اجتماعیسلامت و پزشکی

5 مصدوم چهارشنبه‌سوری تا این‌ لحظه و توصیه‌های لازم در این خصوص

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان درخصوص آمار مربوط به چهارشنبه‌سوری گفت: متاسفانه تا به امروز 2 حادثه مربوط به چهارشنبه آخر سال در همدان اتفاق افتاد که جمعا 5 مصدوم درپی‌داشت.

محمدرضا شکوهی در گفت و گو با پایگاه خبری همدان آنلاین بیان کرد: آمار سال گذشته حوادث چهارشنبه‌سوری نشان می‌دهد در سال 1401، 238 مصدوم داشته‌ایم که از این تعداد 187 نفر آقا بوده‌اند که بیشترین آسیب به چشم و سوختگی اندام‌ها بوده که منجربه 2 فوتی و 9 قطع عضو شدهاست.

یکی از جشن‌های باستانی ما ایرانیان جشن چهارشنبه سوری است که متاسفانه این جشن گاها با عدم رعایت نکات ایمنی با حوادث جانی و مالی رو به رو است که متاسفانه در این بین بیشترین آسیب وارده در طی سال‌های گذشته، آسیب به چشم و سوختگی اندام‌ها است.

وی با بیان عوامل پیشگیری‌کننده از آسیب‌های احتمالی چهارشنبه سوری اظهار کرد: اولین و مهم‌ترین نکته در این خصوص این است که بزرگ‎ترها مراقب کودکان و نوجوانان خود باشند زیرا که قشر کودک و نوجوان آسیب‌پذیرترین اقاشر هستند به طوری که طی 2 سال گذشته بیشترین آمار مصدومیت مربوط به سن 6 تا 18 سال بوده‌است.

وی ادامه داد: دومین نکته‌ای که باید درنظر گرفته‌شود، استفاده از موادمحترقه استاندارد است که حتی در این موارد نیز باید نکاتی رعایت شود از جمله نگهداری در محیط امن، خشک و خنک، همچنین هرگز موادمحترقه را در دست نگه‌نداشته زیرا این مورد نیز باعث گرم شدن و انفجار این مواد می‌شود.

شکوهی افزود: هرگز موادمحترقه را در داخل ظرف یا فضای محنوس نیندازید، زیرا در این مورد نیز باعث انفجار بزرگ‌تر و آسیب‌های احتمالی می‌شود، همچنین لازم است در محل آتش‌بازی، پتو و یا کپسول آتش‌نشانی به منظور اتفای حریق، وجود داشته‌باشد.

وی با اشاره به اینکه چنانچه چشم‌ فردی آسیب دید، گفت: در صورت آسیب به چشم به هیچ عنوان چشم فرد آسیب دیده مالیده نشود زیرا این کار می‌تواند باعث آسیب بیشتر بشود، همچنین چنانچه یکی از چشم‌ها آسیب دید، چشم دیگر نیز بسته شود زیرا حرکت چشم‌ها هماهنگ بوده و حرکت مردمک چشم سالم باعث آسیب بیشتر به چشم آسیب‌دیده می‌شود.

وی افزود: در صورتی که جسم خارجی به چشم فردی وارد شد از خارج کردن شی پرهیز شود و از هرگونه اقدام خودسرانه مثل استفاده از پماد یا قطره چشمی خودداری شود و در اسرع وقت فرد مصدوم به یکی از بیمارستان‌ها رسانده شود تا اقدامات لازم صورت بگیرد.

شکوهی درخصوص سوختگی اندام‌ها نیز بیان کرد: در صورت مواجه با فرد دارای سوختگی با حفظ کامل خونسردی از مالیدن هرچیز غیربهداشتی از جمله خمیردندان، سیب‌زمینی و یا روغن خودداری شود، تنها محل سوخته را به مدت 5 الی 10 دقیقه با آب خنک و یا ولرم شسته و در صورتی که لباس فرد به محل سوختگی چسبیده، از جدا نمودن لباس خودداری کرده و در اسرع وقت فرد مصدوم را به بیمارستان رسانده و یا با اورژانس تماس بگیرید.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: چنانچه فردی دچار آتش‌سوزی شد، در وحله اول از دویدن خودداری کرده زیرا این عمل باعث گر گرفتن و افزایش آتش می‌شود، در این موارد فرد باید به جای دویدن روی زمین غلط بخورد تا آتش خاموش شود و در چنین لحظاتی بهتر است از پتویی به منظور کنترل آتش استفاده شود.

همچنین در این مورد نیز با اورژانس و آتش‌نشانی تماس گرفته و از هرگونه اقدام خودسرانه چلوگیری شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن