سلامت و پزشکی

کووید_۱۹ عامل بروز ذات‌الریه

یک متخصص ریه ابتلا به کروناویروس را زمینه ساز بروز بیماری ذات‌الریه در افراد دانست.

دکتر ابراهیم نادی در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدان‌آنلاین، بابیان اینکه عوامل ویروسی(انواع سرماخوردگی و کووید-۱۹) جزء علل ایجاد کننده ذات‌الریه هستند، مطرح کرد: ذات‌الریه التهاب قسمت انتهایی بافت ریه است؛ عوامل متعددی ازجمله برخی از داروها به‌ویژه داروهای شیمی‌درمانی، بیماری خودایمنی، استنشاق گازهای سمی و انواع ویروس و باکتری‌ها ایجاد کننده این بیماری هستند.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سیناهمدان با اشاره به اینکه کووید-۱۹ خود ایجاد کننده ذات‌الریه است، گفت: کرونا و ذات‌الریه عملا یکی است؛ لازم به ذکر است ذات‌الریه معمولی علاوه بر تنگی نفس، تب و کوفتگی خلط به همراه ندارد اما اگر عامل بروز ذات‌الریه کرونا یا نوعی باکتری باشد، خلط چرکی به آن اضافه خواهد شد.

دکتر نادی خوددرمانی بیماری ذات‌الریه را امری غلط و مرگبار خواند و افزود: شایع ترین نوع ذات‌الریه باکتری‌ها هستند از این رو عمده راه‌های درمانی برای این بیماری استفاده از آنتی‌بیوتیک‌هاست؛ متاسفانه برخی از افراد به‌دلیل عدم آگاهی از نوع ذات‌الریه خود اقدام به استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌کنند.

وی ادامه داد: این درحالیست که اگر ذات‌الریه ناشی از ویروس، استنشاق گازسمی یا بیماری خود درمانی ماننو لوپوس باشد، آنتی‌بیوتیک مفید نبوده و گاها نتیجه عکس دارد.

این متخصص ریه اظهار کرد: سالانه ۵۰۰ میلیون نفر به سینه پهلو مبتلا می‌شوند که ۴ میلیون تن از بین آنان فوت می‌کنند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن