فرهنگ و هنر

ورزش باستانی ریشه در فرهنگ و دین و مذهب دارد

امروز با همکاری هیئت ورزش های زورخانه ای و پهلوانی و اداره ورزش و جوانان، با حضور جمعی از مسئولین، مراسم ویژه زنگ مقاومت و ایثار به مناسبت گرامی داشت هفته دفاع مقدس و آغاز سال تحصیلی جدید و به یاد و خاطره شهدای والامقام هشت سال جنگ تحمیلی، مدافعین حرم و امنیت و سلامت، در محل زورخانه پوریای ولی به صدا درآمد.

به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین، امام جمعه شهرستان ملایر در این آئین با گرامی داشت یاد و خاطره شهدای والامقام دوران دفاع مقدس و جبهه مقاومت، بیان کرد: ورزش باستانی ریشه در فرهنگ و دین و مذهب دارد بنابراین ضروری است مسئولین توجه ویژه ای به این ورزش داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد باقر برقراری تصریح کرد: انتظار داریم مسئولین شهرستان باید خواست پیگیر درخواست های رئیس اداره ورزش و جوانان در زمینه ساخت و ساز زورخانه ای بومی و جدید و تعمیر و تجهیز زورخانه های قدیم این شهرستان باشند.

وی داشتن روحیه پهلوانی برای خدمت به جامعه و دستگیری از محرومان و مستضعفان را از افتخارات این ورزش کهن دانست و انجام آن را در فضای باز به صورت همایش ورزش صبحگاهی با رعایت پروتکل های بهداشتی خواستار شد.
رئیس اداره ورزش و جوانان ملایر نیز از ” زورخانه” به عنوان دانشگاه انسان سازی نام برد که فتوت، جوانمردی و اخلاص را سرلوحه کار خود قرار داده و از این گودهای زورخانه پهلوانان و باستانی کارانی تربیت شدند و هنگامی که شیپور جنگ به صدا درآمد، میل و کباده را زمین گذاشتند و لباس رزم بر تن کردند و برای دفاع از میهن اسلامی و عزت و آزادگی و امنیت آن با الگو گرفتن از مولای خود علی (ع) در جبهه های حق علیه باطل حاضر شدند.

حمید رضا سپهری نیا با بیان اینکه شهدای ما چون مولای خود در سجده محراب به خون غلتیدند و در گلزار شهدا آرمیدند، گفت: شهدا، ورزشکاران و قهرمانان ما همواره بهترین الگو برای نسل های بعدی به شمار می روند.

وی در ادامه همکاری و مساعدت های مسئولین را در راستای ساخت و ساز پروژه های نیمه کاره و همچنین تعمیر و تجهیز اماکن ورزشی این شهرستان و بخش های تابعه خواستار شد.

گفتنی است؛ در این آئین باستانی کاران این شهرستان اعم از پیشکسوتان، قهرمانان ملی و فراملی و ورزشکارانی که در زورخانه های این شهرستان تمرین و فعالیت می کنند، در گود زورخانه ” پوریای ولی” گرد هم آمدند و با اجرای حرکات شنا، میل بازی، چرخ تیز و میل سنگین و ذکر نام مولای خود علی (ع) فضایی فرهنگی و معنوی به وجود آوردند، همچنین در خلال این مراسم از پیشکسوتان، قهرمانان و پهلوانان ملی و فراملی با اهدای لوح تقدیر و هدایا تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن