اجتماعی

عادی انگاری مسئولان در قلب طوفان خودکشی در همدان

خودکشی، یکی از ده‌ها موارد آسیب اجتماعی که مدت‌هاست در استان همدان به مثابه یک مسئله امنیتی توسط مسئولان و متولیان امر به شکل کاملا محافظه کارانه‌ای برخورد می‌شود.

با جستجویی گذرا و اندک می‌توان نام همدان را در لیست استان‌های در صدر آمار خودکشی و یا اقدام به خودکشی از سال 96 تا 4 روز گذشته از زبان مسئولان کشوری یافت کرد؛ این درحالیست که متولیان در جواب تماس‌های اصحاب رسانه، اگر حاضر به پاسخگویی باشند، اقدام به طرح هزاران مواردی می‌کنند که در نهایت منجر به ارائه انجام وظیفه به طور کامل از سوی نهاد مربوطه، پرتاب توپ کم کاری به حیاط خلوت سایر متولیان، امتناع از انتشار آمار خودکشی به بهانه بروز نگرانی در دل جامعه و در نهایت بیان تکذیبیه سخنان مسئولان کشوری در این رابطه می‌کنند.

مدت‌های مدیدی است که مسئله آسیب‌های اجتماعی همچون کودک همسری و خودکشی در استان همدان به صورت کاملا محافظه کارانه‌ای مطرح شده و اگر جلساتی هم در کارگروه اجتماعی با موضوعات مذکور تشکیل شود، از ذکر آمارهای به وقوع پیوسته امتناع شده و درنهایت با اعلام اخبار فعالیت‌های صورت گرفته در دستگاه‌های عضو با اعداد چشمگیر خاتمه می‌یابد.

اعداد، فعالیت و نتیجه گیری‌هایی که پارادوکس فاحشی را با مصاحبه اخیر دبیر کمیته پیشگیری از خودکشی انجمن علمی روانپزشکان ایران نشان می‌دهد؛ در این گزارش به نقل از برنا، این مقام مسئول مورخ 4 بهمن ماه سال‌جاری، صراحتا نام همدان را در کنار استان‌های ایلام، کرمانشاه، گیلان و کهگیلویه‌وبویراحمد به عنوان مناطقی که همواره میزان بالاتری از میانگین کشوری در حوزه خودکشی دارند را ذکر کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، تقی رستم وندی معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی، ماه گذشته، در جلسه‌ای خبر از آمار اقدام به خودکشی سالیانه حدود ۱۰۰ هزار نفری در ایران داده است؛ این درحالیست که طی این مصاحبه، مرگ و میر ناشی از این اقدامات حدود ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ نفر گزارش شده است؛ به گفته وی، اگر این سیر صعودی مدیریت نشود در آینده نه چندان دور در رده کشورهایی قرار خواهیم گرفت که میزان خودکشی در آن نگران کننده است.

با عقب گردی به16 شهریور 1396، می‌توان ابراز نگرانی رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی بهزیستی کشور، در رابطه با آمار بالای خودکشی در استان های غربی ایران از جمله ایلام، کرمانشاه، همدان، کهگیلویه و بویراحمد را پیدا کرد؛ این درحالیست که براساس سخنان این مقام مسئول، استان همدان رتبه سوم کشوری را در بحث خودکشی به خود اختصاص داده است.

علی رغم تمام نگرانی‌ها و توصیه‌های دلسوزان مسائل اجتماعی به مقامات مسئول، در 2 سال گذشته باتکیه بر سخنان رضوان مدنی، معاون توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، همدان با یک پله سقوط توانست رتبه چهارم در این حوزه را داشته باشد.

اما اکنون، در سال 1400 شمسی، استان همدان همچنان با اقتدار و آسودگی خیال رتبه بالای خود در مهم‌ترین و تلخ ترین حوزه آسیب اجتماعی را حفظ کرده است.

اما سوال اصلی اینجاست؛ در شرایطی که مسئولان کشوری از سال 96 تا کنون خبر از آمار تأسف بار خودکشی و اقدام به خودکشی در استان داده و آمار قابل تأمل ارائه شده از سوی معاون وزیر کشور در ماه گذشته، کارگروه اجتماعی مستقر در کاخ سبز استانداری متشکل دستگاه‌هایی از جمله آموزش و پرورش، نیروی انتظامی، دانشگاه علوم پزشکی، دادگستری، دانشگاه‌ها، ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، اداره کل کار،رفاه و تعاون اجتماعی و اداره کل امور اجتماعی استانداری، چه اقداماتی را انجام داده‌اند که چنین یکه تاز میدان بوده و همواره فرار رو به جلو را به ایستادگی، رفع بحران و پاسخگویی ترجیح می‌دهند؟

گفتنی است طی 3 روز متوالی این پایگاه خبری اقدام به تماس‌های مکرر با 2 حوزه اصلی این امر، مديرکل امور اجتماعي استانداري همدان، معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان همدان داشته که هیچ پاسخی را از ایشان دریافت نکرده است.

یادداشت: فائزه صلواتی/ خبرنگار پایگاه خبری همدان آنلاین

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن