اقتصادی

روزگاری در اوج بودیم

رئیس خانه کشاورز استان همدان، بیان کرد: سیب زمینی استان، حرف اول را در کشور می‌زند.

ابوالقاسم سوزنچی، درگفت‌وگو با پایگاه خبری همدان آنلاین، بیان کرد: با زحمت کشاورزان، انتخاب صحیح نحوه کشت و کود مناسب، در سطح استان 40 تن سیب‌زمینی برداشت کردیم در حالی که میانگین کشوری 32 تن است.

وی با بیان اینکه در گذشته در بحث یونجه نیز رقیب نداشتیم اما الان مانند قبل نیستیم، گفت: مسئولین توجهی به کشاورزی ندارند و به جای توسعه عمودی آن افقی عمل می‌کنند که در تمام دنیا مردود است.

وی با ذکر اینکه، میوه های فصلی و صیفیجات از استان های دیگر وارد می‌شوند، ادامه داد: گرانی گوجه با توجه به فصل سرما و خالی بودن گلخانه های استان امری طبیعی بوده و دور از ذهن نبود.

سوزنچی با تأکید براین مطلب که کشاورزان ما، سواد کافی در خصوص افزایش درآمد ندارند، اظهار کرد: کشاورزان ما اقتصاد محور فکر و عمل نمی‌کنند در حالی که با استفاده از طرح های گلخانه‌ای و حمایت های دولت به خوبی می‌توانند درآمد زایی کنند.

وی با اشاره به بحث داغ کشت زعفران در استان، توضیح داد: به تازگی طرح کشت زعفران باب شده که از اساس بدون فکر و برنامه‌ریزی است، از مسئولین نهاوند ادعا کرده است که این شهرستان 200 کیلو برداشت زعفران داشته، که اگر درست باشد با حسابی ساده و دقت به آمار ها متوجه ضرری که به زعفران کل کشور می‌زند می‌شویم.

وی با اشاره به باغ پسته‌ای که در همدان احداث شده است، گفت: از لحاظ عملی پسته در منطقه‌ای با آب‌وهوا و خاک همدان به عمل نمی‌آید.

رئیس خانه کشاورز استان همدان، با ذکر اینکه بیشتر اقدامات استان بدون مطالعات علمی و بررسی های دقیق انجام می‌شود، عنوان کرد: یکی از دلایل این اتفاق بوروکراسی اداری ما است، که به دلیل سختی آن کشاورز از مراجعه و کسب اطلاعات از این مراجع پرهیز دارد.

وی با بیان اینکه بازار ما آلوده است، گفت: در تمام دنیا اساس کار بازار، عرضه و تقاضا است در حالی که ما این را بهم ریخته‌ایم و قوانین این حوزه پاسخگو و واضح نیست.

وی با تأکید بر این مطلب که، مرجع نظارت و رسیدگی بازار تعزیرات است در حالی که باید شکایتی برای رسیدگی باشد، ادامه داد: مردم به دلیل بوروکراسی اداری و بی‌نتیجه ماندن کار، شکایتی نمی‌کنند.

سوزنچی با بیان اینکه، وانت‌فروشان از معضلات بزرگ جامعه است، توضیح داد: این افراد در قبال کیفیت محصولات خود توضیحی نمی‌دهند در حالی که مغازه‌دار، علاوه بر دادن مالیات، در مورد همه چیز محصول خود مسئول و پاسخگو است.

وی اضافه کرد: وانت فروشان در فرهنگ جامعه نیز تأثیر منفی گذاشته و کلمات و اصطلاحاتی مانند “خربزه آناناسی” ابداع می‌کنند که وجود ندارند.

وی با ذکر اینکه، با کمبود نیروی کشاورز در کشور مواجه هستیم، اعلام کرد: بیشتر وانت‌فروشان کارگرانی هستند که پس از کسب اندکی سرمایه به این کار مشغول شدند.

سوزنچی با تأکید براینکه وضعیت فاجعه‌بار است، گفت: اداره کار سمنان به همین اداره در همدان، نامه‌ای مبنی بر نیاز 700 نیروی چوپان با حقوق ماهیانه 5 میلیون تومان ارسال کرده است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن