سلامت و پزشکی

کرونا مولد کاوازاکی، از شایعه تا واقعیت

مدیر سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان بروز بیماری کاوازاکی در کودکان را همراه، مرتبط  و مولد کرونا ویروس ندانست.

دکتر شهلا نوری در گفت و گو با پایگاه خبری همدان آنلاین ، با اشاره به انتشار شایعاتی مبنی برارتباط مستقیم  کرونا ویروس با بیماری کاوازاکی در کودکان، بیان کرد: بیماری سیستماتیک کاوازاکی 50 سال گذشته شناسایی و در زمره بیماری‌های کودکان قرار گرفته است؛ آنچه که باعث انتشار شایعاتی در رابطه با ارتباط کاوازاکی با کوویو-19 شده، بروز این بیماری در بین کودکانی است که تست کرونایشان مثبت اعلام شده است، این درحالیست که این نظریه هنوز ثابت نشده است.

این متخصص کودک با تاکید براینکه انتشار خبر ارتباط کاوازاکی با کووید-19 نیازمند بررسی و انجام تحقیقات علمی است، مطرح کرد: هربیماری ویروسی ازجمله کرونا می‌تواند زمینه ساز ایجار بیماری‌های مختلف باشد اما ارتباط آن با کاوازاکی معلوم نیست.

نوری در رابطه با جزئیات بیماری کاوازاکی توضیح داد: این بیماری سیستماتیک مسری نبوده و ارگان‌های مختلفی ازجمله قلب، دستگاه گوارش، دهان و زبان، پوست و غدد لنفابی را درگیر می‌کند؛ تب بالای بیشتر از 5 روز، تورم دست و پا، قرمزی چشم، تورم غدد انفابی گردن و التهاب حلق و دهان ازجمله علائم بروز کاوازاکی در کودکان است.

مدیر سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با بیان اینکه تعداد معدودی از بیماران مبتلا به کاوازاکی، کرونا مثبت نیز دارند، تاکید کرد: این تعداد بسیار محدود بوده و جای نگرانی وجود ندارد؛ لازم به ذکر است کاوازاکی کشنده نبوده و درمان مناسب دارد. وی در رابطه با شرایط این بیماری در استان نیز گفت: بیماران کاوازاکی در استان وجود دارد اما خوشبختانه تاکنون هیچ یک از آن‌ها به کووید-19 مبتلا نشده اند.

لازم به ذکر است این بیماری برای اولین بار توسط پزشک متخصص کودکان ژاپنی به نام تامی ساکو کاوزاکی ( بیماری به نام او ثبت شده ) در متون پزشکی انگلیس سال 1967گزارش شده است . وی تعدادی بیمار با علایمی بشکل : تب ، راش پوستی ، کنژکتیویت(قرمزی چشم ) ، انانتم( قرمزی گلو و دهان )، ادم دست ها و پاها وبزرگی غدد لنفی گردنی مشخص و معرفی نمود .این بیماری در ابتد ا” موکوکوتانئوس لنف نود سندرم “نام گرفت. چند سال بعد ، عوارض درگیری قلبی همانند :درگیری عروق کرونری( گشادی وسیع شریان های خونی ) نیزدر این بیماری گزارش شد.
بیماری کاوازاکی یک واسکولیت سیستمیک حاد است ، به این معنی که التهاب در دیواره رگهای خونی میتواند منجر به گشاد شدن (انوریسم) هریک از شریان با اندازه متوسط در بدن، به ویژه شریان های کرونر گردد. در عینحال ، بیشتذر کودکان تنها علایم سیستمیک را بدون اینکه عوارض قلبی پیدا کنند نشان می‌دهند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن