اجتماعیفرهنگ و هنر

داویجان؛ میزبان جشنواره مروار بافی

دومین جلسه هماهنگی برگزاری جشنواره مرواربافی داویجان و کلوچه گوراب در محل سالن جلسات اداره میراث فرهنگی ملایر با حضور نمایندگان دستگاه های مرتبط، دهیاران روستاهای گوراب و داویجان و هنرمندان مروارباف برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین؛ رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر، در این جلسه با اشاره به روند ثبت روستای ملی صنایع دستی مروار بافی بیان کرد: در این راستا تلاش های بسیاری صورت گرفته است و بسیار نیز جای کار وجود دارد.

ابراهیم جلیلی ادامه داد: جشنواره‌ها در معرفی ظرفیت و پتانسیل روستا بسیار مهم و حیاتی اند و بهترین زمان برگزاری این جشنواره همزمان با زمان برداشت مروار است، کلوچه ملایر دارای برند ملی و به اسم روستای گوراب ثبت شده و  امسال قرار است نخستین جشنواره مروار بافی داویجان و کلوچه گوراب برگزار شود.

جلیلی با تقسیم وظایف در برگزاری این جشنواره، اظهار کرد: در این رویداد از سه نفر از هنرمندان پیشکسوت مروار بافی،سه نفر از بهترین کلوچه پزان شهرستان و سه نفر از  کشاورزانی که با کیفیت ترین مروار را کشت کرده اند ، تقدیر می شود.

وی از برنامه های جنبی این جشنواره می توان به بازارچه عرضه محصولات صنایع دستی علی الخصوص مروار، نان و کلوچه محلی، سوغات و محصولات کشاورزی، برگزاری ورکشاپ مرواربافی و برنامه های متنوع فرهنگی ، قرعه کشی و اهدا سبدهای مروار به شرکت کنندگان در این رویداد خبر داد.

گفتنی است ؛ هنر “مرواربافی” یکی از مهمترین رشته‌های صنایع دستی شهرستان ملایر است که سابقه تولید و ‏کشت آن به صدها سال قبل و به نوعی به زمان تولید انگور می‌رسد، چراکه کاربردی مهمی در ‏حوزه کشاورزی دارد و از آن برای کارهای دامداری، ابزار کشاورزی و ظروف خانگی و ‏نگهداری محصولات باغی استفاده می‌شود.‏
مروار” یک نوع چوب ترکه‌ای اسـت که در ملایر کاشته و تولید می‌شود، البته تهیـه آن در منـاطق دیگر نیز امکان‌پذیر بوده، اما نه باکیفیت ملایر، بهترین نوع مروار کشور در ملایر کشت می‌شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن