اجتماعی

ناکامی دامپزشکی و کمبود در تامین واکسن تب برفکی

مدیر کل دامپزشکی استان همدان با اشاره به اینکه در راستای تامین واکسن تب برفکی برای دام های استان با مشکلات زیادی مواجه هستند گفت: از ابتدای سال تاکنون ۵۱۹ هزار مورد از دام های سبک و سنگین واکسینه شده‌اند.

دکتر محمدرضا رسولی در گفتگو با پایگاه خبری همدان‌ آنلاین با بیان اینکه در تلاش برای تامین واکسن‌های مورد نیاز هستیم اظهارکرد: متاسفانه بر خلاف تلاش‌های فراوان تاکنون موفق به تامین این واکسن نشده‌ایم اگرچه در کنترل بیماری‌های مختلف دامی از جمله تب برفکی به خوبی عمل شده است.

وی ادامه داد: واکسن دام‌ها علیه بیماری هایی چون شاربن، آنتروتوکسمی، قانقرایا، آگالاکسی، لمپی اسکین، اکثیما و نیلرپوز انجام می شود.

رسولی با بیان اینکه تب برفکی در دام های سبک شایع است عنوان کرد: از ابتدای سال تا کنون ۱۴۰۰ تست بیماری تب مالت، ۲ هزار ۶۷۰ مورد تست سل در کشتارگاه‌های استان انجام شده است و همچنین ۸هزار و ۷۳۸ دام ذبح و مورد بازرسی بهداشتی قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در طی این بازرسی‌ها و پایش سلامت، از ابتدای سال تا کنون حدود ۴ تن دام غیربهداشتی ضبط و معدوم شده است.

رسولی با اشاره به کشتارگاه‌های صنعتی طیور تصریح کرد: در کشتارگاه‌های صنعتی، بیش از ۱ میلیون و ۳۳۰ هزار طیور کشتار و مورد بازرسی قرار گرفته که در این میان ۴۲ تن معدوم شده است.

رسولی با بیان اینکه شیب شیوع تب برفکی در استان، ملایم است توضیح داد: با توجه به واکسیناسیون بخش قابل توجهی از دام‌ها در سال گذشته، که حدود ۲۰۰ هزار دام سنگین و ۱ میلیون دام سبک واکسینه شده بودند، شیوع تب برفکی در همدان برخلاف استان‌های دیگر ملایم است.

وی مطرح کرد: تب برفکی یکی از بیماری‌های شایعی است که بسیاری از دام‌ها به خصوص دام سبک مبتلا می‌شوند، اما خوشبختانه با پایش سلامت و بازرسی‌های بهداشتی، توانستیم این بیماری را کنترل کنیم.

رسولی افزود: متاسفانه در تامین واکسن برخی از دام‌ها برخلاف تمام تلاش‌ها به مشکل برخورده‌ایم که درصدد تامین آنها هستیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن