سیاسی

تایید انتخابات شورا با کلاف سردرگم رسیدگی به تخلفات

قریب به بیست روز از برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در کشور می‌گذرد؛ انتخاباتی که حاشیه‌ و اعتراض مردم و نامزدها را از نخستین ساعات آغاز رأی گیری تا همین امروز به دوش می‌کشد.

جدای از بروز مشکلاتی در سطح کشور تحت عنوان رأگیری به شکل الکترونیکی و به دنبال آن نارضایتی مردم در ساعات ابتدایی رأی گیری، مهم‌ترین حاشیه انتخابات ۱۴۰۰ مربوط به تخلفاتی بود که نامزدها یا مرتکب آن شده بودند و یا خود کاندیداها ادعا بر شیوه برگزاری و شمارش آرا توسط آمرین دولت داشتند.

باتوجه به گذشت ۱۶ روز از انتخابات و اعلام افراد راه‌یافته به پارلمان شهری و به صدا درآمدن زنگ فعالیت شورای ششم تا چند روز آتی، مهم‌ترین نکته‌ای که تا همین امروز همانند کلافی سردرگم باقی‌مانده‌است، تخلفی تحت عنوان خرید و فروش آرا توسط چند نامزد مطرح و البته راه یافته به شوراهای اسلامی شهر استان همدان است؛ تخلفی که تاکنون تکلیف آن، نه در دادستانی و نه در هئیت نظارت بر انتخابات به روشنی بررسی و اعلام نشده است.

ارسال مستندات به دادستانی

رئیس هیات نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در استان همدان از ارسال مستندات تخلفات تحت عنوان خرید و فروش آراء، تبلیغات غیرقانونی و درگیری افراد معترض با ناظران این هیأت به مراجع قضایی خبرداد.

احمدحسین فلاح در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدان‌آنلاین، با بیان اینکه در ابتدا قصد داشتیم با دید اغماض از تخلفات انتخاباتی عبور کنیم، مطرح کرد: زمانی که مشاهده کردیم این دید باعث اعتراض و طلبکار شدن افراد معترض شده است، تصمیم گرفتیم با جدیت بیشتر و سختگیری لازم، نسبت به تخلفات اقدام کنیم.

وی با اشاره به ارسال مستندات برخی از تخلفات از جمله خرید و فروش آرا، تجمع غیرقانونی در مقابل شعب، تبلیغات غیرقانونی و درگیر افراد متخلف با ناظران هیات‌های بازرسی و نظارت در روز انتخابات به دادستانی، عنوان کرد: باید توجه داشت که بیشتر افرادی که اقدام به خرید و فروش آرا در سطح استان کرده‌بوند رای نیاورده به به شورا راه نیافتند.

وی با اشاره به اینکه تنها نامزد منتخب که مشکوک به خرید و فروش آرا بود، در شهرستان تویسرکان حضور داشت، تصریح کرد: هم‌اکنون پرونده وی در مراجع قضایی و امنیتی درحال بررسی بوده و به محض ارسال تأییدیه از این دو نهاد، رای‌های وی باطل و از حضور در شورای شهر تویسرکان منع خواهد شد.

فلاح همچنین از وجود تعدادی مستندات مربوط به تخلفات انتخاباتی در دست دادستان خبرداد و افزود: به‌دلیل ورود دادستانی به مسئله تخلفات انتخاباتی، تعدادی از مستندات مربوطه در دست دادستان بوده و هیئت نظارت وظیفه رسیدگی به آنان را ندارد.

مستنداتی به دست ما نرسیده

دادستان عمومی و انقلاب همدان از عدم ارسال و مشاهده مستندات مربوط به تخلفات انتخاباتی به دادستانی از سوی هیئت نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در استان خبر داد.

حسن خانجانی نیز، با تاکید براینکه مستندات موجود در دادستانی قابلیت اتکا نداشته و قطعیت لازم برای رسیدگی قضایی را ندارد، عنوان کرد: مستنداتی که دادستانی به‌دست آورده غالبا گزارشات سایر نامزدها و یا مردم بوده که از حیث قضایی ویژگی‌های لازم برای رسیدگی و بررسی‌ را ندارد.

وی ادامه داد: از این رو برای رسیدگی قضایی تخلفات باید مستندات هیئت نظارت به این مرجع ارسال شود تا بتوانیم با تکیه بر آنان اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه تاکنون مستنداتی از سوی هیئت نظارت بر انتخابات به دست دادستانی نرسیده است، گفت: اخباری تحت عنوان خرید و فروش آرا توسط دو نامزد شورای شهر همدان در شعب انتخابات دست به دست می‌شد اما تاکنون مدارک محکم و قابل استنادی به دست ما نرسیده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن