اجتماعیفرهنگ و هنر

برگزاری برنامه کتابخانه‌ گردی در ۳۱ کتابخانه عمومی استان همدان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان از برگزاری ویژه برنامه کتابخانه‌گردی به مناسبت سالروز تأسیس نهاد در ۳۱ کتابخانه عمومی منتخب استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین عاطفه زارعی با اشاره به اینکه در آستانه سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هستیم و برنامه کتابخانه گردی در همدان همزمان با سایر نقاط کشور برگزار می‌شود تصریح کرد: در ۳۴ کتابخانه عمومی استان همدان ویژه برنامه کتابخانه‌های گردی با حضور مسئولان، کتابخوانان، نویسندگان، محققان و … برگزار می‌شود و برنامه‌های متعددی در نظر گرفته شده است.


وی با بیان اینکه از اقدامات بسیار خوبی که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پیش گرفته، مباحث فرهنگی است و تشکیل محافل ادبی است اظهار کرد: یکی از نکات بسیار مهم این است که داشته‌های خود را به نسل جدید معرفی کنیم و صدای خود را به گوش همه برسانیم. این آثار تمدن ما را نشان می‌دهد و نظامی گنجوی به عنوان یکی از این داشته‌های مؤثر رویکردهای متفاوتی در آثار خود ارائه می‌دهد. در آثار نظامی نشان‌های بسیاری از انسان شناسی و در نهایت خداشناسی وجود دارد.


زارعی با اشاره به اینکه نظامی گنجوی یکی از پنج ستون کاخ ادب پارسی است که هر کدام وجهی از ادبیات را به کمال رسانده‌اند، اظهار کرد: اگر فردوسی روح حماسی ادبیات را زنده کرد و مولانا، زبانی برای شرح اسرار معرفت پدید آورد، و اگر سعدی فصاحت و شیوایی را در رود سخن جاری نمود و حافظ، غزل را به منتهای درجه‌ی کمال رساند، نظامی هم راه داستان پردازی را گشود و شیوه صحنه پردازی و بزم آرایی در شعر را پایه گذاشت.


وی با بیان اینکه آثار نظامی گنجوی بی شک از غنی‌ترین میراث ادبیات جهان به حساب می‌آید و به چندین زبان دنیا نیز ترجمه شده است، افزود: نظامی با سرودن مخزن الاسرار مجموعه‌ای از بیست عنوان مطلب و حکایت در باب حکت و معرفت را بازتاب می‌دهد که حدود ۲۴۰۰ بیت است و پس از آن با خسرو و شیرین زیباترین نظم عاشقانه را می‌آفریند. به عبارت دیگر او با مخزن الاسرار معارف الهی را بازگو کرده و با خسرو و شیرین (حدود ۷۷۰۰ بیت) از عشق می‌گوید. اما هنر او وقتی تکامل می‌آید و بیش از پیش خودنمایی می‌کند که داستان لیلی و مجنون (۴۷۰۰ بیت) را به فرمان شاهانه (پادشاه شروان) به نظم در می‌آورد. او از جوانی دیوانه، عاشق کم نظیری می‌سازد و مجنون را در عالم ماندگار می‌کند.


مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: در داستان‌های عاشقانه نظامی حجب و حیا، عفت و پاکدامنی اصلی اساسی است، خسرو اگرچه پادشاه است اما اجازه هتک حرمت به خود نمی‌دهد و این درس بزرگ حکیم نظامی به انسان است. نظامی که معارف الهی را به خوبی می‌داند، عشق را به تصویر می‌کشد و روایت از عاشقی ارائه می‌دهد که به روایتی ماندگار بدل می‌شود که برداشت امروزیان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد به طوری که قرنهاست، سخن او، روایت اول دیوان عاشقی است. او عاشقی را با تمام جوانبش از خوب و بد به تصویر می‌کشد و معایب عاشقانی چون خسرو و مجنون و معشوق‌هایی چون لیلی و شیرین را نیز می‌گوید. او تصویرگر بی بدیل رنجی است که باید عشاق تحمل کنند تا راه را بر خود هموار سازند.


وی خاطرنشان کرد: اثر دیگر نظامی، هفت یپکر (۵۶۰۰ بیت) که با نام‌های «بهرام نامه و هفت گنبد» نیز شناخته می‌شود، نام دارد. این اثر ضمن بیان سرگذشت افسانه‌ای بهرام گور (پادشاه ساسانی) مباحثی عرفانی را مطرح می‌کند. نظامی در اسکندرنامه (۷۱۰۰ بیت) آخرین مثنوی را با دیدگاهی عرفانی به تشریح ماجرای زندگی و فتوحات اسکندر که در دو بخش شرف نامه و اقبال نامه گردآوری شده، می‌پردازد. در مجموع خمسه نظامی مجموعه کاملی است که انسان نیاز دارد تا پله‌های زمینی و آسمانی را برای رسیدن به خدا و دست یافتن به تکامل طی کند.


زارعی گفت: از مفاهیم که بگذریم، نظامی داستان پردازی چیره دست و قصه گویی بی بدیل است که صحنه‌ها و حرکات قهرمانان را استادانه و کاملاً طبیعی به تصویر کشیده و با ذوق انسان همخوانی دارد و حس هنردوستی، انسان را وادار می‌کند که او را تشویق کند. نظامی حال و هوای دو محیط متفاوت در دو داستان عاشقانه را که از جنس هم نیستند در دو منظومه ماندگارش یعنی خسرو و شیرین و لیلی و مجنون به خوبی به تصویر می‌کشد، چنانکه خواننده مجذوب ظرافت‌هایی می‌شود که حکیم نظامی به آن توجه داشت است. به عبارت دیگر تسلط بی چون و چرای نظامی در فنون نظم و داستانسرایی خیره کننده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن