اجتماعیسلامت و پزشکی

شناسایی771 مورد HIV مثبت در استان

مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: شعار روز جهانی ایدز سال 1402 ارتقاء خدمات تشخیص اچ آی وی با مشارکت اجتماعی و  پایان ایدز با پوشش همگانی خدمات پیشگیری، تشخیص، مراقبت و درمان است.

یعقوب اندامی در گفت و گو با پایگاه خبری همدان آنلاین بیان کرد: آمار کل موارد شناسایی شده ویروس hiv از سال ۱۳۸۰ تا اول مهر سال جاری در استان همدان 771 نفر بوده‌است که از این تعداد 367 مورد فوت شده، همچنین تعداد 324 پرونده فعال در استان و تعداد بیماران تحت درمان ضدرتروویروسی 298 نفر اعلام شده‌است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در هر شهرستان حداقل یک مرکز تحت عنوان مرکز یا پایگاه مشاوره بیماری های رفتاری جهت ارائه خدمات به این دسته از بیماران فعال می باشد که مهمترین آنها مرکز مشاوره بیماری های رفتاری مرجع مستقر در مرکز خدمات جامع سلامت شهدا واقع شهرستان همدان، ابتدای خیابان تختی با شماره تلفن 08132521411 آماده ارائه خدمات آموزشی، مشاوره، تشخیص، مراقبت و درمان تخصصی می باشد.

اندامی با بیان گوشه‌ای از اقدامات مراکز مشاوره‌ بیماری‌های رفتاری تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی گفت: این دانشگاه با ارائه خدمات پیشگیری و درمان، به طور موثر می توان از انتقال عفونت اچ آی وی از مادر به نوزاد (PMTCT) جلوگیری کرد، در همین راستا با همت بلند و دستان پرتوان همکاران شاغل در این مراکز از ابتدای برنامه تاکنون از تولد 19 نوزاد متولد از مادر اچ آی وی مثبت جلوگیری به عمل آمده است، همچنین در سال 1401 بیش از 37 هزار نفر از هم استانی های عزیز در مراکز تحت پوشش دانشگاه، بهزیستی و زندان تحت آزمایش خون قرار گرفته که 25 نفر از آنها مثبت قطعی تشخیص داده شده است.

وی افزود: در حال حاضر در حدود 80 درصد بیماران شناسایی شده دارای پرونده فعال بوده که به صورت مستمر تحت مراقبت بوده و در حدود 92 درصد آنان تحت درمان با داروهای ضدرتروویروسی قرار دارند. در همین راستا از زحمات بی دریغ و خالصانه پرسنل شاغل در مراکز مشاوره بیماری رفتاری کلیه شهرستان های تحت پوشش و کارشناسان ستاد شهرستان ها قدردانی به عمل می آید.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با توضیحات اجمالی درخصوص بیماری ایدز، بیان کرد: hiv یک بیماری عفونی قابل کنترل هست که اغلب مردم آن را به نام ایدز می شناسند، در صورتی که ایدز آخرین مرحله عفونت اچ آی وی است و در صورتی که فرد تحت مراقبت و درمان باشد هرگز ایدز اتفاق نمی افتد.

وی درخصوص عوامل ایجادکننده بیماری ایدز عنوان کرد: يك نوع ويروس است به نام اچ ای وی (ویروس نقص ایمنی انسان) كه به گلبول هاي سفيد خون علاقه داشته و تنها درون آنها قادر به ادامه حيات مي باشد. اين ويروس در خارج از بدن و بدون دسترسي به گلبولهاي سفيد خون در مدت كوتاهي از بين ميرود. حرارت، الكل و مواد ضدعفوني كننده (مانند وايتكس) براحتي مي توانند باعث از بين رفتن ويروس شوند، پس نتیجه می‌گیریم عامل ایجاد کننده ایدز، ویروسی ضعیف است که در خارج از بدن قادر به ادامه حیات نیست.

اندامی درخصوص راه‌های انتقال این ویروس گفت: همانطور كه اشاره شد  سلول هدف براي ويروس HIV  ، گلبولهاي سفيد خون هستند پس مسلما ويروس از راهي به بدن وارد مي شود كه بتواند به گلبولهاي سفيد دسترسي داشته باشد، لذا  براي ورود ويرو س به بدن بايستي مقداري از خون يا ترشحات حاوي گلبولهاي آلوده به ويروس با خون و يا مخاط بدن فرد سالم تماس پيدا كند. ويروس از 3 راه اصلي زير مي تواند وارد بدن انسان شود:

1- تزریق خون و فرآورده هاي خوني و یا هر جسم تیز و برنده که آلوده به خون تازه باشد

2 – تماس جنسي با فردآلوده

3 – از راه مادرآلوده به كودك 

پس نتیجه می گیریم، ویروس نسبت به سایر عفونت ها  به راحتی انتقال نمی یابد و در روابط معمول بین انسانها منتقل نمی شود.

اندامی درخصوص چالش‌های پیش‌رو در کشور ما در مواجه با این بیماری، بیان کرد: متاسفانه درصد بالایی از موارد مبتلا از بیماری خود مطلع نیستند، درصد بالایی از افراد شناخته شده برای دریافت خدمات مراقبت و درمان  تمایل نداشته و مراجعه نمی کنند، درصدی از افرادی که تحت درمان ضد رتروویرسی قرار گرفته اند درمان را  به شکل مستمر ادامه  نمی دهند و همنیطور افراد در معرض بیشترین خطر کسانی هستند که سخت دسترس هستند و دسترسی سیستم بهداشتی به آنها به سادگی امکان پذیر نیست.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن