اجتماعی

مرمت اثر تاريخی؛ امامزاده

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر گفت: اثر تاریخی ” امامزاده سام و هام”، تنها اثر هنری، معماری و معنوی مذهبی این شهرستان مرمت می شود.

به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین؛ ابراهیم جلیلی در این رابطه افزود: اثر تاریخی ” امامزاده سام و هام” در شهر سامن و بخش سامن واقع شده و یک اثر مذهبی، معنوی و معماری بوده که در 18 اردیبهشت ماه سال 1387 به شماره 25114 در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه این اثر به لحاظ داشتن دو ضریح چوبی منبت شده یک اثر هنری است که قدیمی ترین منبت موجود و نشانه قدمت هنر منبت شهرستان است، اظهارکرد: پروژه مرمت این امامزاده شامل آواربرداری و پاکسازی گنبد، بام سازی اصولی گنبد بنا به صورت سنتی شامل برچیدن لایه های فرسوده بام، اجرای مجدد گنبد با آجر 20 در20، دوغاب ریزی روی پالانه گنبد، اجرای اندود ماسه و سیمان، شیب بندی، عایق کاری، اندود و بندکشی فضای داخلی گنبد و… با اعتباری به مبلغ 810 میلیون ریال است.

جلیلی گفت: اين بنا در داخل شهر سامن و در كنار گورستان واقع شده و عبارت است از دو گنبد جدا از هم به ارتفاع تقريبي هفت متر كه هر دو از قاعده اي مربع شروع و به طرف بالا با انحناي خاصي به طرف داخل شكل مخروطي مي يابندريال اين دو گنبد بر مزاردو پيامبر زاده حضرت سام و هام از فرزندان حضرت نوح (ع) ساخته شده است.

رئیس میراث فرهنگی ملایر ادامه داد: شهر و بخش سامن دارای ظرفیت های گردشگری تاریخی، مذهبی، طبیعی و کشاورزی و همچنین سوغات بسیار خوبی است که با توجه به راه اندازی فاز اول مجموعه دستکند سامن بزودی لازم است پلان و چرخه گردشگری شهر و بخش سامن تکمیل شود چراکه این چرخه باعث ماندگاری حضور گردشگران در سامن می شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن