اجتماعیسلامت و پزشکی

شناسایی ۱۱۸۳ بیمار دیابتی در همدان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: با آغاز پویش ملی غربالگری ملی سلامت یک‌ هزار و ۱۸۳ بیمار مبتلا به دیابت و ۲ هزار و ۱۸۵ بیمار مبتلا به فشارخون بالا شناسایی شدند.

به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین فاطمه ترکمان‌اسدی اظهار کرد: از ابتدای اجرای طرح پویش ملی غربالگری ملی سلامت در استان ۲۴۶ هزار و ۱۱۶ نفر در سطح استان از نظر ابتلا به دیابت و فشارخون غربالگری شده‌اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پویش ملی غربالگری فشارخون بالا و دیابت در ۷۶۷ واحد بهداشتی در حال انجام است گفت: در این طرح تاکنون ۵۴ هزار و ۳۳۲ نفر پیش دیابت شناسایی شده و آموزش‌های لازم نیز به این افراد ارائه شده است.

رئیس مرکز بهداشت استان همدان با اشاره به اینکه ۵۲ هزار و ۱۵۴ نفر در مرحله پیش‌فشار خون بودند افزود: ۵ هزار و ۱۲ نفر نیز مشکوک به دیابت و ۶ هزار ۴۱۹ نفر مشکوک به فشار خون شناسایی شده‌اند.

وی با اشاره به شناسایی یک‌ هزار و ۱۸۳ بیمار دیابتی تا امروز خاطرنشان کرد: ۲ هزار و ۱۸۵ نفر نیز به فشار خون بالا مبتلا بودند.

دکتر ترکمان‌اسدی پوشش غربالگری را تاکنون ۲۰ درصد عنوان کرد و افزود: جمعیت هدف ما یک میلیون هزار و ۲۲۰ هزار نفر هستند که باید غربالگری شوند.

وی با اشاره به اینکه در پویش ملی سلامت برای تشخیص و شناسایی بیماران دیابت و فشار خون بالا بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام می‌شود گفت: آگاه‌سازی مردم نسبت به خطرات فشار خون بالا و دیابت در صورت شناسایی دیرهنگام این بیماری‌ها و پیامد تاخیر در تشخیص و آغاز درمان از اهداف این پویش بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از دیگر اهداف این پویش را شناسایی به موقع بیماری و داشتن زمان مناسب برای شروع مراقبت و تلاش برای درمان قطعی است تاکید کرد: تشخیص دیرهنگام دیابت و فشار خون بالا و مداخله دیرهنگام برای درمان، عوارض جبران‌ناپذیر و هزینه بالایی برای فرد، خانواده، جامعه و سیستم سلامت به همراه خواهد داشت.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه اندازه‌گیری قند خون ناشتا در این پویش معیار بررسی میزان قند خون افراد است از مردم می‌خواهیم در کنار استقبال و اطلاع‌رسانی به سایر افراد در این خصوص به صورت ناشتا برای انجام آزمایش به نزدیکترین واحد بهداشتی محل زندگی خود مراجعه کنند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن