اجتماعیکشاورزی

از تولید ۸۰۰ هکتار اراضی جنگلی تا کاشت 400 هزار اصله نهال در ملایر

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر با بیان اینکه حدود ۵۵ درصد از اراضی شهرستان ملایر در اختیار منابع طبیعی است، افزود: ما بعد از انقلاب،۸۰۰ هکتار اراضی جنگلی تولید کردیم که در نوع خود کم نظیر است.

به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین؛ جواد زنگنه دوشنبه ۱۴ اسفند ماه در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه سرانه فضای سبز ملایر ۲۲ متر مربع به ازای هر نفر است، افزود: این در حالی است که سرانه فضای سبز در سطح کشور برای هر نفر ۱۰ متر است، با این احتساب ما از میانگین کشوری بسیار جلوتر هستیم.

وی اظهار کرد: ۱۶۰ هکتار از اراضی ملی ملایر طی دو سال گذشته کاداستر شده است، همچنین در راستای اجرای ماده 54(قانون موانع تولید) از ۲۵۰ پلاک شهرستان ملایر، ۱۵۶ پلاک پروژه رفع تداخلات با همکاری جهاد کشاورزی انجام شده است.

زنگنه با تاکید بر اینکه قطع چوب در حوزه منابع طبیعی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد، افزود: در سال جاری چهار پرونده قضایی در حوزه قاچاق چوب داشتیم که پیگیری و رسیدگی شد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر از تولید یک میلیون و ۹۰۰ هزار اصله انواع نهال در سطح شهرستان ملایر خبر داد و گفت: این اقدام در راستای پویش مردمی ” ایران سبز؛ ایران قوی” رقم خورده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: در هفته منابع طبیعی سال جاری با همکاری اداره آموزش و پرورش و با حضور جمعی از مسئولین در محل مدرسه امامت زنگ طبیعت به صدا در می‌آید، همچنین با حضور آحاد مردم، فعالین حوزه طبیعت، با همکاری شهرداری، دستگاه‌ها و نهادهای مختلف آیین درختکاری امسال در منطقه تپه پدافند واقع در بام ملایر برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در طول یک سال گذشته حدود دو میلیون اصله نهال در سطح شهرستان ملایر تولید شده است، گفت: این تعداد نهال در سطح استان همدان کاشته می‌شود، همچنین ۴۰۰ هزار اصله انواع نهال در گونه‌های مختلف افرا، صنوبر و… در طول هفته منابع طبیعی در سطح شهرستان ملایر کاشته می‌شود.

زنگنه با اشاره به اینکه تولید نهال صنبر برای ما در اولویت قرار دارد، توضیح داد: چند سالی است که برداشت از جنگل‌های شمال محدود شده است، در همین راستا قصد داریم با تولید نهال صنوبر، چوپ‌های جنگلی جایگزین شود.

وی از برگزاری مراسم درختکاری با حضور دانشجویان و دانشگاهیان ملایر در محل پردیس دانشگاه ملی ملایر، مراسم درختکاری در مدرسه سیف الدوله، تجلیل از خانواده شهدا و ایثارگران در محل تپه پدافند بام ملایر با همکاری بنیاد شهید و آیین گرامی داشت شهدای امنیت سردار شهید محمود خداداد شهید علی میرزایی و شهید علی نظری و تقدیر از پرسنل نیروی انتظامی با حضور مقامات قضایی خبر داد.

این مقام مسئول به برگزاری مراسم درختکاری با یاد و خاطره شهدا در محل بام ملایر با همکاری شهرداری اشاره و اظهار کرد: همچنین همزمان در ۴۱ روستای سطح شهرستان با مشارکت دهیاری‌ها، شوراها و اهالی روستا ۱۰ هزار اصل نهال کاشته می‌شود.

زنگنه با اشاره به اینکه در هفته منابع طبیعی با همکاری اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در سه مجتمع خدمات رفاهی و راهدارخانه و مرکز معاینه فنی ۵۰۰ اصل نهال کاشته می‌شود، گفت: همچنین با همکاری کنگره ۶۰ آیین درختکاری برگزار می‌شود.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر از افتتاح نهالستان شهرداری سامن با حضور مسئولین بخش سامن در وسعت ۱۵۰۰ متر مربع؛ شامل کشت نهال در زمین و کشت در گلخانه خبر داد و گفت: در این پروژه سالانه ۲۰ هزار اصله انواع نهال شامل زبان گنجشک، ارغوان، افرا و صنوبر تولید می‌شود.

زنگنه خاطرنشان کرد: در طول هفته منابع طبیعی نهالستان دانش آموزی هنرستان آیت الله طالقانی واقع در سامن با ظرفیت ولید ۹۰ هزار اصله نهال در سال افتتاح می‌شود،همچنین شرکت در نماز جمعه و سخنرانی پیش از خطبه‌ها و برپایی میز خدمت و توزیع رایگان 1000 اصله نهال در محل مسجد جامع ملایر برگزار می‌شود.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: یک سامانه تخصصی تحت عنوان ” سامانه ساتک” طراحی شده است که در این سامانه فرایند کاشت نهال‌ها تا تمام مراحل رشد و به ثمر رسیدن آنها ثبت و بررسی می‌شود.

زنگنه از برگزاری نشست تخصصی علمی در محل دانشگاه ملایر با حضور دانشجویان و اساتید برجسته خبر داد و گفت: در هفته منابع طبیعی بند ملاتی آبخیزداری حوزه ازندریان در روستاهای عشاق و نهنجه با حضور مسئولین استانی با اعتباری بالغ بر دو میلیارد تومان افتتاح می‌شود.

وی از کاشت ۵۰۰ اصله نهال در کارخانه کیهان پایش با حضور مسئولین، کاشت ۵۰۰ اصله نهال در ۲۰ مدرسه بخش جوکار و کاشت ۱۵۰۰ نهال خیابانی در تپه نوشیجان با همکاری میراث فرهنگی و جمعی از خیرین، خبر داد و گفت: در هفته منابع طبیعی سایت تولید نهال و ظرافت چوب با ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰ هزار اصله نهال افتتاح می‌شود.
زنگنه با اشاره به اینکه با تلاش‌های صورت گرفته ملایر سومین سال بدون حریق در حوزه منابع طبیعی را سپری کرد، گفت: آتش در حوزه منابع طبیعی، بلای خانمان سوزی است که منابع آب، خاک و فضای سبز را از بین می‌برد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن