اجتماعیسلامت و پزشکی

الزام توجه مجلس به نظرات متخصصین

عضو هیئت علمی دانشکده بیوتکنولوژی دارویی دانشگاه بولنت اجویت ترکیه از مخالفت برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران در رابطه با تزریق واکسن کرونا خبرداد.

دکتر مصطفی نوری زاده در گفت‌وگو اختصاصی با پایگاه خبری همدان‌آنلاین، در واکنش به تجمعات مخالفین تزریق واکسن کرونا در مقابل مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: متاسفانه متخصصین و پزشکان ایرانی در داخل و یا خارج از کشور که در ماه‌ها قبل که خواستار خرید واکسن بودند، اجازه چنین تجمعات و این میزان آزادی بیان را نداشتند؛ در آن زمان و حتی اکنون نیز پزشکان موافق واکسن به اندازه کافی اجازه بیان مطالب تخصصی و درست را در صداوسیما ندارند.

دانشیار بیوتکنولوژی دانشگاه بولنت اجویت ترکیه در رابطه با سکوت دولت ایران در زمینه فعالیت واکسن گریزان، عنوان کرد: در ایران افرادی خواهان وضع قوانین بازدارنده برای این دسته از افراد هستند اما این درحالیست که متاسفانه حتی در مجلس شورای اسلامی هم برخی نمایندگان مخالف واکسن هستند و ای کاش به جای اظهار نظر تمامی کمیسیون‌ها در حوزه تخصصی و مهم واکسن، تنها کمیسیون بهداشت اجازه صحبت داشت؛ از ابتدای پاندمی تا کنون جامعه پزشکان ایرانی بارها خواستار ارائه توضیحات و پیشنهاداتی  مربوط به قرنطینه، کنترل کرونا، خرید واکسن و هم‌اکنون اعتمادسازی واکسیناسیون در مجلس شدند که متاسفانه فرصت ارائه صحبت‌ در این مکان به متخصصین داده نشد.

عضو هیئت علمی دانشکده بیوتکنولوژی دارویی دانشگاه بولنت اجویت ترکیه در دانشگاه با بیان اینکه تنها کمتر از 1 درصد افراد واکسینه شده پس از تزریق واکسن و ابتلا به کووید-19 جان خود را از دست می‌دهند، اظهار کرد: درحال حاضر برخی از مخالفین واکسن، بروز سکته‌های قلبی را دلیل تزریق این مهم می‌دانند؛ این درحالیست که قبل از شیوع کرونا، 46 درصد فوت ایرانیان به دلیل مشکلات قلبی بوده و هم‌اکنون نیز تفاوتی پیدا نکرده است چراکه در کشورما آمار چاقی و عدم انجام ورزش کمتر از میانگین و استاندارد جهانی است.

دکتر نوری زاده با اشاره به فوت 140 نفر از ایرانیان در روز گذشته به دلیل ابتلا به کرونا، تصریح کرد: بدون شک اگر به طور دقیق این آمار را بررسی کنیم، خواهیم یافت که کمتر از 2 نفر این تعداد واکسن کرونا را دریافت کرده بوده‌اند؛ درحال حاضر بالای 80 درصد جمعیت بالای 12 سال در ایران واکسینه شده و هیچ مشکل بزرگی و قابل توجهی به وجود نیامده است.

متخصص بیوتکنولوژی دارویی با تاکید براینکه درصورت توجه نمایندگان مجلس به راه حل‌های علمی و مفید تعدادی از پزشکان ایرانی ازجمله دکتر هاشمیان در زمان لازم شاهد اعتماد سازی واکسیناسیون بودیم، گفت: اجازه اظهار نظر مخالفان واکسن در صداوسیمای ایران نیز از دیگر عوامل سلب اعتماد مردم در رابطه با واکسیناسیون است؛ شایان ذکر است هم‌اکنون نیز زمان از دست نرفته و درصورت موافقت مجلس، پزشکان و محققان ایرانی داوطلب، مایل به بیان نقطه نظر و راه‌هکارهای مناسب برای اعتمادسازی مردم به تزریق واکسن هستند.

دکتر نوری زاده با بیان اینکه متاسفانه برخی از افراد به علم اعتماد نداشته و توهم توطئه دارند، تصریح کرد: برخی از بودن کرونا درحال سود کردن هستند که متاسفانه این تعداد محدود توانسته اند جمعیت زیادی را خواسته و یا نخواسته از تزریق واکسن بترسانند.

وی با اشاره به اخبار متعددی مبنی بر وجود جیوه در واکسن‌ها و تاثیر منفی آن بر بدن نیز تشریح کرد: در برخی از واکسن‌ها تیومرسال استفاده می‌شود؛ این درحالیست که مقدار آن بسیار کم بوده و در حد 5 میکرو گرم مجوز استفاده دارد و عملا هیچ تاثیر منفی بر بدن انسان نخواهد داشت.

متخصص بیوتکنولوژی دارویی با تاکید براینکه هیچ دولتی در دنیا به دنبال کشتن مردمش به واسطه واکسن کرونا نیست، بیان کرد: متاسفانه برخی از افراد واکسن گریزی را متصل به تعدادی از کشورهای غربی می‌کنند؛ این درحالیست که در دنیا هیچ کشوری تزریق واکسن را ممنوع نکرده و به عبارتی دیگر زمانی که تمام دولت‌ها دنبال واکسیناسیون جمعی هستند، یعنی واکسن برای مردم سود خواهد داشت.

عضو هیئت علمی دانشکده بیوتکنولوژی دارویی دانشگاه بولنت اجویت ترکیه، با تاکید براینکه افرادی که واکسن تزریق نکنند جانشان در خطر است، نیز خاطرنشان کرد: برخی از کشورها با ممانعت از حضور واکسن گریزان در سطح جامعه و جلوگیری از تجمعات آنان توانسته اند در این زمینه عملکرد خوبی را داشته باشند؛ در تجمعات مخالفین واکسن که در ایران برگزار می‌شود عمدتا پایه و اساس علمی و منطقی نداشته و صرفا براساس مشاهدات میدانی نادرست است.

وی افزود: 99 درصد افراد مخالف واکسن در فضای مجازی هیچ تخصصی نداشته و 1 درصد باقی مانده نیز صحبت‌هایشان ارتباطی به مدرک تحصیلی ندارد.

وی تنها راه حل نابودی واکسن گریزی را برگزاری مناظره‌ای در چهارجوب علم و ادب با مخالفین واکسن دانست و گفت: دعوت از متخصصین مربوطه در برنامه‌های پزشکی صداوسیما، بیان نظرات علمی توسط کادر درمان و پزشکان حاضر در خط مقدمه مقابله با این ویروس در تمامی نشریات و رسانه‌ها، ارائه آمار افراد بستری شده، مبتلا و فوت شده توسط وزارت بهداشت و مقایسه آن با آمار مبتلایان و متوفیان غیرواکسینه از جمله راه‌های موثر در اعتمادسازی مردن است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن