اجتماعیفرهنگ و هنر

تلاش برای ثبت ملی نقش فرش روستای «میشِن» ملایر

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر با بیان اینکه اقدامات لازم برای ثبت ملی فن بافت نقش فرش روستای «میشن» در دست پیگیری است، گفت: به منظور ثبت ملی نقش فرش روستای «میشن» ملایر، مستندنگاری و گزارش آن تهیه و به استان برای طرح در شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی ارسال شد.

به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین؛ ابراهیم جلیلی افزود: فرش ملایر یکی از اصلی‌ترین و قدیمی‌ترین هنر‌های دستی این شهرستان است که از گذشته‌های دور در منازل مردم به ویژه روستاها، بافته می‌شود و میراثی از گذشتگان است.

وی با اشاره به اینکه فرش ملایر دارای نقش و نگار‌های بی‌شماری است که چهار نقش آن در کشور بسیار مطرح و برند ملی است، اظهار کرد: نقش فرش پیچ دره جهانی جوزان، نقش ماهی روستا‌های منطقه ازندریان و شهر ازندریان، نقش چهار چنگ کسب و ننج و نقش روستای میشن، از جمله نقش فرش‌های مطرح این شهرستان به شمار می روند.

جلیلی با تاکید بر اینکه تمام تلاش ما حفظ و احیای هنر فرش دستباف ملایر به عنوان یک میراث ملی ماندگار است، افزود: سه نقش فرش پیچ دره جوزان، نقش ماهی ازندریان و چهار جنگ کسب و ننج در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده است.

رئیس میراث فرهنگی ملایر خاطرنشان کرد: بافت قالی چهارچنگ روستا‌های کسب و ننج به دلیل رنگ‌بندی خاص منطقه، نقشه‌های فرش و سایر ویژگی‌های منحصر به فرد آن در فهرست آثار میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

این مقام مسئول افزود: موضوع ثبت نقش بافت فرش «میشن» نیز در دست اقدام است و تا عید نوروز امسال کار ثبت ملی فرش میشن انجام خواهد شد.

جلیلی تاکید کرد: برای اینکه فرش هویت و نقش گذشته خود را در میان مردم پیدا کند، نیازمند اقداماتی همچون برندسازی، برگزاری جشنواره‌ها، نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و خلاقیت و ایده‌های نو است و فعالان این حوزه باید مطالبه‌گری و مشارکت داشته باشند.

وی یادآور شد: طراحی مبلمان منبت و فرش در نمایشگاه‌های مبل و منبت و کاربردی کردن فرش در منازل، در حال پیگیری و انجام است و در کنار مبلمان منبت، هنر دست فرش ملایر را نیز باید معرفی و به بازار عرضه کرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن