اجتماعیفرهنگ و هنر

آثار ” حکیم نظامی” نمودار توانایی و قدرت تفکر و اندیشه

یک پژوهشگر حوزه ادبیات با ارائه شمه ای از زندگی نظامی، گفت: این شاعر بزرگ، استعداد و نبوغش را صرف تقاضا و مدح نکرده است و به جرأت می‌توان گفت باید در معیارهای جهانی به حکیم نظامی نظر کرد؛ چرا که عمرش را مصروف منظومه‌های داستانی نمود که حکم رمان امروزی را داشت.

به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین؛ دکتر صدیف کارگر، در آیین بزرگداشت نظامی گنجوی در محل کتابخانه دانشجو ملایر، افزود: اشعار نظامی فقط غنایی نیست و نگاهی هم به حماسه دارند، شاید بتوان با مسامحه گفت که حداقل در مقدمه منظومه‌ها تمایلی هم به شعر عرفانی دارند، هرچند عرفان ابتدایی و تا حدودی شبیه به سبک حکیم سنایی همچنین نظامی علاوه بر موضوعات فوق یک ایرانی ملی گراست، بیان احساساتش در مرگ «دارا» واقعا تکان دهنده است.

وی اظهارکرد: در دستگاه بلاغی زبان شعر نظامی نیز می‌توان خصوصیات برجسته ای در مقایسه با دیگر شاعران ملاحظه کرد که شعر او را به عنوان یکی از شاعران صاحب سبک جلوه ای خاص می‌بخشد.

کارگر ادامه داد: با آنکه محتوای داستانی منظومه های نظامی ایجاب می کند که او بیشتر در اندیشهٔ بیان حوادث داستان باشد و زمینه شعر کمتر فرصت تصویرپردازی به او می دهد، اما او از هر فرصتی که در خلال داستان گویی به مناسبتی پیش می آید استفاده می‌کند و به وصف مناظر، حوادث و جلوه های مختلف طبیعت و خصوصیات روحی و جسمانی شخصیت های داستان می‌پردازد.

این پژوهشگر حوزه ادبیات افزود: از طرفی حکیم نظامی استاد تمام عیار استعاره است، همانگونه که حضرت حافظ در ایهام بی‌بدیل است، نظامی در استعاره و تشبیه بی‌نظیر است.
در ادامه یکی از اساتید ادبیات گفت: مهم ترین اثر حکیم نظامی، پنج گنج نظامی است که هر کدام نمودار توانایی و قدرت تفکر واندیشه وی است؛ نظامی در مخزن الاسرار یک عارف پرهیزگار و در خسرو شیرین یک عاشق پایدارست، در لیلی و مجنون باز داستان عشق است از نوع دیگری و در هفت پیکر، داستان های عاشقانه در اوج عرفانی خود قرار دارند.

دکتر فرشته جوادی خاطرنشان کرد: داشتان خسرو و شیرین ، یک صحنه پردازی بی همتاست که با ظرافت وبا هنرنمایی و با قلمی پاک ، فصل بندی های ماجرای عشق بین پادشاه خسرو و شیرین را وصف می کند.

وی گفت: در این داستان شیرین شخصیت یک بانوی آزاده و خردمند در عشق ورزی نقش بازی می کند و در لیلی و مجنون باز قهرمان زن ، لیلی که در خانواده ای بسته و در بند و حصار قبیله ای عرب زاده است ، اما باز به عنوان یک قهرمان علیه سنت های غلط، پایداری می کند.

جوادی اظهارکرد: خواننده با مطالعه و درک داستان خسرو و شیرین و لیلی و مجنون ، فرهنگ و آداب و رسوم خانواده ایرانی وعربی را باهم مقايسه می کند، چنانچه در کتاب سیمای دو زن از سیرجانی ، این دو داستان نظامی به خوبی تحلیل و بررسی شده است.

وی تصریج کرد: هفت پیکر نظامی، شکوه معماری و تمدن ایرانی است، توصیف و بیان ویژگی های مستقیم وغیرمستقیم وی، دست مایه خوبی برای درک وفهم معماری گذشته وفرهنگ ایرانی است.
گفتنی است؛ در حاشیه این برنامه نمایشگاهی از آثار نظامی در معرض بازدید شرکت کنندگان برگزار شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن