروژه عظیم آورده اقتصادی فراوانی برای ایران دارد، افزود: در حال حاضر عراق یک بازار مهیا برای فعالیت‌های اقتصادی و صادرات ایران محسوب می‌شود و ما باید از این فرصت بهترین بهره را ببریم.

آزادی‌خواه خاطرنشان کرد: این زمین ها حدود 500 هزار هکتار است که در مرز عراق و عربستان قرار دارد و در زمان حضور شهیدان والامقام سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس خریداری شدند، مسئولین کشور عراق که در این زمینه فعالیت دارند به شدت علاقمند هستند با ایران هم به لحاظ نیروی کار، تکنولوژی، مشارکت در زمینه کشت‌های گلخانه‌ای، آبیاری نوین و … مشارکت و همکاری داشته باشند و از تجارب ایران استفاده کنند.

نماینده مردم ملایر با اشاره به اینکه قرار است یک کشت فراسرزمینی با استفاده از تجربیات حوزه کشاورزی ایران در عراق رقم بخورد، افزود: نشاءهای گلخانه‌های این پروژه از ایران خریداری و مقرر شده است تراکتورهای لازم برای بخش کشاورزی این پروژه ، از ایران به عراق صادر شود.

شفاف سازی در مورد قضیه «بافتینه و بافتسان»

وی در ادامه با تاکید بر اینکه اتهامات وارده به شرکت‌های بافتینه و بافتسان از سوی برخی افراد، هنوز اثبات نشده است ، در رابطه با شفاف سازی برخی از شایعه‌های ایجاد شده در این رابطه، افزود: من به عنوان نماینده مردم ملایر وظیفه حمایتی خود را از شرکت‌های تولیدی و صنعتی انجام داده‌ام و هرگز منحصر به دو شرکت بافتینه و بافتسان نبوده بلکه قبلاً هم حمایت‌های بسیار زیادی از شرکت‌های کیان کرد و کیان وینسا، معدن سرمک و سایر شرکت‌ها داشته‌ام.

آزادی‌خواه با بیان اینکه کمک رسانی من منحصر به یک واحد تولیدی و صنعتی خاص نبوده و نیست، افزود : متاسفانه یکی از معاونین وزارت صمت در سال گذشته مانع فعالیت واحدهای تولیدی بافتینه و بافتسان شد و سه اتهام گران‌فروشی، انحصارطلبی و سوء کیفیت را به این دو واحد وارد کرد ، که در جلسات برگزار شده در وزارت صمت بنده وظیفه حمایتی خود را از این واحدهای صنعتی و ۴۰۰ کارگری که در آنها مشغول فعالیت هستند، انجام دادم.

وی با اشاره به اینکه قطعاً تعطیلی این واحدهای تولیدی تبعات منفی زیادی برای خانواده کارگران آنها به همراه دارد، ادامه داد: اتهامات وارده به این دو واحد تولیدی هرگز اثبات نشده است.

آزادی‌خواه توضیح داد : همچنین اختلافی بین یکی از معاونین وزارت صمت با فرزند مهاجر، مدیرعامل شرکت بافتینه و بافتسان رخ داد که طی آن فرزند مهاجر به «معاونت در ضرب و جرح» متهم شده بود و این اتهام هنوز اثبات نشده است، بنده در آن زمان برای کمک به وی، کفالت فرزندش را قبول کردم که کاملاً قانونی بوده است و فرزند مهاجر هم طی ۸ ساعت خودش را به مراجع قضایی معرفی کرد و هرگز اقدام غیرقانونی در این حوزه رقم نخورده است.

تلاش برای نجات ذوب آهن ملایر

نماینده مردم ملایر با تاکید بر اینکه علت اصلی حمایت ما از واحدهای تولیدی و صنعتی، قطعاً وضعیت اقتصادی و معیشتی کارگران آنهاست، در مورد شرکت ذوب آهن نیز افزود: با پیگیری اعضای شورای تامین اتفاقات خوبی برای این شرکت به زودی رقم می‌خورد.

آزادی‌خواه با بیان اینکه «شرکت ذوب آهن آلرژی ملایر» وضعیت بهم ریخته‌ای داشت، حقوق‌ها به تعویق افتاده بود و کارگران بسیار ناراضی بودند، افزود: مقرر شده است یک سرمایه‌گذار بومی ملایر که در شهرهای دیگر فعالیت‌های صنعتی و تولیدی خوبی دارد، مالکیت شرکت ذوب آهن را به طور کامل در اختیار بگیرد.

وی اظهار کرد : قرارداد خریداری کردن این شرکت منعقد و طی آن مقرر شده است متقاضی جدید مالکیت شرکت، کلیه بدهی‌ها و مطالبات را به همراه و مبلغ ۶۹۵ میلیارد تومان به «غلام عباس جعفری»؛ مالک قبلی پرداخت کرده و با یک مدیریت سازمان یافته و هوشمندانه و البته سرمایه‌گذاری جدید، این شرکت کار خود را مجدداً آغاز کند.

نماینده مردم ملایر در ادامه با اشاره به پتانسیل های شهرستان در حوزه محصول تولید محصولات کشاورزی مثل انگول و علوفه و میوه‌های فصلی ، افزود: طی بازدید اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس از ملایر «طرح از آبخیز تا جالیز» با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان را به تصویب رساندیم، همچنین از وزیر نیرو درخواست شد تا در رابطه با سهم حق آبه کشاورزی اراضی زیر سد کلان، که وسعتی حدود ۱۶۰۴ هکتار دارد اقدامات لازم صورت بگیرد.

وی یادآور شد : در حوزه آبرسانی و تامین آب شرب از سد کلان، و ادامه خط انتقال آب از سد کلان به شهر ملایر و روستاهای اطراف توافقات لازم صورت گرفته است.

آزادی‌خواه با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اساسی شهرستان ملایر «فساد پذیری» برخی از محصولات کشاورزی آن بود، افزود: با سازمان انرژی اتمی به توافق رسیدیم و مقرر شد سرمایه‌گذاری عظیمی در شرکت کیان وینسای سابق، رقم بخورد توافق‌های اولیه در این زمینه انجام، تفاهمنامه منعقد و مقرر شده است با استفاده از تکنولوژی‌های روز از فساد پذیری محصولات کشاورزی ملایر تا حد قابل توجهی جلوگیری شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بیش از ۳۰ روستای ملایر با تانک آبرسانی می‌شود، افزود: در دو دهه گذشته احداث ۷۳ مجتمع آبرسانی سهم استان همدان بوده است که در این زمینه سهم ملایر تنها احداث یک مجتمع آبرسانی بود ،که ظلم بزرگی به این شهرستان محسوب می‌شد.

نماینده مردم ملایر با بیان اینکه با پیگیری‌های فراوان انجام شده مجوز احداث ۶ مجتمع آبرسانی برای شهرستان را اخذ کردیم، گفت: قطعاً با بهره‌برداری این مجتمع‌ها مشکل کم آبی در کلیه روستاهای ملایر مرتفع می‌شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن