سلامت و پزشکیسیاسی

اعتماد نداریم پس واکسن نمی خریم

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم عدم اعتماد به سلامت واکسن کرونا ساخت آمریکا و کشورهای اروپایی را دلیل اصلی عدم رغبت به خریداری این دارو مهم عنوان کرد.

احمدحسین فلاح در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدان‌آنلاین، با تاکید براینکه اعتمادی به صحت و سلامت واکسن ساخته شده توسط آمریکا و کشورهای اروپایی نیست، مطرح کرد: ما هیچ‌گاه به این کشورها خوشبین نیستیم چراکه نگران تکرار رویداد تلخ ورود خون‌های آلوده به داخل ایران هستیم؛ از این رو با تکیه بر توان داخلی و تولید ملی، علی‌رغم ایجاد حاشیه‌های منفی علیه اثر پذیری واکسن کووید-19 ایرانی و بدبین کردن هم‌وطنان، این ویروس را با داروی ایرانی مهار خواهیم کرد .

وی انتشار اخباری مبنی بر اینکه  عدم  پیوستن به اف ای تی اف دلیل عدم خرید واکسن خارجی است را کذب محض دانست و افزود: این خبر به هیچ عنوان صحت ندارد چراکه دلیل اصلی نخریدن واکسن خارجی، وجود حرف و حدیث‌هایی در رابطه با میزان اثر پذیری و عدم اعتماد به کشور سازنده است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم از کاهش اثر پذیری واکسن فایزر به‌دلیل جهش عجیب کرونا خبرداد و تصریح کرد: با وجود مخفی کردن نوع جهش یافته این ویروس در کشورهای اروپایی، باید دانست که این واکسن اثرپذیری بالایی ندارد چراکه براساس نوع گذشته خود ساخته و آماده تحویل شده است.

فلاح  آزادی و نبود تحریمی خاص در رابطه با خریداری واکسن کرونا توسط کشورهای تحریم کننده دارویی را شک برانگیز خواند و اظهار کرد: به‌دلیل اعمال تحریم‌های سختگیرانه برای داروهای بیماران مبتلا به سرطان، می‌توان باور کرد که این دسته از داروها بدون عوارض هستند؛ این درحالیست که آزاد بودن خریداری واکسن کووید-19 برای ایران توسط کشورهایی که همراه تحریم‌های دارویی هستند، شک برانگیز بوده و احتمال آلوده بودن این دارو به بیماری‌های دیگر را دو چندان می‌کند.

وی در رابطه با خرید واکسن آنفولانزا از کشورهای خارجی نیز گفت: با کمی دقت می‌توان به این نکته رسید که این واکسن به‌دلیل تحریم‌ها زمانی وارد ایران شد که دیگر از مرحله طلایی تزریق خود گذشته بود؛ لازم به ذکر است واکسن وارد شده به کشور، ساخت پارسال بوده و متناسب با نوع جهش یافته خود نیست از این رو اثر پذیری کمتری را بر روی افراد واجد شرایط دریافت نشان می‌دهد

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن