اجتماعی

نظارت والدین بر کودکان ، مهم‌ترین رکن در فضای مجازی

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان همدان از اجرای دومین پویش کودکان سایبری در استان همزمان با سراسر کشور خبر داد.

سرهنگ فیروز سرخوش‌نهاد در گفت‌وگو با پایگاه خبری #همدان‌آنلاین با اشاره به این مناسبت اظهار کرد: استفاده كودكان و نوجوانان از فناوري اطلاعات در صورت نداشتن علم استفاده از آن مي‌تواند نگران‌كننده باشد.

وی ادامه :والدین برای همراهی و نظارت کودکان خود در فضای مجازی باید قوانین و مقرراتی را وضع نمایند که توسط خود و فرزندان رعایت و مدنظر قرار گیرد و همراهی کردن و آگاه سازی فرزندان در مورد خطرات احتمالی فضای مجازی از مهم ترین اصول والدگری در فضای مجازی است.

سرهنگ سرخوش اظهار کرد :كودكان و نوجوانان زمان زيادي را در روز، صرف بازي‌هاي آنلاين، استفاده از اپليكيشن‌ها و يا حضور در شبكه‌هاي اجتماعي مي‌كنند‌‌، فعاليت‌هايي كه بيشتر به دور از چشم والدين است و در نتيجه نظارتي هم بر آنان وجود ندارد.

وی مطرح کرد: حضور در فضاي مجازي و استفاده از ابزارها و امكانات متنوع آن براي خانواده و فرزندان امري اجتناب‌ناپذير است، بنابراین باید پیش از آن‌كه فرزندان را تنها و بدون آمادگي در اين فضا رها كنيم، فرصت‌ها و تهديدات فضاي مجازي را بشناسيم و خانواده را براي بهترين بهره‌برداري آماده كنيم.

سرهنگ سرخوش اشاره کرد:والدین برای همراهی و نظارت کودکان خود در فضای مجازی باید قوانین و مقرراتی را وضع نمایند که توسط خود و فرزندان رعایت و مدنظر قرار گیرد. همراهی کردن و آگاه سازی فرزندان در مورد خطرات احتمالی فضای مجازی از مهم ترین اصول والدگری در فضای مجازی است.

وي با بيان اينکه والدين پیش از كار با فضاي مجازي بايد به فرزندان خود پنج اصل را درباره‌ی تهديدها و آسيب هاي شبكه هاي اجتماعي بیاموزند گفت : فكر كردن قبل از انتشار مطلب، همراهي والدين با فرزندان در فضاي مجازي، اعتبارسنجي و بررسي مطالب قبل از به اشتراك‌گذاري، يادگيري تنظيمات حريم خصوصي در فضاي مجازي و نرم‌افزارها از جمله اصول والدگري در فضاي مجازي است.

سرهنگ سرخوش توصیه کرد: والدين مي‌توانند با يك برنامه‌ريزي دقيق و نظارت درست بر نحوه استفاده فرزندان از اين معضل پيشگيري كنند.استفاده از نرم‌افزارهاي كنترل والدين ، تعامل و ارتباط با نگاه گفتگو محور میان والدین و فرزندان ،ایجاد حس اعتماد متقابل بین والدین و فرزندان وپرهیز از نصیحت و مقایسه نوجوان با همسالان در تربیت سایبری مي‌تواند راهكاري مناسب باشد.

هموطنان گرامی به خصوص والدین برای پیوستن به پویش و اطلاع از آخرین اخبار مرتبط با کودکان و نوجوانان می‌توانند از هشتگ #کودکان_سایبری و صفحه کودکان در وب سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir/cyberkids استفاده کنند

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن